"Aproape că ne-a dublat volumul de muncă": Efectul real al Inteligentei Artificale?

Autor: Bogdan Frațilă
Actualizat: 23 iul 2023, 17:26

O nouă serie de instrumente de inteligență artificială promite să simplifice sarcinile, să îmbunătățească eficiența și să sporească productivitatea

Sursa: PixaBay

O nouă serie de instrumente de inteligență artificială promite să simplifice sarcinile, să îmbunătățească eficiența și să sporească productivitatea

O nouă serie de instrumente de inteligență artificială promite să simplifice sarcinile, să îmbunătățească eficiența și să sporească productivitatea la locul de muncă. Dar nu aceasta a fost experiența lui Neil Clarke până acum.
Clarke, editor și redactor, a declarat recent că a fost nevoit să închidă temporar formularul de trimitere online pentru revista sa științifico-fantastică și fantastică, Clarkesworld, după ce echipa sa a fost inundată de o avalanșă de trimiteri "în mod constant proaste" generate de inteligența artificială.


"Sunt unele dintre cele mai proaste povești pe care le-am văzut, de fapt", a spus Clarke despre sutele de conținut produs de inteligența artificială pe care el și echipa sa de oameni trebuie acum să le analizeze manual. "Dar este mai mult o problemă de volum, nu de calitate. Cantitatea ne îngroapă".
"Aproape că ne-a dublat volumul de muncă", a adăugat el, descriind cele mai recente instrumente AI ca fiind "un ghimpe în coasta noastră în ultimele câteva luni".
Clarke a spus că anticipează că echipa sa va trebui să închidă din nou depuneri. "Se va ajunge la un punct în care nu vom mai putea face față".

Efectul ChatGPT

De când ChatGPT a fost lansat la sfârșitul anului trecut, multe dintre cele mai proeminente figuri din lumea tehnologiei au vorbit poetic despre modul în care AI are potențialul de a crește productivitatea, de a ne ajuta pe toți să lucrăm mai puțin și de a crea locuri de muncă noi și mai bune în viitor.

"În următorii câțiva ani, principalul impact al IA asupra muncii va fi acela de a-i ajuta pe oameni să își facă munca mai eficient", a declarat recent cofondatorul Microsoft, Bill Gates, într-o postare pe blog.
Dar, așa cum se întâmplă adesea în cazul tehnologiei, impactul pe termen lung nu este întotdeauna clar sau nu este același în toate industriile și piețele. În plus, drumul către o tehno-utopie este adesea accidentat și plin de consecințe nedorite, fie că este vorba de avocați amendați pentru că au trimis citate false de la ChatGPT sau de o publicație mică îngropată sub o avalanșă
de contribuții generate de calculator.
Marile companii de tehnologie se grăbesc acum să se urce în vagonul IA, promițând investiții semnificative în noi instrumente bazate pe IA care promit să simplifice munca. Aceste instrumente pot ajuta oamenii să redacteze rapid e-mailuri, să facă prezentări și să rezume seturi mari de date sau texte.
Într-un studiu recent, cercetătorii de la Massachusetts Institute of Technology au constatat că accesul la ChatGPT a crescut productivitatea lucrătorilor cărora li s-au încredințat sarcini precum redactarea scrisorilor de intenție, a e-mailurilor "delicate" și a analizelor cost-beneficiu.
"Cred că ceea ce arată studiul nostru este că acest tip de tehnologie are aplicații importante în munca de guler alb. Este o tehnologie utilă. Dar este încă prea devreme pentru a spune dacă va fi bună sau rea, sau cum anume va determina societatea să se adapteze", a declarat Shakked Noy, doctorand în cadrul Departamentului de Economie al MIT, co-autor al lucrării.
Mathias Cormann, secretarul general al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, a declarat recent că organizația interguvernamentală a constatat că inteligența artificială poate îmbunătăți unele aspecte ale calității locurilor de muncă, dar există compromisuri.

