Ce acte îți trebuie pentru eliberarea unui pașaport

Author: Amalia Georgescu
Actualizat: 11 oct 2022, 12:09

Actele necesare pentru eliberarea pașaportului în 2022

Sursa: facebook directia generala de pasapoarte, canva.com

În vederea eliberării unui pașaport, cei interesați trebuie să prezinte mai multe acte și să urmeze o serie de pași. Iată cum se obține pașaportul în 2022 și ce acte sunt necesare.

Cei care vor să obțină într-un timp cât mai scurt pașaportul trebuie să știe ce acte sunt solicitate de autorități pentru eliberarea acestui document. Actele pot să difere în funcție de tipul pașaportului, dar și de vârsta persoanei care îl solicită. Iată care sunt actele necesare pentru eliberarea pașaportului în 2022.

Ce acte îți trebuie pentru eliberarea unui pașaport

Direcția Generală de Pașapoarte a publicat lista actelor necesare pentru eliberarea unui pașaport. Cei interesați să obțină acest document trebuie să știe că pot opta pentru pașaportul simplu electronic sau pentru pașaportul simplu temporar. 

Pașaportul simplu electronic este valabil 10 ani în cazul persoanelor care au vârsta peste 18 ani, 5 ani pentru cei cu vârsta cuprinsă între 12 și 18 ani și 3 ani în cazul copiilor cu vârsta de până în 12 ani.

Acest tip de pașaport se eliberează în termen de 15 zile pentru cei care depun actele pe teritoriul României. În cazul în care sunt persoane care depun actele pentru eliberarea pașaportului simplu electronic în consulate, documentul poate fi eliberat în cel mult 45 de zile sau chiar 65 de zile, dacă statul nu este membru UE.

Pașaportul simplu temporar este valabil doar 12 luni și se eliberează în cel mult 15 zile lucrătoare. Pentru copiii sub 12 ani, părinții pot prezenta două fotografii tip buletin ale copilului, ceea ce înseamnă că nu mai este nevoie de prezența acestuia pentru a obține documentul.

Actele pentru eliberarea pașaportului simplu electronic pot să difere de la caz la caz, după cum urmează:

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Cum își alege Karmen Minune un partener? Contează sau nu banii, pentru aceasta: "Dacă îți alegi bărbatul în funcție de asta, ai pierdut din start!"

Pașaport simplu electronic pentru persoanele majore, cu domiciliul în România:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior, dacă acesta există

Pașaport simplu electronic pentru minorii care nu au împlinit 14 ani și au domiciliul în România: 

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale părinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului, în original.
  • Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.

Pașaport simplu electronic pentru minorii care au împlinit 14 ani și au domiciliul în România: 

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului, în original.
  • Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte, în original.
  • Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal.

Iată care sunt actele pentru eliberarea pașaportului simplu temporar:

Pașaport simplu temporar pentru persoanele majore, cu domiciliul în România:

  • Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior, dacă acesta există.

Pașaport simplu temporar pentru minorii care nu au împlinit 14 ani și au domiciliul în România: 

  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
  • 2 fotografii color identice ale minorului, având dimensiunile 3,5 x 4,5 cm, numai pentru situațiile în care acesta nu este prezent la depunerea cererii. Fotografiile se vor confirma în faţa funcţionarului care primeşte cererea de către persoana care o formulează şi trebuie să reprezinte fizionomia actuală a titularului, să fie realizate din faţă, pe un fond clar, neutru şi deschis la culoare, astfel încât să permită identificarea conturului capului. Titularul fotografiei nu trebuie să aibă capul acoperit, ochii închişi, iar expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună.

În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu temporar este formulată de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:

  • Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte pentru eliberarea pașaportului sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
  • Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului, în original.
  • Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului, în original.
  • Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
  • Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
  • Documentele emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale (însoțite, după caz, de o traducere legalizată) sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română (însoțite, după caz, de o traducere autorizată), din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.

Pașaport simplu temporar pentru minorii care au împlinit 14 ani și au domiciliul în România: 

  • Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
  • Certificatul de naştere al minorului, în original.
  • declaraţii de acord pentru eliberarea paşaportului simplu temporar date de ambii părinţi/un singur părinte/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
  • Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
  • Documentul care face dovada achitării contravalorii pașaportului, în original, sau documentul de plată/dovada tranzacției, editat(ă) pe suport hârtie sau în format electronic, care conține numărul tranzacției și datele persoanei pe numele căreia se solicită eliberarea documentului de călătorie (nume, prenume, CNP), precum și suma achitată, aferentă tipului de pașaport solicitat.
  • Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.

În situaţia în care cererea este formulată cu acordul pentru eliberarea paşaportului simplu temporar dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie să fie însoţită, după caz, şi de:

  • Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului, în original.
  • Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte, în original.
  • Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
  • Documentele emise de instituţia care organizează studiile/concursurile oficiale (însoțite, după caz, de o traducere legalizată) sau, după caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicală română (însoțite, după caz, de o traducere autorizată), din care să rezulte perioada şi statul sau statele în care se vor desfăşura studiile/concursurile ori în care va fi urmat tratamentul medical.

Românii pot opta pentru pașaport simplu electronic sau pașaport simplu temporar 
[Sursa: facebook Directia Generala de Pasapoarte]

Citeste si: Românii care nu-și vor face buletine cu cip nu vor mai putea călători în UE fără pașaport

Ce taxe trebuie să plătești pentru eliberarea unui pașaport

Cei care vor să obțină pașaportul simplu electronic sau pașaportul simplu temporar trebuie să știe că este nevoie de achitarea unor taxe. 

În 2022, taxele pentru pașaportul simplu electronic sunt de 258 de lei pentru persoanele care au peste 12 ani și 234 de lei pentru persoanele cu vârsta sub 12 ani.

În cazul pașaportului simplu temporar, taxa nu ține cont de vârstă și are o valoare de 96 de lei.

Aceste taxe se pot plăti atât la casieriile unităţilor CEC Bank, cât și la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank, dar și online, pe Ghiseul.ro.

Citeste si: Schimbarea buletinului în 2022. Ce acte sunt necesare pentru un nou buletin

Sursă: pasapoarte.mai.gov.ro