Procesul de obţinere a ajutoarelor sociale pentru românii care au dreptul la un venit minim garantat ca formă de asistenţă socială poate fi unul destul de complex. Iată care sunt documentele necesare pentru întocmirea dosarului de accesare a ajutorului financiar.
Condiţii pentru obtinerea ajutorului social
Conform Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, familiile şi persoanele singure au dreptul la un venit minim garantat ca formă de asistenţă socială.
Acest venit minim garantat se asigură prin acordarea ajutorului social lunar, în condiţiile prevăzute de lege.
Potrivit art. 4 alin. 1 din Legea nr. 416/2001, nivelul lunar al venitului minim garantat începând cu data de 01.01.2014 este de:
- 142 lei pentru persoana singură;
- 255 lei pentru familiile formate din 2 persoane;
- 357 lei pentru familiile formate din 3 persoane;
- 442 lei pentru familiile formate din 4 persoane;
- 527 lei pentru familiile formate din 5 persoane;
- câte 37 lei pentru fiecare altă persoană peste numărul de 5 persoane, care face parte din familie, în condiţiile prezentei legi.
Cum se stabileşte cuantumul ajutorului social
Suma aferentă ajutorului social se stabileşte ca diferenţă între nivelurile prevăzute la art. 4 şi venitul net lunar al familiei sau al persoanei singure.
La stabilirea venitului net lunar al familiei şi, după caz, al persoanei singure se iau în considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le realizează.
În schimbul sumelor acordate ca ajutor social una dintre persoanele majore apte de muncă din familia beneficiară are obligaţia de a presta lunar, acţiuni sau lucrări de interes local, cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii.
Numărul orelor de muncă vor fi proporţionale cu cuantumul ajutorului social de care beneficiază persoana sau familia în cauză.
Citeste si: Cati bani platesti la asigurarea de sanatate CASS in Romania
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Fac excepţie de la prestarea orelor de muncă, persoanele apte care se află în una dintre următoarele situaţii:
– asigură creşterea şi îngrijirea, potrivit legii, a unuia sau a mai multor copii în vârstă de până la 7 ani şi până la 18 ani în cazul copilului cu handicap grav sau accentuat, dovedit prin certificat eliberat de Comisia pentru protecţia copilului;
– asigură îngrijirea, potrivit legii, a uneia sau a mai multor persoane cu handicap grav sau accentuat, sau persoane vârstnice dependente care nu beneficiază de asistent personal sau îngrijitor la domiciliu, în condiţiile legii;
– participă la un program de pregătire profesională;
– este încadrată în muncă.
Citeste si: Se dau tichete pentru masă caldă. Cine poate beneficia de ele?
Acte necesare pentru obţinerea ajutorului social
Potrivit site-ului Direcţiei de Asistenţă Socială, documentele necesare pentru a beneficia de ajutor social sunt următoarele:
– cerere tip – poate fi găsită aici
– copii xerox după:
- buletin, carte de identitate, carte de identitate provizorie ale tuturor membrilor familiei, care au împlinit 14 ani;
- certificate de naștere copii;
- certificat/certificatele de căsătorie;
- hotărâre de divorț, care trebuie sa fie definitivă si irevocabilă;
- certificat de rol fiscal pentru imobile (case si terenuri), autovehicule, eliberat de Primăria Municipiului Pitești (camera 46); SOT, SOTIESI COPII
- adeverință eliberată de Asociația de locatari/proprietari în care sa se specifice nominal persoanele care locuiesc la adresa declarată;
- adeverință eliberată de la Agenția Locala de Ocupare aForței de Muncă – pentru persoanele apte de muncă, din care să rezulte ca sunt în căutarea unui loc de muncă, nu au refuzat nejustificat un loc de muncă oferit, sau participarea la un program de stimularea a forței de munca sau de formare profesională;
- cupon de pensie;
- hotărâre definitivă de încuviinţare a adopţiei, de încredinţare sau plasament familial al minorului
- Actul doveditor privind proprietatea, contract de închiriere locuinţă fond locativ de stat sau chiriaş la proprietar :
- adeverintă eliberată de la scoală la care sunt înscriși copiii, care urmează o formă de învățământ la zi în care sa se specifice daca beneficiază de bursa școlară șicuantumul acesteia;
- certificat fiscal eliberat deAdministrația Finanțelor Publice a Municipiului Pitești;
- adeverință eliberată de la Primăria Municipiului Pitești din care sa rezulte dacă solicitantul deține/nu deține in proprietate, împreună cu familia, teren agricol (intrarea D Primărie, Centrul de informații pentru cetățeni- Registratură);
Citeste si: Se dau bani de la stat pentru elevi! Ce criterii trebuie îndeplinite
- declarație pe propria răspundere dată in fata unui notar public
– privind lipsa veniturilor sau veniturile nete realizate de toți membrii familiei, în luna anterioară depunerii cererii de acordare a ajutorului social;
– modul de gospodărire – în cazul în care solicitantul locuieşte cu alte persoane ;
– nefrecventarea cursurilor școlare de către copii aflați în întretinere și care sunt de vârstă școlară ;
– nu realizează venituri din pensii – pentru solicitanții care au vârsta standard de pensionare nu deține depozite bancare care depășesc ca valoare nivelul venitului minim garantat
- dosar cu șină
Citeste si: Ce este, de fapt, șomajul și cum poți aplica pentru acest ajutor de la stat