"Lucrătorii raportează, totuși, că intensitatea muncii lor a crescut după adoptarea IA la locurile lor de muncă", a declarat Cormann în declarații publice, făcând referire la concluziile unui raport publicat de organizație. Raportul a constatat, de asemenea, că pentru specialiștii care nu sunt specialiști în IA și pentru cei care nu sunt manageri, utilizarea IA a avut doar un "impact minim asupra salariilor până în prezent"- ceea ce înseamnă că, pentru angajatul mediu, munca se mărește, dar nu și salariul.

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Unii lucrători se simt ca niște cobai

Ivana Saula, directorul de cercetare al Asociației Internaționale a Mecanicilor și Lucrătorilor Aerospațiali, a declarat că lucrătorii din sindicatul său au spus că se simt ca niște "cobai", în timp ce angajatorii se grăbesc să implementeze la locul de muncă instrumente alimentate de IA.
Și nu a mers întotdeauna fără probleme, a spus Saula. Implementarea acestor noi instrumente tehnologice a dus adesea la mai multe "sarcini reziduale pe care un om trebuie să le facă în continuare". Acest lucru poate include preluarea unor sarcini logistice suplimentare pe care o mașină pur și simplu nu le poate face, a spus Saula, adăugând mai mult timp și presiune la un flux de lucru zilnic.
Sindicatul reprezintă o gamă largă de lucrători, inclusiv în transportul aerian, asistența medicală, serviciile publice, industria prelucrătoare și industria nucleară, a spus Saula.
"Niciodată nu este doar o tăietură curată, în care mașina poate înlocui în întregime omul", a declarat Saula pentru CNN. "Poate înlocui anumite aspecte din ceea ce face un lucrător, dar există unele sarcini restante care sunt plasate pe cel care rămâne."
De asemenea, lucrătorii "spun că volumul meu de muncă este mai mare" după implementarea noilor instrumente de inteligență artificială, a spus Saula, iar "intensitatea la care lucrez este mult mai rapidă, pentru că acum este stabilită de mașină". Ea a adăugat că feedback-ul pe care îl primesc de la lucrători arată cât de important este "să implici efectiv lucrătorii în procesul de implementare".
"Pentru că există cunoștințe pe teren, în prima linie, pe care angajatorii trebuie să le cunoască", a spus ea. "Și, de multe ori, cred că există deconectări între lucrătorii din prima linie și ceea ce se întâmplă în magazine, precum și între conducerea superioară, ca să nu mai vorbim de directorii executivi."
Poate că nicăieri nu sunt atât de evidente avantajele și dezavantajele AI pentru întreprinderi ca în industria media. Aceste instrumente oferă promisiunea de a accelera, dacă nu chiar de a automatiza redactarea, publicitatea și anumite activități editoriale, dar au existat deja câteva gafe notabile.
Un post de știri a fost nevoit să emită corecții "substanțiale" la începutul acestui an după ce a experimentat utilizarea unui instrument de inteligență artificială pentru a scrie articole. Și ceea ce trebuia să fie un simplu articol scris de AI despre Războiul Stelelor, publicat de Gizmodo la începutul acestei luni, a necesitat, de asemenea, o corecție și a provocat agitația angajaților. Dar ambele instituții au semnalat că vor merge în continuare mai departe cu utilizarea tehnologiei pentru a ajuta în redacții.
Alții, cum ar fi editorul Clarke, au încercat să combată consecințele creșterii inteligenței artificiale, bazându-se pe mai multă inteligență artificială. Clarke a declarat că el și echipa sa au apelat la detectoare de lucrări generate de inteligența artificială pentru a face față avalanșei de propuneri, dar a constatat că aceste instrumente nu au fost de ajutor din cauza faptului că nu sunt fiabile și că semnalează "falsuri pozitive și false negative", în special în cazul scriitorilor a căror a doua limbă este engleza.
"Dacă îi asculți pe acești experți în inteligență artificială, ei continuă să vorbească despre cum aceste lucruri vor face progrese uimitoare în diferite domenii", a spus Clarke. "Dar acestea nu sunt domeniile în care lucrează ei în prezent".

Citește și: De ce Microsoft a redevenit cea mai valoroasă companie din lume?

Citește și: Realitatea Virtuala VR- Pietele de viitor si evolutia acesteia

Citește și: ChatGPT, Microsoft, Tesla- Ce spun CEO lor despre inteligenta artificiala?