Conform profit.ro, ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloș, a declarat că impactul acestei taxe va fi semnificativ, având în vedere că peste opt milioane de mijloace de transport vor fi afectate.
O măsură necesară pentru accesarea fondurilor europene
România trebuie să implementeze această taxă pentru a respecta jaloanele din PNRR și pentru a putea accesa 2,7 miliarde de euro. Ministerul Transporturilor are responsabilitatea de a prezenta până în luna iunie mecanismul de aplicare al taxei. Neîndeplinirea acestui obiectiv ar putea duce la pierderi cuprinse între 300 și 600 de milioane de euro din fondurile europene.
Potrivit declarațiilor oficiale, banii colectați din noua taxă auto vor fi direcționați către autoritățile locale și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pentru întreținerea drumurilor.
„Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut.
Tot în 4 avem legea taxării utililajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport.
Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate.
Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale”, a explicat Boloș.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Modificări în sistemul de taxare
Conform legislației adoptate în 2023, începând cu 1 ianuarie 2026, sistemul de rovinietă va fi modificat. Vehiculele ușoare (până la 3,5 tone) vor continua să plătească rovinieta, însă tariful va varia în funcție de categoria autovehiculului, clasa de poluare și durata utilizării drumurilor publice.
Vehiculele grele vor fi taxate pe baza numărului de kilometri parcurși, printr-un sistem denumit TollRo. Ministerul Transporturilor trebuie să stabilească până în martie 2025 valoarea acestui tarif.
Pentru implementarea acestor schimbări, va fi necesară instalarea unui sistem de monitorizare și control al traficului, achiziționat deja de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Taxa auto nu este o noutate pentru șoferii români. În trecut, statul a impus diverse forme de taxare a autovehiculelor poluante, inclusiv timbrul de mediu. Totuși, în urma deciziilor Curții Europene de Justiție, autoritățile au fost nevoite să returneze integral sumele colectate, impactul bugetar fiind de 6,5 miliarde de lei.