Plățile fără contact reprezintă 48% din toate tranzacțiile de plată europene efectuate la punctul de vânzare (POS) în fiecare lună- variind de la 93% în Republica Cehă la 14% în Germania. O gamă destul de largă, dar se pare că nu pentru mult timp.
"Viva Wallet a identificat trei grupuri atunci când vine vorba de plățile europene", spune Dimitris Makris, vicepreședinte senior pentru dezvoltare corporativă la neobanca europeană Viva Wallet.
Dar, în doar cinci ani, Makris se așteaptă să vadă o acoperire de aproximativ 95% în cea mai mare parte a Europei. "Este foarte interesant", spune el.
Și totuși, pentru mulți, contactless este o știre veche- doar un mod mai ușor și mai convenabil de a plăti decât cardul cu cip și pin.
Sifted a cerut experților să analizeze adoptarea actuală a plăților fără contact, alături de punctele dificile care încă există pentru clienți și comercianți și previziunile privind evoluția deceniului.
Plăți: statusul prezent
Indiferent dacă vă aflați într-una dintre țările de top ale lui Makris sau într-una care încă preferă banii lichizi, adoptarea plăților fără contact avansează rapid în Europa.
Cercetările efectuate de Banca Centrală Europeană în 2021 au arătat că numărul total de plăți fără numerar în zona euro a crescut cu 12,5%, ajungând la 114,2 miliarde de euro."Când ești în interior, vezi spaghete de tehnologie care ne țin pe loc"
Există câteva motive: ușurința de utilizare (în ciuda complexității din spatele scenei); ascensiunea portofelelor mobile, cum ar fi Apple Pay și Google Pay; și noile metode de plată în general (cum ar fi codurile QR).
Cu toate acestea, Makris spune că moștenirea continuă să țină în loc plățile. "Actualul ecosistem de plăți este fracturat, fiecare piață locală prezentând propria tehnologie, protocoale, algoritmi și sisteme", spune el. "Când te afli în interior, vezi spaghete de tehnologie care ne țin pe loc."
Cealaltă mare problemă, potrivit lui Makris, este gestionarea complexității. Aceasta este în special pentru consumatori, care sunt împărțiți între mărcile de încredere pe care le cunosc din copilărie și noii jucători care oferă simplitate, dar care pot fi limitați la cazuri de utilizare specifice.
Clienții ajung să fie nevoiți să folosească mai multe mărci, iar aceasta este o parte a problemei, adaugă Makris.
Pentru comercianți, problemele sunt aceleași: îmbinarea dintre vechi și nou. Dar problema aici este că ei sunt cei care operează în funcție de capriciile consumatorului, fiind mereu în situația de a fi prinși din urmă în timp ce consumatorii trec de la un portofel la altul, de la o schemă de plată la alta, de la un cont la altul și la servicii de creditare, cum ar fi "cumpără acum, plătește mai târziu".
De asemenea, costul plăților continuă să fie o problemă pentru comercianți, precum și flexibilitatea.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Flexibilitatea este viitorul
Unul dintre clienții Viva Wallet, Cameleon, un magazin belgian de modă și un mare magazin, cunoaște foarte bine provocările legate de plăți. În noiembrie 2020, compania a fost declarată în faliment. O lună mai târziu, un conglomerat de 60 de angajați s-a unit pentru a prelua afacerea. Dar găsirea unui sistem de plată adecvat a fost mai ușor de spus decât de făcut.
"Trebuia să găsim un furnizor de plăți flexibil și agil, care să ne ajute să implementăm rapid o soluție. Marii jucători de pe piață nu puteau face acest lucru"
"Dintr-o dată, a trebuit să ne redeschidem magazinele în doar trei zile", spune Pascale Switten, director "emoțional" la Cameleon, un titlu pe care l-a ales pentru a reflecta faptul că emoțiile joacă un rol esențial în afaceri. "Așadar, pe 26 decembrie, a trebuit să găsim un furnizor de plăți flexibil și agil, care să ne ajute să implementăm rapid o soluție. Marii jucători de pe piață nu puteau face acest lucru."
Cameleon a apelat la Viva Wallet, care a instalat 16 case de marcat în două zile. În continuare, Switten își propune să implementeze tehnologii de plată.
"Privind înainte, așteptăm cu adevărat mai multe servicii precum "cumpără acum, plătește mai târziu" și mai multe sisteme integrate fără numerar care să permită clienților să plătească oriunde în magazin", spune ea. "De exemplu, o aplicație mobilă care să valideze cumpărăturile fără a fi nevoie să vorbească cu un membru al casieriei ar fi uimitor."
Ce urmează să se întâmple cu plățile?
Un studiu recent al PwC a prezentat cinci macrotendințe care vor avea un impact asupra plăților în Europa în următorul deceniu. Acestea sunt: incluziunea și încrederea, monedele digitale, portofelele digitale, bătălia șinelor, plățile transfrontaliere și criminalitatea financiară.
"Cred că, dacă vă interesează plățile, este o epocă interesantă pe care trebuie să o trăiți"
"Singura mea îngrijorare pentru industria plăților este creșterea costurilor de capital, datorită creșterii ratelor dobânzilor și ce înseamnă acest lucru pentru plutoanele tuturor acelor noi furnizori de tip "buy now, pay later" (cumpără acum, plătește mai târziu) care au intrat recent pe piață", spune Makris.
Dar Makris are și previziuni mai optimiste. "Cu tehnologia Tap on Phone, probabil că vom vedea cum tehnologia contactless va fi utilizată în mai multe aplicații, cum ar fi transferurile de bani de la persoană la persoană, în cazul în care atingi telefonul unei alte persoane", spune el. "Sau chiar îmbinarea contactless-ului cu plățile de la cont la cont. Se lucrează, de asemenea, la plățile transfrontaliere, pe măsură ce piețele devin mai globale."
Makris adaugă că este, de asemenea, probabil că vom asista la o anumită consolidare pe piața plăților din cauza suprasaturării. De asemenea, plățile vor deveni din ce în ce mai invizibile, cum ar fi magazinele Tesco fără case de marcat. "Cred că, dacă sunteți interesat de plăți, este o eră interesantă pe care o trăim- și în doar cinci ani peisajul va fi foarte diferit", spune Makris.
Citeste si: Ce înseamnă inflația pentru omul obisnuit
Citeste si: Ce sa faci împotriva inflației- cele 4 modalități de protecție
Citeste si: De ce cazinourile încă folosesc jetoane în loc de bani cash?