Acte șomaj 2022. Condițiile și actele necesare pentru obținerea ajutorului social

Autor: Catalina Giol
Actualizat: 11 oct 2022, 00:50

Condițiile și actele necesare pentru obținerea ajutorului social

Sursa: PixaBay

Foarte multe persoane se confruntă în prezent cu problema șomajului în România. Unele dintre acestea nu își pot găsi un job din cauza aglomerației de pe piața de muncă, iar altele nu se pot angaja din cauza unor probleme personale. Iată care sunt actele necesare pentru obținerea ajutorului social și a șomajului și care sunt condițiile care trebuie îndeplinite.

Ajutorul social este un drept al tuturor cetățenilor României, reglementat prin legea 416/2001. Acesta se acordă tuturor persoanelor ale căror venituri se situează sub valoarea medie a salariului minim pe economie și este reprezentat de sumele pe care le poate primi o persoană sau o familie care se află în situația de a avea câștiguri sub acest plafon sau care se află într-o stare extremă de sărăcie.

Cu toate acestea, pentru ca statul să acorde ajutor social unei persoane, aceasta trebuie să se încadreze într-o anumită categorie de oameni și să îndeplinească anumite condiții. Iată ce trebuie să faci pentru a obține ajutorul social și care sunt actele care trebuie depuse.

Condiții pentru obținerea ajutorului social

Persoana sau familia care dorește să beneficieze de ajutor social din partea statului trebuie să îndeplinească o serie de condiții pentru a primi acest drept.

Printre acestea se numără obligația împlinirii vârstei minime de 18 ani și necesitatea deținerii unui venit mai mic decât salariul minim pe economie. Iată care sunt condițiile necesare care trebuie îndeplinite pentru obținerea ajutorului social din partea statului, conform dasp.com:

Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

  • Persoanele nu trebuie să dețină alte proprietăți, cu excepția locuinței proprii;
  • Persoanele nu trebuie să aibă în proprietate terenuri, iar curtea locuinței să nu depășească limita de 1.000 de metri pătrați pentru mediul urban, și 2.000 de metrii pătrați pentru mediul rural;
  • Persoanele nu trebuie să dețină suprafețe de teren și animale sau păsări a căror valoare netă de producție anuală depășește suma de 1.000 de euro pentru o persoană singură, sau 2.500 de euro pentru o întreagă familie, indiferent de numărul de membrii ai acesteia;
  • Persoanele nu trebuie să dețină alte bunuri care nu pot fi considerate de strictă necesitate;
  • Persoanele nu trebuie să aibă în proprietate un autoturism sau mai multe, cu o vechime mai mică de 10 ani, cu excepția celor concepute cu scopul întrajutorării persoanelor care suferă de handicap, sau a vehiculelor destinate pentru transportul acestor persoane;
  • Persoanele nu trebuie să dețină utilaje agricole sau de prelucrare a lemnului;
  • Persoanele nu trebuie să fie în situația de a deține depozite bancare a căror valoare să depășească suma de 3.000 de lei.

Acte necesare pentru obținerea ajutorului social

În urma îndeplinirii condițiilor aferente obținerii ajutorului social, persoanele care își doresc să beneficieze de acest drept trebuie să depună la primăria de pe raza localității în care se afla domiciliu său o cerere scrisă, împreună cu alte acte doveditoare. Iată care sunt actele necesare pentru a lua ajutor social din partea statului:

Citeste si: Ajutor de înmormântare 2022. Ajutorul de deces a fost majorat de la 1 ianuarie 2022. Românii vor primi mai mulți bani din partea statului

  • Cerere tip;
  • Notificare privind acordul utilizării datelor cu caracter personal; 
  • Copie după buletin, carte de identitate, carte de identitate provizorie ale tuturor membrilor familiei, care au împlinit 14 ani;
  • Copie după certificatele de naștere ale copiilor;

