Apare o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. Rovinieta mai scumpă pentru mașinile vechi

Autor: Cristina Mocanu
Actualizat: 23 mar 2024, 02:05

Ministerul Transporturilor a propus o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice, iar Guvernul României a fost de acord.

Sursa: pixabay.com

Ministerul Transporturilor a propus o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice, iar Guvernul României a fost de acord.

Guvernul a aprobat joi, 22 iunie, noua lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. Astfel vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone.

Apare o nouă lege pentru taxarea folosirii drumurilor publice

Joi, 22 iunie, Guvernul României a adoptat un proiect de lege, prin care se propune un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere.

Astfel că, vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone, iar posesorii de autoturisme vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosință a drumurilor publice. 

Citește și: Atenție șoferi! Amenzi imense dacă faceți această greșeală. Sancțiunile pot ajunge și la 725 de lei

Propunerea Ministerului Transporturilor face distincție între ”mașini mici” și ”camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice.

Mai exact, autoturismele vor ”plăti” pentru gradul de poluare, iar camioanele  ”la kilometru”.

Noua lege are la bază principiul ”poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin PNRR, la capitolul ”transport sustenabil”, susține inițiatorul. În prezent, toate vehiculele care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria vehiculului.

Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Cine va plăti Rovinieta?

Rovinieta rovinieta se va aplica vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone, potrivit noi legi lansate de Ministerul Transporturilor.

V aloarea acesteia va fi stabilită în funcție pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față. Pe lângă categoria vehiculului (existentă și până acum) au fost introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs (care include perioada de deplasare, precum si pe cea de staționare).

Ceea ce înseamnă că, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.  Rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al ministrului Transporturilor.

Citește și: Ce riscă șoferii care circulă cu permisul auto expirat?

Va fi introdusă o nouă taxă pentru vehiculele mari

Vehiculele cu o masă mai mare de 3,5 tone, acestea vor fi supuse unui sistem de taxare diferit, denumit TollRo, care este interoperabil cu sistemele similare din celelalte țări membre ale UE. Valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.

Ce sancțiuni vor suporta șoferii?

Cei care nu vor plăti Rovinieta, vor suporta consecințe. Mai exact, neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.

De asemenea, tilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1000 lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă și 2000 de lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.

Noua propunerea legislativă nu se află încă vigoare. Aceasta merge la parlament și apoi trimis la Parlament pentru dezbatere și vot. Ulterior, proiectul trebuie să fie și promulgat  de Președinte și va intra în vigoare doar după ce este publicat în Monitorul Oficial.

Sursă: avocatnet.ro