Cat te costa? Patronii din industria auto isi freaca mainile de bucurie! Pregatirea autoturismelor pentru iarna le baga bani grei in buzunare

Autor: A.D. Editor: Alina Dirdala
Actualizat: 02 oct 2020, 11:25

Numai afacerea cauciucurilor de sezon este estimata la peste o suta de milioane de euro anual! Ne pregatim si noi pentru sezonul rece, dar, cu sfaturi gratis.

Cine n-a mesterit, macar o data, cate ceva pe la masina? Cine nu are o opinie despre cum functioneaza motorul sau alte component. Eu recunosc: nu ma pricep. Si am o mare problema: vine iarna. M-am pregatit cum am putut, cu haine de iarna, dar, sa recunoastem. Si masina trebuie „gatita” ca la carte. Din acest motiv, am adunat sfatul expertilor. Cat de utile sunt cauciucurile all season. Unde se termina economia si cand ne punem viata in pericol? Ce verificari facem noi si cand mergem la service? Le lamurim pe toate, rand pe rand!

Toata lumea se inghesuie

la atelierele auto pentru deja "traditionalul" schimb de cauciucuri. Pneurile de iarna au cateva particularitati. „ Atunci cand temperatura scade sub 6,7 grade, practice, de la plus 6 grade in jos. Sa schimbam in functie de temperatura. Sub 7 grade este indicat sa le folosim pe cele de iarna ”. Asadar, temperatura „ Este principalul element de care trebuie sa tinem cont. Pe langa polei ”.

Mai aveti un motiv pentru care nu este bine sa asteptati prima ninsoare. O sa va treziti ca trebuie sa petreceti ore intregi in fata service-ului auto, din pricina celor care se imbulzesc pe ultima suta de metri! Prima concluzie importanta? Cand temperatura scade, constant, sub 7 grade cu plus, trecem la cauciucruile de iarna. Procedeul se repeta cu anvelopele de vara dupa ce se topeste zapada, iar termometrele indica, peste 7 grade, cateva zile la rand!

Problema de matematica: 8 cauciucuri, un set de vara, unul de iarna, sau numai 4, all season? „ All

season e ca si cum ai avea un pullover cu care vrei sa-ti fie bine si iarna si vara. Vara iti va fi prea cald, iarna prea frig ”. In unele tari, cauciucurile all season „ Sunt interzise pentru ca inseamna un compromis, care nu-ti aduce neaparat siguranta, iti aduce o aparenta economie ”.

##VIDEO126223##

Sa vorbim, in primul rand, despre vechime! „ Producatorii recomanda, unii dintre ei, de pana la 6 ani.

Altii, producatorii de top, recomanda: 10 ani! ”. Mai vechi de 10 ani, cauciucurile nu mai sunt recomandate. Data la care au fost fabricate este trecuta pe partea laterala a pneului „ Din 4 cifre. Primele 2 reprezentand saptamana in care a fost produsa, urmatoarele 2 anul. Ca si exemplificare, va pot specific ape aceasta anvelopa avem 23 14. Adica saptamana 23 din anul 2014! ”.

Toata lumea vorbeste de cata „carne” mai au anvelopele.

Este vorba de consistenta benzii de rulare. Minimum 4 milimetri la cauciucurile de iarna, 2 milimetri la cele de vara. Sub aceste valori, pneurile va pun viata in pericol. Nu verificati grosimea cu o moneda sau cu rigla. „ Adancimea benzii de rulalre nu este singurul factor care atesta calitatea ei. De exemplu, pot interveni mici crapaturi pe banda de rulare, care ne pot da un semnal de alarma ”.

Citește și: Ce cantitate de lapte consuma un bebelus? Tabel cantitate lapte bebelusi

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Iata, spre exemplu, un cauciuc de care ar trebui sa va feriti. Martorul de uzura este aproape atins, iar crapaturile din banda de rulare sunt periculoase. Vreti sa faceti o economie si in felul acesta evitati hotelul de anvelope? Atunci, modul de depozitare este important. Inlocuiti lichidul de parbriz. Iar antigelul este vital!

Schimbarea lichidului de parbriz si verificarea nivelului de antigel se poate face acasa. Mergem in schimb la service pentru o verificare temeinica a bateriei. Verificarea placutelor de frana si inlocuierea lor se face tot la service. Racleta este cel mai bun prieten al soferului. Iata, spre exemplu, un model cu o manusa incorporate. Costa 6 lei. Varianta banala, este culmea, mai scumpa: 7 lei 50!

O lopata de mici dimensiuni, un sac cu sare sau nisip trebuie tinute in portbagaj chiar si in oras. In total, aproximativ 50 de lei. Lanturi sau huse pentru anvelope? Doua variante care servesc aceluiasi scop. Pretul unui model mediu este de aproximativ 140 de lei, indiferent daca vorbim de lanturi sau de husele din material sintetic. Avantajul celor din urma: se monteaza usor si nu afecteaza banda de rulare. Pe zapada afanata insa, lanturile sunt mult mai utile.

Sa nu uitam de un spray care grabeste dezghetarea parbrizului. De la 9 lei pana la 20, chiar 30 de lei! Daca va ganditi la confortul dumneavoastra, atunci o husa cu incalzire pentru scaune costa 45 de lei. Aceste incalzitoare conectate la bricheta, costa in jur de 40 de lei si cresc temperatura in autoturism. Atentie, insa. Nu opriti motorul atunci cand le lasati in functiune. Vor descarca bateria.

Chiar si cu cele mai scumpe cauciucuri de iarna, franarea pe zapada se face dificil. Zapada functioneaza ca un antifonor. Zapada diminueaza din sunet, asadar pietonii pot auzi prea tarziu zgomotul facut de motor. Nu bruscati volanul si intotdeauna asigurati-va ca ati indepartat zapada si gheata de pe masina. In plus, pastrati o distanta suficienta fata de autoturismul din fata.

Daca plecati la un drum lung, n-ar strica o trusa de supravietuire: sandvisuri, o bautura calda, ceai, nu alcool, apa si cel putin o patura. Credeti ca sunt exagerate aceste sfaturi. Va spun ceva: iarna trecuta circula o gluma pe internet. Romania are cele mai putine autostrazi inchise din pricina viscolului: 3. Toate trei. Vreti garantia ca n-o sa ramaneti inzapeziti? Ramaneti in case. Plus, sfatul vital: aveti grija de banii drumneavoastra. Dispar mai repede decat se topeste zapada.