  • Copie după certificatul de căsătorie;
  • Copie după o hotărâre de divorț definitivă și irevocabilă;
  • Copie după certificatul de rol fiscal pentru imobile, terenuri și autovehicule, eliberat de Primăria Municipiului
  • Copie după adeverința eliberată de Asociația de locatari/proprietari în care sa se specifice nominal persoanele care locuiesc la adresa declarată;
  • Copie după adeverința eliberată de la Agenția Locala de Ocupare a Forței de Muncă – pentru persoanele apte de muncă, din care să rezulte ca sunt în căutarea unui loc  de muncă, nu au refuzat nejustificat un loc de muncă oferit, sau participarea la un program de stimulare a forței de munca sau de formare profesională;
  • Copie după hotărârea definitivă de încuviințare a adopției, de încredințare sau plasament familial al minorului, dacă este cazul;
  • Adeverință eliberată de școala la care sunt înscriși copiii care urmează o formă de învățământ la zi, în care să se specifice dacă beneficiază de bursă școlară și cuantumul acesteia, dacă este cazul;
  • Copie după certificatul fiscal eliberat de Administrația Finanțelor Publice a Municipiului;
  • Copie după adeverința eliberată de Primăria Municipiului prin care să rezulte dacă solicitantul deține sau nu deține in proprietate, împreună cu familia, teren agricol;
  • Copie după anumite acte din care să rezulte, dacă este cazul, încadrarea în categoria persoanelor cu handicap accentuat sau grav, gradul I sau II de invaliditate, pentru persoanele aflate în întreținerea solicitantului;
  • Copie după actul doveditor privind proprietățile, contractul de închiriere, dacă este cazul, sau locuința folosită din fondul de stat; 
  • Certificat medical din care sa rezulte incapacitatea de muncă si gradul de invaliditate; 
  • Talon de șomaj; 
  • Talon pensie și decizie de pensionare pentru membrii familiei solicitantului care se afla in situația de a cere ajutor social; 
  • Talon de pensie de urmaș; 
  • În cazul salariaților care sunt membri în familia celui care solicită ajutor social, este necesară o adeverință eliberată de angajator, în care se va specifica salariul net realizat în luna anterioară depunerii cererii de ajutor social, cu precizarea dacă beneficiază sau nu de bonuri de masă, precum și valoarea acestora;
  • Declarație pe propria răspundere privind lipsa veniturilor sau veniturile nete realizate de toți membrii familiei, în luna  anterioară  depunerii cererii de acordare a ajutorului social;
  • Declarație pe propria răspundere privind nefrecventarea cursurilor școlare de către copii aflați în întreținere și care sunt de vârstă școlară;
  • Declarație pe propria răspundere privind faptul că persoana nu realizează venituri din pensii, în cazul celor care au vârsta standard de pensionare și nu dețin depozite bancare care să depășească valoarea nivelului venitului minim garantat;
  • În cazul femeilor de peste 63 de ani și al bărbaților de peste 65 de ani, care nu au niciun fel de pensie, se va prezenta o declarație pe proprie răspundere din care sa rezulte acest fapt; 
  • Dosar plic.

Valoarea ajutorului social

Ajutorul social se acordă în mod lunar de către Primăria Municipiului de care aparține persoana care dorește să beneficieze de acest drept. Valoarea ajutorului social pe care îl poate primi o persoană diferă în funcție de anumite specificații. Iată care sunt sumele oferite în baza acestui drept în funcție de categoria de persoane, conform mobilocredit.ro:

Citeste si: Ce trebuie să știe pensionarii care încasează până la 2.000 de lei în fiecare lună. Facilitățile de care beneficiază

  • pentru o persoană singură- 142 lei/lună;
  • pentru o familie formată din două persoane= 255 lei/lună;
  • pentru o familie formată din trei persoane- 357 lei/lună;

  • pentru o familie formată din patru persoane- 442 lei/lună;
  • pentru o familie formată din cinci persoane- 527 lei/lună;
  • pentru fiecare altă persoană din cadrul unei familii cu mai mult de cinci membri, statul adaugă 37 de lei lunar, pe lângă suma de 527 lei/lună.

Acte necesare pentru obținerea ajutorului de șomaj

Conform definiției din dicționar, șomajul reprezintă un fenomen economic cauzat de crizele sau recesiunile economice, care constă în faptul că o parte dintre salariați rămân fără lucru, ca urmare a decalajului dintre cererea și oferta de forță de muncă. Pentru a putea beneficia de ajutor de șomaj din partea statului, persoana în cauză trebuie să depună o serie de documente la sediul Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Iată care sunt actele necesare:

  • Cerere-tip;
  • Actul de identitate (în original);
  • Actele de studii și de calificare (în original, dar și în copie);
  • Adeverință medicală din care să rezulte că persoana este sănătoasă sau aptă de muncă, ori că are eventuale restricții medicale;
  • Actele eliberate de organele financiare teritoriale din care să reiasă fie că persoana nu realizează venituri, fie că aceasta primește astfel de venituri din activități monitorizate legal, dar suma rezultată în urma acestora nu depășește valoarea indicatorului social de referință (ISR), în valoare de 500 de lei
  • Dosar plic.

 

Sursă: libertatea.ro