Buget record pentru programul Rabla 2022. Când începe și ce modificări suferă programul anul acesta

Autor: Catalina Giol

Programul Rabla 2022

Sursa: PixaBay

Noul program Rabla care va începe în luna februarie a anului 2022 se va bucura de un buget ce depășește orice altă sumă alocată în cadrul anilor anteriori. Pe lângă aceasta, programul guvernamental suferă și alte câteva modificări ce vizează toți beneficiarii potențiali în vederea achiziționării unui vehicul nou în schimbul unuia vechi.

Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto este o inițiativă guvernamentală susținută de Ministerul Mediului. Conform conso.ro, programul Rabla are două componente diferite: Rabla Clasic și Rabla Plus. În prima instanță, statul acordă beneficiarului o primă de casare pentru cumpărarea unui autovehicul nou în schimbul unuia vechi, iar în cazul Rabla Plus se stimulează achiziția unui automobil hibrid sau full-electric prin acordarea unor fonduri aferente, fără a mai fi nevoie de casarea unei mașini vechi.

Programul Rabla rulează în fiecare an sub aceleași condiții, cu menționarea unor mici modificări anuale în baza regulilor de casare și achiziție. În 2022, Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto va începe în luna februarie și va veni cu câteva modificări privind alocarea bugetului, a cărui valoare depășește suma din anii anteriori. Iată ce schimbări suferă Rabla anul acesta și ce trebuie să iei în considerare dacă vrei să beneficiezi de acest program:

Bugetul alocat Rabla 2022

Programul Rabla suferă câteva schimbări în anul 2022 iar printre acestea se numără modificarea valorii alocate bugetului. Comparativ cu alți ani, programul va avea cel mai mare buget de lansare comparativ cu anii anteriori, acesta depășind suma de 1,2 miliarde de lei. Pe lângă majorarea sumelor alocate, Ministrul Mediului, Tanczos Barna a declarat că 2022 este primul an în care toate cererile de înscriere în program au fost revizuite și rezolvate în timp util, astfel încât toate persoanele să beneficieze la timp de casarea autoturismelor.

Vom asigura, în 2022, cel mai mare buget pe care l-a avut vreodată Rabla Clasic și Rabla Plus și acest buget va fi de peste 1,2 miliarde de lei. Este de asemenea, prima dată când toate cererile depuse în cursul anului precedent, până la sfârșitul lunii ianuarie, vor fi analizate, aprobate, cele care nu sunt complete respinse, cele care sunt complete aprobate și vor intra în finanțare”, a declarat Tanczos Barna în cadrul unei conferințe de presă.

Citeste si: Când începe programul Rabla 2022. Ministrul Tanczos Barna a făcut anunțul

Pe lângă bugetul uriaș, Rabla 2022 se bucură și de un număr record de autoturisme care intră în cadrul programului guvernamental. Aproximativ 80.000 de mașini vor fi achiziționate prin intermediul Rabla datorită suplimentării bugetului din ultimii ani, conform celor mai recente declarații ale Ministrului Mediului:

„Per total, au fost aprobate la finanțare în jur de 80.000 de autoturisme care au fost cumpărate deja sau vor fi cumpărate prin Rabla Clasic și Rabla Plus. Este o creștere semnificativă față de anii anteriori, pentru că am suplimentat de două ori bugetul celor două programe, am ajuns la un buget de peste un miliard de lei pe anul 2021 și contribuția programului pentru întinerirea parcului auto a devenit și mai importantă și mai mare prin acest buget.

În 2022 vom lansa acest program la începutul lunii februarie. Este, după mulți ani, primul an când programul se lansează la începutul anului. De asemenea, este prima dată când planificăm implementarea celor două programe pe trei ani”.

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Modificări Rabla 2022

Pe lângă majorarea bugetului programului Rabla, în 2022 se mărește și bonusul de casare aferent achiziționării vehiculelor noi. În cazul în care un beneficiar predă două autoturisme mai vechi de 15 ani, acesta se poate bucura de o primă de 1.500 de lei pentru emisiile scăzute și 3.000 de lei pentru cumpărarea unei mașini hibrid.

O altă modificare constă în majorarea bugetului în fiecare an de acum înainte, astfel încât în 2023 bugetul va crește cu 10%, iar în 2024 cu 20% comparativ cu anul 2022. În acest sens, bugetul pentru anul 2024 va fi primul în care programul Rabla va depăși suma alocată de un miliard de lei.

Pe lângă acestea, Tanczos Barna a menționat că se dorește implementarea unui nou program Rabla în valoare de 600 de milioane de lei,  destinat persoanelor juridice. Instituțiile vor beneficia de o finanțare de 80% pentru toate mașinile electrice sau hibrid înscrise în program, pentru a reduce poluarea cauzată de mașinile care utilizează drept combustibil benzina, motorina sau gazul.

Citeste si: Când începe Programul Rabla 2022? Anunțul lui Barna Tanczos

„Lansăm în 2022 încă un program destinat strict instituțiilor, autorităților publice locale și instituțiilor guvernamentale sau deconcentrate, unde vom asigura o finanțare de 80%, un program pentru trei ani- 2022, 2023, 2024- cu un buget total de 600 de milioane de lei. Dorim să finanțăm prin acest program doar mașini electrice sau hibrid plug-in, doar pentru instituții publice astfel încât instituțiile publice să devină treptat un exemplu în ceea ce privește mobilitatea verde”, a precizat Tanczos Barna.

Ministrul Mediului despre taxa de poluare

Ministrul Mediului a deschis subiectul problemei numărului mare de mașini vechi și second-hand din România. Astfel, acesta a declarat că urmează să fie discutate anumite măsuri de descurajare a achiziționării acestor tipuri de mașini, cu scopul scăderii ratei de poluare de pe teritoriul țării. Totuși, Tanczos Barna  a precizat că nu își dorește implementarea unei taxe de poluare aferente proprietarilor de mașini care depășesc vechimea de 15 ani, însă consideră că persoanele care nu beneficiază de venituri îndeajuns de mari încât să poată face trecerea la o mașină mai nouă, din motive sociale, ar trebui să primească ajutor de la stat în vederea schimbării autovehiculelor cu unele non-poluante, sau cel puțin cu emisii mai mici de gaze.

„România trebuie să găsească o soluție, fără doar și poate. Nu putem deveni cimitirul mașinilor poluante din Europa. Trebuie să găsim o soluție să scoatem din circulație cât mai multe mașini mai vechi de 15 ani, este o obligație asumată de România prin PNRR față de Comisia Europeană. Eu cred, sincer, că nu putem să mergem pe varianta taxei auto sau taxei de poluare care la un moment dat a și picat la Curtea Europeană de Justiție.

Trebuie să mergem cu un program de susținere a celor care vor renunța la aceste mașini vechi, poluante și ieftine pentru că trebuie să-i ajutăm să aibă o alternativă și să-și cumpere mașini mai puțin poluante. Asta în cazul în care, din motive sociale, acea familie nu-și permite să își cumpere o mașină mai puțin poluantă. Sistem de tip Rabla, dar cred că este nevoie de un sprijin special pentru mașinile mai vechi de 15 ani, astăzi, programul Rabla se referă la mașini mai vechi de 8 ani”,  a declarat Ministrul Mediului.

Sursă: agerpres.romediafax.ro,   ziare.com