Legea nr. 10/2025 intră în aplicare începând cu data de 13 februarie 2025. Noua reglementare prevede creșterea sumei acordate pentru ajutorul de deces, astfel: pentru un pensionar sau asigurat, cuantumul stabilit este de 8.620 lei, iar pentru un membru de familie neasigurat, suma alocată ajunge la 4.310 lei.
Ce anunț a făcut CNPP despre ajutorul de deces
Această ajustare a sumei aferente ajutorului de deces vine ca urmare a adoptării de către Parlament, pe 5 februarie, a Proiectului Legii bugetului de stat și a Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de
„Pentru perioada 1 ianuarie – 12 februarie 2025, se vor avea în vedere cuantumurile ajutorului de deces, aprobate prin Legea nr. 422/2023, respectiv: 7.567 lei(în cazul decesului pensionarului sau asiguratului) şi 3.784 lei(în cazul decesului unui membru de familie neasigurat)”, a transmis CNPP.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Citește și: Veste importantă pentru femeile din țară. Ajutor de deces în 2025. Câți bani se plătesc în acest an
Citește și: Ajutor de deces în 2024: Câți bani primesc de la stat familiile pentru o înmormântare
Ce acte sunt necesare pentru obținerea ajutorului de deces
Pentru a beneficia de această indemnizație, solicitantul trebuie să depună un dosar care să conțină următoarele documente:
-
cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11);
-
certificatul de deces, atât în original, cât și în copie;
-
actul de identitate al solicitantului (original și copie);
-
acte de stare civilă care dovedesc gradul de rudenie cu decedatul sau, dacă este cazul, documente care atestă calitatea de tutore, curator ori mandatar (original și copie);
-
dovada suportării cheltuielilor de întrerupere a vieții (original și copie);
-
act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, care atestă o boală ce a determinat inaptitudinea și momentul apariției acesteia, pentru copiii inapți cu vârsta de peste 18 ani (original);
-
adeverință care confirmă că, la momentul decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată conform legii (original);
-
adeverință emisă de angajator, care confirmă statutul de asigurat al persoanei decedate la momentul decesului, sau, după caz, un extras din REVISAL;
-
declarație pe propria răspundere a solicitantului, în situația în care membrul de familie decedat nu era asigurat sau pensionar.
Prin aceste modificări, autoritățile doresc să asigure un sprijin financiar mai consistent pentru familiile care se confruntă cu pierderea unei persoane dragi, facilitând astfel acoperirea cheltuielilor aferente acestui eveniment nefericit.