Capitalizarea bursieră a unei companii- sau valoarea totală a acțiunilor în circulație- poate să nu pară importantă atunci când cumpărați smartphone-ul, cerealele sau mașina pe care compania le produce. Dar atunci când cumpărați acțiuni, "capitalizarea pieței" nu este doar un sistem de clasificare a acțiunilor. Este ca și cum ai avea o carte de joc care îți spune cum s-ar putea comporta o acțiune.
Un cargobot maritim încărcat cu marfă grea nu trece printre valuri ca o barcă de viteză pe lacul local.
Vă întâlniți cu capitalizarea pieței de fiecare dată când verificați indicii majori. Media industrială Dow Jones (DJIA) și S&P 500 (SPX), de exemplu, sunt pline de unele dintre cele mai mari companii. Indicele Russell 2000 (RUT) urmărește 2.000 de companii cu "mică capitalizare".
Unele nume monstruoase de pe Wall Street, cum ar fi Apple (AAPL) și Microsoft (MSFT), s-au lăudat uneori cu capitalizări de piață de 2.000
Cum se determină capitalizarea de piață
Ce este mai exact capitalizarea pieței? Se calculează cu o simplă înmulțire:
Prețul acțiunilor (X) înmulțit cu numărul de acțiuni în circulație (Y)= capitalizarea pieței (XY).
Companiile emit acțiuni, iar piața decide în fiecare zi la ce preț ar trebui să se tranzacționeze aceste acțiuni. Rezultatul este valoarea totală a acțiunilor, sau capitalizarea de piață, a companiei.
Bitcoin și alte criptomonede pot fi evaluate, de asemenea, prin capitalizarea de piață. Iată cum se calculează capitalizarea de piață a criptomonedelor:
Prețul actual (X) înmulțit cu numărul de monede în circulație (Y)= capitalizarea pieței (XY).
Indicii bursieri tind să se concentreze pe dimensiuni specifice ale acțiunilor, iar valoarea unui indice este adesea calculată pe baza capitalizărilor de piață ale companiilor. De exemplu, pentru a fi adăugată la S&P 500, care acoperă aproximativ 80% din capitalizarea pieței din SUA, o acțiune trebuie să aibă o capitalizare de piață de 14,6 miliarde de dolari sau mai mare. Această cifră este revizuită trimestrial și poate fi ajustată. De asemenea, nu se aplică companiilor care fac deja parte din indice, astfel încât o companie ar putea rămâne în S&P 500 dacă valoarea sa de capitalizare scade sub 14,6 miliarde de dolari.
Indicele SPX este un indice "ponderat în funcție de capitalizarea de piață", ceea ce înseamnă că acțiunile cu capitalizare de piață mai mare au un impact mai mare asupra performanței indicelui. Ideea din spatele calculului indicelui ponderat în funcție de capitalizare este că acțiunile cu cea mai mare valoare ar trebui să aibă un impact mai mare asupra performanței indicelui. Astfel, o companie de 2.000 de miliarde de dolari are un impact mult mai mare asupra performanței S&P 500 decât, să zicem, o companie de 15 miliarde de dolari.
DJIA, pe de altă parte, este un indice "ponderat în funcție de preț" al 30 de acțiuni americane cu capitalizare mare. Natura ponderată în funcție de preț a indicelui înseamnă că modificările de preț ale acțiunilor cu cel mai mare preț au un impact mai mare asupra nivelului indicelui decât modificările de preț ale acțiunilor cu preț mai mic, indiferent de mărimea companiei. Acest lucru face ca indicele să fie o relicvă și poate un indicator mai puțin fiabil al performanței globale a pieței. Mulți experți de pe piață recomandă urmărirea mai îndeaproape a indicelui SPX pentru o imagine rapidă a performanței globale a acțiunilor.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
FTSE Russell Indexes- o filială a London Stock Exchange Group, care gestionează RUT și alți câțiva indici- efectuează o "reconstituire" anuală, în parte pentru a determina unde se încadrează companiile de-a lungul spectrului de capitalizare. În acest fel, atunci când investitorii cumpără un fond de indice bazat pe Russell 2000, pot fi siguri că nicio acțiune din fond nu și-a depășit statutul de mică capitalizare.
Note privind comportamentul capitalizării de piață
Deși nu există reguli ferme și rapide pentru modul în care se comportă o acțiune în funcție de capitalizarea bursieră, există o anumită înțelepciune comună pe piețe cu privire la modul în care acțiunile cu capitalizare mare tind să se miște în raport cu cele cu capitalizare mică, în funcție de factori externi, cum ar fi recesiunile și puterea dolarului. Iată câteva de care trebuie să țineți cont:
Dividendele și acțiunile de creștere. Până de curând, mulți investitori vedeau acțiunile cu capitalizare mare ca fiind acțiuni cu performanțe constante, care de obicei plăteau dividende, ofereau câștiguri previzibile și erau considerate mai degrabă "vaci de bani" decât acțiuni cu creștere mare. Acest lucru s-a schimbat cu companii precum Apple și Microsoft, care continuă să înregistreze cifre de creștere uriașe la multe decenii după ce au devenit companii publice. În plus, acestea plătesc dividende.
Companii cu capitalizare mare de tip vechi. Investitorii care caută venituri din dividende și câștiguri lente, dar constante, aleg încă adesea acțiuni cu capitalizare mare care există de zeci de ani. Multe dintre marile companii industriale, de materiale și de consum de bază se încadrează în această categorie. Gândiți-vă, de exemplu, la Caterpillar (CAT), Dow (DOW) și Coca-Cola (KO).
Societățile cu capitalizare mică și economia internă. Societățile cu capitalizare mică și, într-o oarecare măsură, cele cu capitalizare medie, tind să își desfășoare mai mult activitatea pe plan intern, ceea ce înseamnă că, adesea, au cele mai bune performanțe atunci când economia americană accelerează. Atunci când economia americană se oprește, companiile cu capitalizare mică, datorită expunerii lor interne mai mari, pot fi uneori primele acțiuni care pierd teren. Uneori, revigorarea lor poate semnala etapa finală a unei recesiuni.
Dolarul american. Companiile cu capitalizare mare își desfășoară adesea un procent mai mare din afaceri în străinătate. Acestea pot beneficia atunci când dolarul este slab, deoarece un dolar slab tinde să dea un impuls economiilor de peste mări. Pe de altă parte, un dolar puternic face ca produsele marilor companii multinaționale să fie mai scumpe pentru clienții din străinătate și poate afecta câștigurile companiilor cu capitalizare mare.
Atunci când dolarul este puternic, companiile cu capitalizare mică beneficiază uneori de expunerea lor internă. Un dolar puternic poate face mai puțin costisitor pentru companiile americane să cumpere produse din străinătate, ceea ce le ajută marjele.
Citește și: Dividendele pe acțiuni: Mai complicat decat pare la prima vedere!
Citește și: Broker cu tranzacționarea acțiunilor fără comisioan? Care e capcana?
Citește și: 7 Caracteristici vestigiale ale corpului uman