Pensionarea reprezintă un proces prin intermediul căruia un salariat încetează complet să mai lucreze în domeniul profesional, primind din partea statului o sumă de bani lunară calculată în funcție de locul de muncă. O persoană poate să iasă la pensie fie în momentul în care aceasta atinge vârsta limită de pensionare, fie când se află într-o situație care îi dă dreptul să înceteze munca.
Angajații care lucrează în cadrul unei organizații din România și care își doresc să iasă la pensie pot face acest lucru în momentul în care îndeplinesc anumite condiții.
Care este limita de vârstă pentru angajații care vor să se pensioneze
Pentru ca un angajat din România să poată ieși la pensie acesta trebuie să îndeplinească anumite condiții, cea mai importantă dintre acestea fiind atingerea vârstei limită de angajare. Această vârstă diferă în funcție de locul de muncă la care a lucrat persoana în cauză și de sexul acesteia, vârsta de pensionare fiind diferită de la un salariat la altul. O altă condiție importantă constă în atingerea stagiului de cotizare minim.
Stagiul complet de cotizare în România este de 35 ani, însă, conform legislației în vigoare, un salariat poate să iasă la pensie în momentul în care acesta îndeplinește stagiul minim de cotizare de 15 ani.În cazul bărbaților, aceștia pot ieși la pensie atunci când ating vârsta minimă de 65 de ani și îndeplinesc stagiul minim de cotizare de 15 ani. În cazul în care angajații de sex masculin au lucrat de-a lungul anilor în codiții grele care le-ar fi putut pune viața sau sănătatea în pericol, aceștia pot beneficia de o reducere în vârsta minimă care trebuie atinsă pentru pensionare.
Femeile care doresc să se pensioneze trebuie să îndeplinească de asemenea stagiul minim de cotizare de 15 ani, însă vârsta limită care trebuie atinsă este de doar 63 de ani.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Cum poți afla care este vechimea de muncă acumulată
Conform ultimelor modificări și actualizări ale serviciilor electronice ale Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), cetățenii din România pot utiliza mediul online pentru a afla și a verifica toate informațiile aferente vechimii personale de muncă pentru pensia de stat. Procedeul de acumulare a acestor informații este foarte simplu și poate fi făcut de orice persoană care își dorește să afle propria sa vechime de muncă.
Citeste si: Cum afli online ce vechime în muncă ai acumulat pentru pensie. Procesul explicat pas cu pas
Pentru a putea accesa informațiile dorite, persoanele care-și doresc să facă acest lucru trebuie să-și creeze un cont de utilizator pe site-ul oficial al Casei Naționale de Pensii Publice, conform avocatnet.ro. Pentru a face acest lucru este necesară completarea și mai apoi tipărirea unui formular online care trebuie prezentat la orice casă locală de pensii din apropierea domiciliului persoanei în cauză, împreună cu actul de identitate al solicitantului, în original și copie. În urma depunerii actelor necesare, cetățeanul va primi un mesaj pe adresa personală de e-mail, prin intermediul căruia va putea accesa propriul cont.
După accesarea contului personal pe site-ul oficial al CNPP, persoana care dorește să își verifice vechimea de muncă trebuie doar să selecteze tipul stagiului de cotizare dorit, lunar sau anual, pentru a putea afla toate informațiile necesare.
Sursă: ziarulunirea.ro