Deținătorii mașinilor de epocă au fost scutiți de mai multe taxe speciale, însă, CNAIR a transmis faptul că această excepție nu va mai fi valabilă în privința vinietei. Astfel, acești conducători auto vor trebui să se conformeze și să achite respectivul tarif, ca toți ceilalți șoferi.
A fost introdusă o nouă taxă pentru o categorie de șoferi
Până în prezent, articolul 214 din Codul fiscal prevedea faptul că autoturismele care fac parte din categoria vehiculelor istorice sunt absolvite de plata taxelor speciale.
Însă, conform anunțului emis de CNAIR, de la 16 octombrie 2023, cei ce conduc astfel de mașini vor trebui să achite taxa pentru circularea pe rețeaua de drumuri naționale din România (rovinieta).
„Începând cu data de 16.10.2023, zi până la care CNAIR va finaliza procesul de prelucrare a datelor privind vehiculele istorice care au fost înscrise în baza de date a Sistemului informatic de emitere, gestiune, monitorizare şi control al rovinietei cu vehicule exceptate, în vederea eliminării din aceasta, utilizatorii vehiculelor istorice au obligaţia de a achita tariful de utilizare şi tariful de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România ”, au transmis reprezentanții CNAIR.
În ceea ce privește rovinieta, din anul 2026, se va modifica formula de calcul a acesteia. Guvernul a aprobat introducerea unei noi taxe de drum, numită TollRo. Schimbarea majoră constă în faptul că tuturor conducătorilor auto li se va percepe o taxă a cărei valoare va varia în funcție de clasa de poluare a mașinii și a kilometrilor parcurși.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Citește și: Apar noi modificări în Codul Rutier: Șoferii vor putea fi sancționați pe baza imaginilor camerelor de bord
Standardele în care trebuie să se încadreze un vehicul istoric
Revenind la vehiculele istorice, ele trebuie să corespundă mai multor condiții stricte pentru a fi încadrate în această clasă. În primul rând, trebuie să treacă mai mult de 30 de ani de la încheierea producerii modelului de mașină.
„Trebuie să fie vorba despre vehicule pentru care a trecut o perioadă de timp mai mare de 30 de ani de la încetarea fabricaţiei tipului respectiv de vehicul. Este avută în vedere data încetării producerii tipului de vehicul, nu data concretă a fabricării.
Sub aspect formal administrativ, este necesar ca deţinătorii vehiculelor istorice să obţină un atestat de vehicul istoric, emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate naţională FIVA în România.” , a explicat profesorul Corneliu Liviu Popescu în Curierul Judiciar nr. 5/2007, citat de life.ro.
Totodată, pentru a fi conformă, mașina trebuie să se afle într-o stare perfectă, atât estetic, cât și funcțional, iar piesele ei trebuie să fie originale. Aceste detalii sunt verificate de cei de la Registrul Auto Român (RAR), în baza atestatului eliberat de către Retromobil Club România. Dacă vehiculul va trece de aceste verificări, abia atunci va fi recunoscut ca fiind unul de epocă.