Agenția Națională de Administrare Fiscală( ANAF) a răspuns ferm duminică, 15 decembrie, zvonurilor care au circulat pe rețelele de socializare și în spațiul public, conform cărora, începând cu 1 ianuarie 2025, ar urma să fie impusă o taxă de 10% pe banii din conturile bancare ale românilor.
Cum a apărut zvonul despre taxa pe banii din conturi
Autoritatea fiscală a subliniat că aceste informații sunt complet false și a oferit explicații clare pentru a lămuri orice confuzie.
Zvonurile legate de această presupusă taxă au apărut pe rețelele sociale, fiind distribuite rapid de către utilizatori neinformați. Conform acestor informații false, ANAF ar fi decis să impoziteze banii din conturile bancare ale contribuabililor cu o sumă de 10% începând cu anul 2025. ANAF a intervenit rapid, respingând categoric aceste speculații.
Citește și: Aspecte de verificat înainte de a alege un credit fără ANAF
În mesajul postat pe pagina de Facebook a instituției, ANAF a subliniat că nu va percepe o taxă de 10% pe sumele aflate în conturile bancare ale românilor. Mai precis, taxa este aplicată doar veniturilor provenite din investiții, cum ar fi dobânzile obținute din economii bancare, dividendele, câștigurile de pe piața de capital sau alte venituri de acest tip. Aceasta este reglementată de legislația în vigoare și se aplică doar dacă veniturile totale din aceste surse depășesc anumite praguri stabilite anual.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Citește și: Anunț pentru pensionari! Ce pensii vor crește până la finalul anului și despre ce sumă este vorba
Cum se calculează contribuția de 10%
Potrivit ANAF, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se aplică pe veniturile din investiții numai în cazul în care venitul total depășește plafonul anual stabilit, care variază între 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe țară, în funcție de nivelul veniturilor
Este esențial de menționat că ANAF aplică această taxă doar pe veniturile din dobânzi și nu pe sumele aflate în conturile bancare. În plus, această reglementare există din anul 2018 și nu reprezintă o modificare recentă a legislației.
ANAF recomandă cetățenilor să se informeze doar din surse oficiale, pentru a preveni răspândirea unor informații false și confuzii legate de fiscalitate. În cazul în care au nelămuriri, contribuabilii pot apela call centerul ANAF la numărul 031.40.39.160 pentru a obține detalii suplimentare.
Mesajul integral postat de ANAF pe Facebook
„Conform legislației în vigoare, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se datorează pentru veniturile din investiții, cum ar fi dobânzile obținute din economiile bancare, dividendele, câștigurile de pe piața de capital, etc., dacă prin cumulare cu alte categorii de venituri (e.g. venituri din drepturi de proprietate intelectuală, agricultură, alte surse) se depăşeşte pragul anual de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară.
Citește și: Românii care au asigurare de sănătate vor fi verificați de ANAF. Se dau amenzi de sute de mii de lei
Contribuția de 10% se datorează la o bază anuală de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe țară, în funcţie de nivelul cumulat al veniturilor, respectiv de încadrarea venitului cumulat în ce trei intervale. De exemplu, dacă veniturile din dobânzi reprezintă singura sursă de venituri a contribuabilului în anul 2024, iar aceasta se ridică la 25.000 lei anual, CASS datorată este de 1.980 lei (3.300 lei x 6 x 10%= 19.800 lei x 10%) sau dacă veniturile din dobânzi se ridică la nivelul de 45.000 lei anual, CASS datorată este de 3.960 lei (3.300 lei x 12 x 10%= 39.600 lei x 10%). Atenție! Este important de subliniat că nu se percep contribuții pentru sumele existente în conturile bancare, ci doar pentru dobânzile generate de aceste sume, dacă veniturile totale din investiții depășesc plafonul legal. Regimul actual de plată a CASS pentru veniturile din investiții (inclusiv dobânzi) este instituit din anul 2018.
ANAF încurajează contribuabilii să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite. Pentru informații fiscale cu caracter general contribuabilii pot apela call center la numărul 031.40.39.160.”.