Juniorul tău a împlinit 14 ani și are nevoie de carte de identitate sau ți-a expirat buletinul și trebuie să-ți faci altul nou, sunt diverse momente în viață când ajungi la evidența populației, ca să obții actul prin care îți dovedești identitatea în situațiile oficiale: când te legitimează poliția, când mergi la bancă, la notar sau la instituțiile de sănătate publică.
Îți prezentăm în continuare detalii utile despre setul de acte necesare pentru schimbarea buletinului.
Acte necesare pentru buletin expirat
Așa cum prevăd legile în vigoare, dacă urmează să-ți expire buletinul trebuie să soliciți un nou act de identitate cu cel puțin 15 zile înainte de termenul de expirare a celui vechi.
În anul 2020, din cauza crizei sanitare generate de pandemia Sars-Cov-2, au fost prelungite termenele pentru eliberarea unor cărți de identitate noi, așa că trebuie să te interesezi care sunt termenele actuale.
În orice caz, acesta este setul de acte necesare pentru schimbarea buletinului expirat:
-
Cerere pentru eliberare buletin
-
Certificat de naștere, original și copie
-
Certificat de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie
-
Hotărâre de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie
-
Certificat de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie
-
Certificate de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie
-
Document cu care se face dovada adresei de domiciliu, original și copie
-
Chitanță cu achitarea taxei pentru contravaloarea cărții de identitate.
După cum vezi se strâng destule documente, în formă originală și copii, așa că folosește dosare din carton, ca să le păstrezi în ordine, să nu le deteriorezi și să le ai la îndemână atunci când te prezinți la ghișeu.
Acte necesare pentru buletin la schimbare de domiciliu
O altă situație în care îți trebuie o nouă carte de identitate este atunci când îți schimbi domiciliul în cadrul aceluiași oraș sau dacă te muți dintr-un oraș în altul pe teritoriul României.
O situație particulară este aceea când se schimbă numele străzii pe care stai sau sunt modificări în numerotarea clădirilor, din cauza unor restructurări urbanistice.
Deși nu te-ai mutat efectiv, te afli în aceeași situație și trebuie să soliciți un nou buletin, pe motiv de schimbare de domiciliu.
Iată care sunt actele necesare pentru buletin la schimbare de domiciliu:
-
Cererea pentru eliberarea actului de identitate;
-
Actul de identitate anterior
-
Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie)
-
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie)
-
Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie)
-
Certificatul deces al soțului / soției decedat, dacă este cazul (original și copie)
-
Certificatele de naștere ale copiilor sub 14 ani, dacă este cazul (original și copie)
-
Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie).
-
Declarația scrisă a găzduitorului dată la ghișeu sau de procură de la acesta, dacă solicitantul noi cărți de identitate nu este proprietarul imobilului
-
Chitanță cu achitarea taxei pentru contravaloarea cărții de identitate.
Acte necesare pentru buletin pierdut, furat sau deteriorat
Dacă ai avut ghinionul să ți se fure buletinul sau să-l pierzi, pe lângă documentele standard necesare la eliberarea unei noi cărți de identitate, îți trebuie dovada eliberată de unitatea de poliție unde ai reclamat furtul respectiv.
În cazul în care buletinul este deteriorat, te afli într-o situație similară cu aceea de buletin expirat, în sensul că trebuie să predai buletinul vechi când îl soliciți pe cel nou.
Iată care sunt actele necesare pentru buletin pierdut, furat sau deteriorat:
-
Cerere de eliberare buletin
-
Certificatele de naștere și de căsătorie, dacă este cazul (original și copie)
-
Certificatele de naștere a copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz (original și copie)
-
Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, dacă este cazul (original și copie)
-
Certificatul de divorț, dacă este cazul (original și copie)
-
Documentele cu care se face dovada adresei de domiciliu (original și copie). Dacă solicitantul nu este proprietar, trebuie să fie prezent și proprietarul spațiului în care se stabilește domiciliul, cu actul de identitate în original și în termen de valabilitate
-
Document oficial pentru certificarea identității (pașaport, permis de conducere, legitimaţie de serviciu, cu fotografie de dată recentă) – original și copie
-
Chitanță cu achitarea taxei pentru contravaloarea cărții de identitate.
Asigură-te că ai toate actele necesare pentru schimbarea buletinului, atunci când te duci la ghișeu să soliciți acest lucru.