Afla ce trebuie sa verifici obligatoriu inainte de a colabora cu o firma

Autor: B.M.
Actualizat: 17 nov 2020, 07:35

Parteneriatul cu o alta companie poate fi un lucru extraordinar pentru partile implicate sau se poate transforma intr-un adevarat dezastru.

Ca antreprenor, este important sa nu te lasi atras de castigurile rapide si sa analizezi atent situatia inainte de a spune „da” colaborarii. Mediul de afaceri este instabil si multe firme profita de asta si de increderea celor cu care lucreaza. 

Cu toate ca relatiile comerciale trebuie sa se bazeze pe disciplina, o multime de business-uri de succes ajung in colaps din cauza partenerilor care nu isi respecta obligatiile de plata. Astfel, intampina probleme in gestionarea cash-flow-lui sau in respectarea termenelor de plata catre furnizori. O situatie financiara adecvata este imperios necesara pentru bunastarea intregii afaceri. De aceea, inainte de a derula orice business trebuie sa verifici bonitatea si experienta anterioara a firmelor cu care lucrezi. Descopera ce instrumente ai la indemana pentru a identifica intentiile unui posibil partener.

Ce reprezinta Centrala Incidentelor de Plati?

Colaborarile de succes sunt construite pe baza unor relatii comerciale de incredere si a unor valori comune intre organizatii. Centrala Incidentelor de Plati (CIP) este o structura specializata in colectarea, stocarea si centralizarea informatiilor cu privire la incidentele de plati, cu ajutorul careia pot fi evitate anumite situatii financiare neplacute. Mai exact, in cazul in care o firma nu si-a achitat datoriile catre anumiti parteneri sau a emis cecuri ori bilete la ordin fara acoperire, este inregistrata automat cu incidente de plata. In acest fel, fiecare potential colaborator al respectivei companii poate afla informatii financiare esentiale inainte de a demara o afacere impreuna.

CIP este parte a Bancii Nationale a Romaniei si administreaza date specifice incidentelor de plati produse de titularii de cont cu cecuri, cambii si bilete la ordin. Informatiile sunt transmise catre institutie pe cale electronica, prin utilizarea retelei de comunicatii interbancare. Prin urmare, orice companie careia ii este refuzat un instrument la plata ajunge automat in Centrala Incidentelor de Plati.

Baza de date a CIP cuprinde doua fisiere, respectiv fisierul national de incidente de plati si fisierul national al persoanelor cu risc. Daca primul dintre acestea este adresat firmelor privind emiterea de cecuri, cambii si bilete la ordin, al doilea colecteaza informatii despre incidente de plati majore inregistrate pe numele unor persoane fizice sau juridice, rezidente sau nerezidente.

Ce informatii obtii printr-un raport online

De multe ori, intreprinderile pot deveni victime ale propriei lor ambitii daca aleg sa nu isi verifice colaboratorii. Exista posibilitatea ca unele dintre firmele cu care vor sa lucreze sa se dovedeasca a fi rau-platnice. Existenta unor inscrieri in CIP a companiilor cu care faci afaceri reprezinta un risc imens pentru propriul tau business.

Ca antreprenor, poti sa apelezi pentru un raport CIP online aici . Vei primi detalii importante despre incidentele de plata ale firmei verificate, seria și numărul instrumentului de plata, denumirea titularului de cont, data inregistrarii la CIP, motivul de refuz la plata, date despre banca obligatului la plata si clasificarea ca incident minor sau major. Vei avea o situatie exacta in ceea ce priveste activitatea comerciala a potentialului tau colaborator. Un astfel de raport nu poate fi decat benefic, un factor decisiv in derularea unor afaceri viitoare.

Ce riscuri eviti printr-o verificare la CIP

Centrala incidentelor de plati administreaza date despre incidentele de plata referitoare la tragerea in descoperit de cont, dar si informatii despre distrugerea, pierderea sau furtul instrumentelor de plata. Verificare unui partener de afaceri te poate ajuta sa eviti riscurile de ordin financiar. Astfel, daca evenimentele inregistrate la CIP sunt recente, colaboratorul tau cu siguranta nu isi va putea indeplini obligatiile de plata catre tine. Este de preferat sa refuzi orice instrumente de plata si sa demarezi afacerea doar prin plata in avans.

Foarte des, companiile se simt asigurate daca au primit de la o alta entitate juridica un cec sau un bilet la ordin drept garantie pentru business. Insa, daca scadenta acestuia este de 60 sau 90 de zile, aceasta va fi si perioada dupa care vei afla cat de corect a fost partenerul tau. Este posibil ca abia peste cateva luni sa observi ca nu isi va achita datoriile catre tine. De aceea este important sa eviti masurile tardive si sa iti verifici obligatoriu viitorii colaboratori. Totodata, lucrurile evolueaza diferit in timp, asa ca si vechii parteneri pot avea incidente de plata ascunse. Este indicat sa obtii cateva informatii despre situatia lor financiara inainte de a reinnoi contractele.  

La CIP sunt raportate inregistrate incidente de plata minore precum prezentarea la plata in afara termenului, si incidente majore, ca de exemplu emiterea instrumentelor de plata in descoperit de cont, emiterea cecurilor fara autorizarea trasului, cu data falsa sau de catre un tragator aflat in interdictie bancara.

 

Existenta inscrierilor in CIP, atat pentru noii parteneri de afaceri, cat si pentru cei actuali,  te va ajuta sa iti evaluezi propriile riscuri. In cazul unor incidente majore, o institutie de credit ii poate interzice titularului de cont sa mai emita cecuri pentru o perioada de un an, sa isi mai deschida un nou cont curent sau sa acceseze imprumuturi. Pune-ti afacerea pe primul loc si informeaza-te despre firmele cu care intentionezi sa lucrezi pentru a preveni producerea unor noi incidente de plata!

 

Taguri: