Ce greșeli fac șoferii când vine vorba de schimbarea cauciucurilor pentru iarnă?

Autor: Lavinia Medrea

Ce greșeli fac șoferii când vine vorba de schimbarea cauciucurilor pentru iarnă?

Sursa: PixaBay

Întrucât sezonul rece se apropie și primele ninsori deja ți-au făcut apariția în țară, șoferii trebuie să ia măsurile necesare pentru a circula în siguranță.

Iată cele mai întâlnite curiozități pe care le au șoferii despre anvelopele de iarnă.

Sunt obligatorii anvelopele de la 1 noiembrie?

Schimbarea anvelopelor nu este obligatorie de la 1 noiembrie. Legea nu precizează nicio dată calendaristică impusă.

„S-a discutat iniţial ca în intervalul cuprins între 1 noiembrie şi 1 martie să aibă loc înlocuirea pneurilor de vară cu cele de iarnă, însă s-a stabilit până la urmă în lege ca acest lucru să se facă acolo unde a nins, unde este zăpadă,

indiferent de perioada anului în care ne aflăm. De pildă, dacă pleci la munte în septembrie şi se nimereşte să ningă, Poliţia te poate amenda pentru că încurci sau pui în pericol circulaţia rutieră pe acea porţiune de drum”, spune Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.

Anvelopele de iarnă sunt bune doar pentru zăpadă?

Anvelopele de iarnă nu sunt salvatoare doar acolo unde există zăpadă.

Fiind eficiente la temperaturi de până la șapte grade Celsius, cauciucurile de iarnă sunt special făcute să aibă o aderenţă crescută în condiţii de temperatură scăzută, astfel că frânarea va fi mai eficientă pe asfaltul uscat, când afară este frig.

Citeste si: Ești șofer? Trebuie să știi neapărat asta! Vezi aici ce înseamnă dacă se aprind acești martori în bord

Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Aderența crescută este prezentă şi în condiţii de gheaţă sau polei. Așadar, anvelopele de iarnă nu sunt eficiente doar pe zăpadă, ci şi atunci când este frig sau există pe drumuri gheaţă, polei şi umezeală.

Frânează mai bine cauciucurile de iarnă pe timp de vară?

„Anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un material special adaptat pentru sezonul rece, ale cărui proprietăţi ies în evidenţă când temperatura scade sub 7 grade.

Prin urmare, lucrurile sunt foarte simple.

Citeste si: Atenție, șoferi! Puteți fi amendați și dacă aveți cauciucuri de iarnă! Ce prevede legea

Dacă decidem să folosim anvelopele de iarnă când temperatura depăşeşte pragul amintit, nu vom face altceva decât să uzăm mai repede suprafaţa de rulare a pneurilor de iarnă, iar distanţa de frânare va creşte. Ce trebuie să se înţeleagă este  că materialul pneurilor de iarnă are aderenţă bună la asfalt doar când e frig, iar înălţimea profilului acestora va permite blocurilor din cauciuc să aibă o mişcare

mare, atât la demaraj, cât şi la frânare”, a explicat Florin Marin Bogdan.

Cauciucurile de iarnă se montează la prima zăpadă?

Este bine ca fiecare șofer să analizeze evoluţia vremii timp de câteva zile. Dacă temperatura ajunge sub șapte grade Celsius, trebuie să trecem la anvelopele de iarnă, chiar dacă nu ninge. Vom frâna mai bine, iar stabilitatea maşinii va fi mai sigură.

Așadar, nu trebuie să așteptăm prima zăpadă pentru a trece la cauciucurile de iarnă.

Pot folosi și cauciucuri cu profil de 3- 4 milimetri?

„Un cauciuc de iarnă cu un profil de doar 3-4 milimetri este un pericol atât pentru şofer, cât şi pentru ceilalţi participanţi la trafic. În primul rând, profilul cauciucului nu va mai evacua apa eficient, iar de aderenţă la zăpadă şi polei nici nu mai poate fi vorba. Prin urmare, distanţa la frânare se va mări considerabil, iar asta prezintă riscuri majore pentru conducătorul auto şi ceilalţi pasageri din maşină”, a subliniat Florin Marin Bogdan.

Mașina frânează mai bine dacă avem anvelope de iarnă doar în față?

Indiferent de ce tip de maşină avem, cauciucurile de iarnă trebuie să fie puse pe toate roțile. Dacă vom monta cauciucuri de iarnă doar pe roțile din față, vom avea probleme grave la curbele mai periculoase, la frânele mai puternice și la stabilitate.

Contează prețul cauciucurilor de iarnă?

„Nu poţi face comparaţie între un cauciuc produs de un producător recunoscut la nivel mondial şi unul fabricat de o firmă obscură. Un pneu care costă 500 de lei nu este nici pe departe similar cu unul care costă 100  sau 200 de lei, deşi probabil se vor găsi şoferi care să contrazică asta. Diferenţa se simte în trafic la frânare şi stabilitatea maşinii pe zăpadă, gheaţă sau polei. Una este ca maşina să se oprească după 10, 20 de metri la frânare şi cu totul altceva este să frâneze după 50,60 de metri. Asta poate fi diferenţa între viaţă şi moarte”, spune Florin Marin Bogdan.

Este important doar profilul pneului?

Profilul pneului este foarte important, dar nu este singurul la care trebuie să fim atenți. Dacă pneul a fost depozitat greșit sau ținut la temperaturi incorecte, chiar dacă este aproape nou, pe pereţii laterali vor apărea crăpături.

Când trebuie să montăm anvelopele de iarnă?

Conform prevederilor cuprinse în Ordonanța de Urgență nr. 195/2002 revizuită în 2011 (Codul Rutier), anvelopele de iarnă trebuie montate obligatoriu la apariția zăpezii, a poleiului și a înghețului.

„Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevazută în clasa a IV-a de sancțiuni  următoarele fapte săvârșite de persoane fizice:

conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpada, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar in cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate”, spune art. 102, alin. 1, punctul 28.

Sunt bune anvelopele „All-Seasons”? 

Anvelopele de tipul all-seasons nu sunt o variantă prea bună, deoarece nu sunt la fel de eficiente ca anvelopele de iarnă.

„Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG nr. 5 /2011”, spune Registrul Auto Român.

Ce amenzi primești dacă nu schimbi cauciucurile iarna?

Amenzile pentru șoferii care nu respectă legislația în vigoare sunt cuprinse între 9 și 20 de puncte de amendă, respectiv între 1.305 și 2.900 de lei.

De asemenea, șoferii riscă să rămână fără certificatul de înmatriculare al mașinii, ulterior fiind înlocuit cu o dovadă, fără drept de circulație.

La ce trebuie să fim atenți când alegem anvelopele de iarnă?

  • Aderența anvelopei pe carosabilul ud: se măsoară pe o scală de la A la E (de la mic la mare) și îți oferă informații cu privire la gradul mare sau mic la care mașina se va opri pe drumuri ude, în cazul frânării bruște.
  • Zgomotul la rulare: reducerea zgomotului la rulare contribuie la reducerea impactului condusului asupra mediului; se măsoară pe o scală de la A la E (de la mic la mare).
  • Impactul asupra consumului de combustibil: alegerea unor anvelope potrivite înseamnă parcurgerea unui număr mai mare de kilometri și reducerea emisiilor de CO2.

 


Într-un colț izolat al județului Buzău, în satul Pardoși, soții Nicolae și Stanca Chiriac duc o viață departe de agitația orașului, dar și de confortul unei comunități pline de viață.