Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) anunță că românii mai au doar două săptămâni la dispoziție pentru a se înscrie în Spațiul Privat Virtual (SPV). Dacă nu se vor înscrie la timp, nu vor mai putea să-și exercite atribuțiile fiscale.
ANAF, ultimatum pentru milioane de români. Se aplică de la 1 martie 2022. Cei care nu se înscriu la timp, vor avea parte de probleme
Spațiul Privat Virtual (SPV) este serviciul prin care ANAF comunică cu contribuabilii, acesta fiind obligatoriu pentru firme și pentru PFA-uri de la 1 martie 2022, așa cum prevede OUG din august 2021, publicată în Monitorul Oficial.
Românii mai au la dispoziție două săptămâni să se înscrie, dacă nu o vor face, nu vor mai putea să-și exercite atribuțiile fiscale.
”Utilizarea obligatorie a Spaţiului Privat Virtual (sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanţelor – ANAF) pentru toţi contribuabilii reprezintă un pas important în digitalizarea relaţiei dintre plătitorul de taxe şi ANAF. De la 1 martie 2022, Fiscul va comunica numai electronic cu agenţii economici, prin SPV! Sperăm că agenţii economici care nu erau încă înrolaţi în SPV au reuşit să se înregistreze sau o vor face în următoarele două săptămâni“, a
Datele ANAF arată că în aprilie 2021, în cadrul SPV erau înregistrate 509.679 de persoane juridice, dintr-un total de 1.554.688 persoane juridice care ar trebui să se înregistreze în SPV.
”De asemenea, 34.720 de persoane fizice care au cod de identificare fiscală sunt înregistrate în SPV (aici ar intra PFA-urile, de exemplu) dintr-un număr total de 662.128
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Citește și: Pensionarele vor primi 375 de lei, pe lângă pensie, în luna decembrie. Cine beneficiază de această sumă?
Citeste si: ANAF: Firmele și PFA, obligate să se înscrie în Spațiul Privat Virtual, de la 1 martie 2022
Cum se fac înscrierile în SPV
Înscrierile în SPV se fac doar cu ajutorul unui certificat digital obținut înainte, informează KPMG: ”pentru obţinerea certificatului electronic digital compania va trebui să opteze pentru una dintre ofertele de pe piaţă locală, urmând un proces similar obţinerii certificatului digital calificat pentru depunerea declaraţiilor fiscale. În cazul în care companiile au deja un certificat digital calificat obţinut pentru depunerea declaraţiilor fiscale rămâne doar înrolarea acestuia şi pentru obţinerea accesului în Spaţiul Privat Virtual, pe baza procurii notariale care trebuie să conţină şi acest aspect“.
În cazul persoanelor fizice, înregistrarea se face atât cu ajutorul certificatului cât și pe baza numelui de utilizator și a parolei, dacă sunt persoane care nu dețin certificat.
”În ambele situaţii, înregistrarea în SPV se face exclusiv online, nemaifiind necesară şi depunerea la ghişeu de documente, după cum se proceda în trecut“, au mai spus reprezentanţii KPMG.
Cum utilizează PFA-urile Spaţiul Privat Virtual
PFA-urile trebuie să se înregistreze pe baza numelui de utilizator și parolă. Însă, pentru obligațiile fiscale ale PFA-ului declarate pe CUI-ul acesteia, înregistrarea va fi necesară cu ajutorul unui certificat digital calificat.
”Legislaţia nu prevede amenzi pentru firme pentru fapta de neînrolare în SPV, dar neînrolarea va avea potenţiale consecinţe negative pentru respectiva firma. Spre exemplu, administratorii ei nu mai pot depune cereri la ANAF pe format hârtie, solicitări din partea firmei. ANAF va refuza să le ia în considerare şi va notifica firma că unica formă legală de a adresa solicitări este prin SPV. Deci, înregistrarea devine obligatorie pentru ca o firma să-şi poată exercită drepturile. Odată existând SPV, orice comunicări de la Fisc către firma respectivă vor fi făcute tot prin SPV, nu prin poştă normală sau alte forme de comunicare. Acolo se vor transmite deciziile de executare silită, de exemplu, deci SPV-ul va trebui consultat constant“, au mai spus reprezentanţii KPMG.