ANRE a stabilit în luna februarie 2023 cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali. Perioada de facturare va trebui să fie lunară.
ANRE a aprobat noul contract-cadru de furnizare a energiei electrice
ANRE a stabilit în luna februarie, anul curent, cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali, respectiv, printre altele, ca, în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății
Citește și: ANRE a stabilit: plata facturilor la gaze naturale se va putea face eșalonat
Astfel, noile modificări aduse contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, dar și condițiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal și modelul de factură aplicabil clienților casnici apar în Ordinul ANRE 13/2023, care va putea fi aplicat începând cu data de 1 aprilie 2023.
Ce va conține noul model de factură?
Noul model de factură va conține:
- date de identificare şi contact ale furnizorului şi ale clientului,
- data de încetare a contractului,
- dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată,
- perioada de facturare,
- cantitatea totală de energie electrică facturată,
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
- preţul final facturat,
- valoarea totală de plată,
- data scadentă a plății, TVA.
Perioada de facturare a energiei electrice se va face lunar
ANRE a stabilit luni, 6 februarie, printr-un ordin oficial cadrul legal pentru reglementarea desfășurării activității de furnizare a energiei electrice la locurile de consum ale clienților finali. Ordinul prevede că în cazul clienților casnici, perioada de facturare să fie lunară, iar clienții vulnerabili (și nu numai) să beneficieze de eșalonarea plății facturilor.
Una dintre principalele măsuri stabilește că, în cazul clienților casnici, precum şi în cazul clienților preluați de către furnizorul de ultimă instanță, perioada de facturare trebuie să fie lunară.
În cazul clienților vulnerabili, plata facturilor se va putea face eșalonat, la cererea acestora, pe o perioadă de minim trei luni sau convenită de părți.
Consumator vulnerabil de energie este, potrivit Legii 226/2021, persoana singură ori familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau izolare față de sursele de energie, necesită măsuri de protecție socială și servicii suplimentare
Totodată, apare detalierea și actualizarea modalităților de soluționare de către furnizor a plângerilor privind facturarea, astfel încât clientul nu este obligat să achite factura pentru care a înaintat o plângere furnizorului până la soluționarea plângerii.
Citește și: Se schimbă facturile de energie electrică, de la 1 aprilie. Cum vor arăta
Ce se va întâmpla dacă se va întârzia cu perioada de facturare?
Alte clauze ce au fost introduse în contractul – cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal sunt: perioada de facturare este de 1 lună; intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni; regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni şi este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție.
În cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puțin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalități. Furnizorul are obligația, de asemenea, să analizeze plângerea clientului cu privire la factura emisă, indiferent dacă aceasta a fost sau nu achitată și să transmită acestuia rezultatul analizei efectuate, în termenele legale.
Sursă: avocatnet.ro