De la turele de 14 ore la salariile mici, condițiile de muncă pe navele de croazieră sunt dificile. Nu e de mirare că este din ce în ce mai greu să găsești personal. Contrastul nu ar putea fi mai mare- în timp ce pasagerii navelor de croazieră se bucură de priveliștea oceanului din cabinele lor, se bălăcesc în piscină sau își umplu farfuriile la bufet pentru a mia oară, lucrurile sunt foarte diferite pentru cei care lucrează în spatele scenei.
O armată de membri ai echipajului care muncesc din greu se asigură că turiștii care merg în croaziere au tot ce au nevoie. Mulți membri ai personalului suportă ture aparent nesfârșite, sunt despărțiți de familiile lor pentru luni întregi și împart cabine înghesuite.
"Contrastul dintre imaginea plină de farmec pe care o zugrăvește industria și realitatea lucrătorilor de la bord este cu adevărat izbitoare", spune Maya Schwiegershausen-Güth, de la Secția pentru industria aeronautică și maritimă a sindicatului Verdi.
O săptămână de lucru de șapte zile
Angela Teberga, profesor de turism la Universitatea din Palmas, Brazilia, confirmă aceste încălcări frecvente ale drepturilor de muncă. În cadrul tezei sale de doctorat, ea a examinat condițiile de muncă pe navele de croazieră și a acordat o atenție deosebită orelor de lucru și volumului de muncă, care sunt cele mai frecvente cauze de plângere în rândul membrilor echipajului.
Deși ziua de opt ore și săptămâna de șase zile se aplică, în general, în mod oficial, muncii efectuate pe mare, realitatea este adesea diferită, spune ea. Munca de până la 14 ore pe zi, șapte zile pe săptămână, este mai degrabă regula decât excepția. Acest lucru este cu atât mai adevărat cu cât poziția angajatului respectiv este mai mică în ierarhia muncii la bord.
În 2019, existau 554.000 de locuri de muncă în această industrie, potrivit Cruise Lines International Association (CLIA). Aproximativ 21,4 miliarde de euro (23,322 miliarde de dolari) au fost plătite sub formă de salarii.
Echipajele navelor de croazieră sunt, de obicei, foarte internaționale: Până la 80 de țări de origine sunt reprezentate la bordul multor nave, potrivit asociației. Un număr deosebit de mare de angajați provin din țări în curs de dezvoltare din Asia și America de Sud. Persoanele din Filipine reprezintă aproape 30% din totalul angajaților din industria maritimă mondială.
Fara nave germane
"Pentru mulți, un loc de muncă pe o navă de croazieră este o oportunitate de a face o mică avere", spune Alexis Papathanassis, profesor de turism și management al croazierelor la Universitatea de Științe Aplicate din Bremerhaven, care desfășoară activități academice pe această temă. Deși salariile sunt mici în comparație cu standardele europene, ele sunt semnificativ mai mari decât în țările de origine ale acestor membri ai echipajului. Acesta este motivul pentru care aceștia suportă "condițiile de muncă foarte, foarte dure", spune el.
Faptul că salariile nu corespund adesea standardelor reglementărilor stabilite de țările din Uniunea Europeană se datorează faptului că multe nave de croazieră sunt înregistrate în țări în care se aplică alte reguli, cum ar fi în Bahamas sau Panama. De fapt, nu există nave care să navigheze sub pavilion german, de exemplu. Flota Aida de nave de croazieră populare în Germania, de exemplu, este înregistrată în Italia. TUI Cruises este înregistrată în Malta. Prin urmare, salariul minim în Germania nu trebuie să fie plătit. De asemenea, acest lucru permite companiilor de nave de croazieră să profite de condițiile fiscale mai favorabile din aceste țări. În acest fel, este posibil să se reducă costurile de personal cu până la jumătate, potrivit profesorului de turism Angela Teberga.
Volumul de muncă crește
Companiile de nave de croazieră urmăresc, de asemenea, să pună în funcțiune nave tot mai mari. Profesorul Teberga a constatat că, pe măsură ce trec anii, raportul dintre pasageri și membrii echipajului se modifică din ce în ce mai mult în defavoarea angajaților.
Între 2001 și 2020, capacitatea medie de pasageri a navelor de croazieră a crescut cu 60%, dar numărul membrilor echipajului a crescut doar cu 44%. Ca urmare, membrii echipajului au fost nevoiți să își asume sarcini de lucru mai mari.
Helge Grammerstorf, directorul național al CLIA-Germania, contestă faptul că reglementările privind timpul de lucru valabile la nivel internațional nu sunt respectate în mod regulat pe navele de croazieră. "În ultimii ani s-au schimbat multe în această relație", spune el. "Politica companiilor de transport maritim este ca orele de lucru permise să nu fie depășite." Acest lucru este acum tratat foarte restrictiv, adaugă el. Sistemele care înregistrează numărul de ore lucrate de un angajat fac, de asemenea, ca urmărirea orelor de lucru să fie transparentă, adaugă el. "Ca în orice sector de servicii, depindem și noi de angajați motivați", spune Grammerstorf. "Iar aceștia sunt tratați în consecință".
Citește și: Inteligența artificială vine la locul de muncă. Este Europa pregătită?
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Citește și: Mai mult de zece milioane de dolari pentru un tricou! Afla de ce!
Citește și: Se discută încetarea stării de urgență pentru COVID-19 pe plan global?