În România, majoritatea vehiculelor care circulă pe drumurile din țară depășesc vârsta de 10 ani. Mare parte dintre acestea sunt mașini second-hand pe care românii le cumpără la prețuri mai mici decât în mod obișnuit, automobilele la mâna a doua depășit cu mult media celor noi. Aceste vehicule cu o vechime mai mare de 10 ani înmatriculate în România reprezintă unul dintre cei mai nocivi și importanți factori de poluare.
În acest sens, în trecut, s-a dorit implementarea unei taxe de poluare pentru persoanele care dețin mașini din această sferă, însă legea nu a fost aprobată, iar vehiculele au continuat să circule fără probleme pe drumurile din România. Cu toate acestea, ideea implementării taxei de impozitare revine în 2022 cu scopul de a reduce normele de poluare. Iată ce trebuie să știi dacă deții o mașină mai veche de 10 ani:
Implementarea taxei de poluare în România
În ciuda implementării diferitelor programe de tipul Rabla Clasic sau Rabla Plus, românii aleg în continuare să circule cu mașini vechi pe străzile din România. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că mașinile second-hand sunt mult mai ieftine de achiziționat și întreținut decât noile modele apărute pe piață.
În acest sens, se dorește din nou încercarea implementării unei taxe de poluare, însă de data aceasta sub altă formă.
Citeste si: Vești proaste pentru șoferi! Ce trebuie să știe proprietarii de mașini vechi? Nouă regulă pentru RCA
Motivul principal pentru care se datorează luarea în calcul a implementării supra-impozitării pentru mașinile vechi este aderarea la standardele europene. Astfel, la negocierea Planului Național de Redresare și Reziliență, Comisia Europeană a cerut României să elimine complet din circulație cel puțin un sfert din numărul mașinilor vechi și poluante, cel târziu până în anul 2026.
Ministrul Sănătății despre implementarea taxei de poluare
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a discutat în cadrul unui interviu pentru postul de televiziune B1 despre posibilitatea majorării impozitului vizând mașinile vechi. Acesta a adus în discuție faptul că programele Rabla în folosință nu reprezintă opțiunea principală de achiziționare a unor vehicule în România, acest lucru fiind motivul principal al creșterii continue a numărului de mașini poluante.
„În continuare sunt mai multe maşini second hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu. Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Citește și: Pensionarele vor primi 375 de lei, pe lângă pensie, în luna decembrie. Cine beneficiază de această sumă?
De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, suspendăm Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022”, a declarat Ministrul Mediului.
Pe lângă aceasta, Tanczos Barna a adus în discuție și faptul că Guvernul României nu dorește implementarea efectivă a unei taxe privind mașinile poluante, ceea ce reprezintă cauza principală a dorinței scumpirii impozitului pentru vehiculele vechi. Ba mai mult decât atât, ministrul a declarat și faptul că descurajarea achiziționării automobilelor la mâna a doua este o măsură absolut necesară, mai ales luând în considerare procesul de înmatriculare al unui vehicul în România.
Citeste si: Impozit auto 2022. Cât trebuie să plătești în funcție de motorizare de la 1 ianuarie 2022
„Guvernul nu vrea să introducă noi taxe. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate. Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi.
”Deci degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber. De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă”, a declarat într-un interviu marca B1 Tanczos Barna.
Aproape 80% din mașinile din România au peste 1 0 ani
Conform ultimelor date oficiale, numărul mașinilor vechi care rulează pe drumurile din România depășește cu mult numărul celor noi, norma de poluare fiind cu mult peste cea impusă de standardele europene. Astfel, aproximativ 79,2% din mașinile înmatriculate în țară au o vechime ce depășește 11 ani, procentajul exact al acestora în funcție de vârstă fiind: 22% din automobile au o vechime de peste 20 de ani, 27,1% între 16 și 20 de ani și 30,1% au o vârstă între 11 și 15 ani.
Registrul Auto Român susține că numărul mașinilor cu norme de poluare Non Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 care circulă în România este de aproximativ 3.271.901, depășind cu mult numărul vehiculelor non-poluante sau celor care pot fi încadrate la norma de poluare euro 5 și euro 6, de doar 1.776.717 de autoturisme.
Sursă: promotor.ro soferidinromania.ro