La initiativa Organizatiei Meteorologice Mondiale (WMO), o agentie ONU, aproximativ 1.000 de oameni de stiinta au dezbatut tema "ce rezerva viitorul in meteorologie", in aceasta prima conferinta mondiala dedicata domeniului.
Dupa aproape zece ani de la intrarea in vigoare a Protocolului de la Kyoto, care viza reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, problema nu mai este sa se afle daca va avea loc incalzirea Terrei.
"Aceasta (incalzirea) este ireversibila, iar populatia mondiala continua sa creasca.
In primul deceniu al secolului al XXI-lea temeratura medie de la suprafata planetei a crescut cu 0,47 grade Celsius. O crestere cu un grad genereaza 7% mai multi vapori de apa in atmosfera si- cum evaporarea este motorul care pune in miscare fluxurile in atmosfera- este de prevazut o accelerare a fenomenelor meteorologice.
Aceasta accelerare este de prevazut cu atat mai mult cu cat scenariile retinute de catre comunitatea stiintifica privilegiaza o crestere cu doua grade a temperaturii medii la suprafata Terrei pana in 2050.
"Norii se vor forma mai usor, mai rapid, iar ploile vor fi mai puternice", generand inclusiv mai multe viituri, noteaza Simon Wang de la Universitatea Utah State.
In general, releva acest cercetator american, cresterea temperaturii va avea "un efect de amplificare asupra climatului asa cum il cunoastem noi in prezent".
Episoade de frig puternic- ca vortexul polar care s-a abatut in aceasta iarna asupra unei parti importante a Americii de Nord- vor fi mai marcate, mai extreme, la fel ca si valurile de caldura si perioadele de seceta, adauga el.
Notand ca, in prezent, doar aproximativ 1%, in medie, din timpul zborurilor comerciale este afectat de turbulente, m eteorologul Paul Williams subliniaza ca, in cazul in care concentratia de dioxid de carbon va creste in mod exponential in anii urmatori, "nu stim cum vor reactiona avioanele" fata de aceste mase de aer foarte agitate.
Nici nu se pune problema trecerii la transportul maritim pentru a calatori in liniste, avand in vedere ca pe oceane sunt asteptate valuri monstruoase. "Companiile de transport maritim se vor confrunta cu tot mai multe valuri enorme", unele putand sa atinga 40 de metri inaltime, in contextul in care valurile de aproximativ 20 de metri inaltime sunt cazuri exceptionale, afirma Wang de la Universitatea Utah State.
"Este doar inceputul schimbarii climatice, deoarece oceanele vor avea un impact mai mare, eliberand mai multa caldura si mai multi vapori", avertizeaza el.
Impactul urmeaza sa fie cu atat mai mare cu cat Calota Glaciara din Groenlanda a inceput sa se topeasca si ar putea, la un moment dat- "nu mai devreme de secolul urmator"- sa provoace o crestere cu sase metri a nivelului oceanelor, subliniaza Eric Brun, un cercetator de la Météo-France si autorul unui studiu recent pe aceasta tema.
in fata atator bulversari, Jennifer Vanos, biometeorolog la Universitatea Texas Tech, apreciaza ca este urgenta modificarea urbanismului oraselor si modurilor de viata, in functie de aceasta noua realitate, cu scopul de a incerca protejarea populatiilor.
Sursa: Mediafax.
Citește și: Durere in partea dreapta a corpului – cauze si remedii