Ce mașini vor fi interzise în marile orașe ale României până vara viitoare. Măsura drastică luată de Guvern

Author: Andrei Costanda

Mașinile non-euro ar urma să iasă din circulație începând cu anul 2026

Sursa: Colaj KanalD

Guvernul României propune măsuri stricte pentru reducerea poluării: taxe sau restricții de acces pentru vehiculele poluante în Capitală și alte 12 mari orașe.

Într-un efort ambițios de a combate poluarea aerului în marile orașe ale României, Guvernul a transmis autorităților locale din București și alte 12 mari orașe un plan care va necesita schimbări majore pentru șoferi.

Ce mașini vor fi interzise în marile orașe

Până la mijlocul verii viitoare, aceste orașe vor trebui să adopte una dintre cele două opțiuni oferite: impunerea unei taxe de poluare sau restricționarea accesului vehiculelor vechi în anumite zone.

Autoritățile locale au libertatea de a alege metoda care se potrivește cel mai bine nevoilor lor specifice. „Sunt stabilite două posibilități pe care autoritățile publice locale le pot parcurge”, a explicat Liviu Băileșteanu, director politici și strategii în cadrul Ministerului Dezvoltării. Prima opțiune implică restricționarea vehiculelor care nu se încadrează în clasele de poluare stabilite de regulamentele locale. A doua opțiune propune o abordare prin taxare.

În Capitală, astfel de inițiative nu sunt noi, însă implementarea lor a întâmpinat dificultăți. Proiectul „vignieta oxigen” a fost un exemplu de restricționare a accesului vehiculelor poluante doar în centrul orașului, dar nu a fost suficient de eficient pentru a produce un impact semnificativ.

Citește și: Succesul „puștiului” David Popovici în ochii lui Dan Negru: „Își pregătește în zilele astea viitoarea carieră” Ce admiră cel mai mult prezentatorul la prestația înotătorului

Nicușor Dan, primarul Capitalei, este de părere că se poate descuraja traficul și prin alte metode
[Sursa: Jurnalul]

Citește și: Pensia cu care trăiește Nelu Vlad! Solistul piesei „Se mărită Mona mea” are o carieră de peste 4 decenii

Proiect drastic de Guvern în dezvoltare

Un nou proiect

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Veste bună pentru gospodine și pensionare! Statul oferă bani pentru repartitoare. Cine va putea beneficia de un voucher de 750 de lei

Citește și: Premierul Marcel Ciolacu a anunțat un nou val de sprijin financiar, în august, pentru pensionarii cu venituri mai mici de 2000 de lei

mai ambițios este în discuție și ar putea fi aplicat din 2026, dacă va primi aprobarea consilierilor generali. Acest proiect prevede blocarea accesului în tot orașul pentru mașinile non-euro, urmat de interzicerea treptată a vehiculelor Euro 1 din 2028 și a altor categorii de poluare la fiecare doi ani, până se ajunge la eliminarea mașinilor Euro 6.

„Cu accesul restricționat în orele de vârf, adică de la ora 8 dimineața la ora 18, când sunt orele de vârf în rest poți să circuli seara sau în weekend și cu mașina care poluează mai mult”, spune Anamaria Gram, consilier general, inițiatorul proiectului.

Propunerea a stârnit controverse, atât în rândul șoferilor, cât și al autorităților. Mulți șoferi consideră măsura abuzivă, susținând că vor fi forțați să își cumpere mașini noi. „Mi se pare abuzivă”, a declarat un șofer din București.

Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, este sceptic în privința eficienței acestor măsuri pentru reducerea poluării. El sugerează două soluții alternative: taxarea parcării și îmbunătățirea transportului public. „ Pentru a descuraja traficul cu autoturismul personal în București există două soluții: una să taxăm parcarea și doi să îmbunătățim transportul public”, a declarat Nicușor Dan.

În alte orașe, primarii deja contemplează viitoarele taxe. Mihai Chirica, primarul din Iași, propune, de exemplu, taxarea circulației pe anumite artere centrale. „Dacă vrem să scoatem circulația de pe zona I.C. Brătianu, Ștefan cel Mare, o să spunem: cine ar mai vrea să circule pe acolo o să te coste cam atâția lei”, a explicat Chirica.