În perioada stării de alertă, autoritățile le-au permis românilor să folosească în continuare documentele expirate, măsură luată pentru a preveni aglomerația în instituțiile statului și pentru a reduce riscul de răspândire a noului coronavirus. Cum starea de alertă a fost ridicată pe 9 martie, românii cu documente expirate au avut la dispoziție 90 de zile pentru reînnoirea acestora, ceea ce înseamnă că termenul limită se apropie. Iată până când mai pot fi folosite documentele expirate în timpul stării de alertă.
Când trebuie schimbate documente expirate în timpul stării de alertă?
Starea de alertă a fost ridicată în România pe data de 9 martie 2022. La acel moment, românii au fost atenționați că mai pot folosi documentele expirate doar pentru o perioadă de 90 de zile, iar acest lucru înseamnă că termenul limită până la care pot fi folosite aceste acte este 6 iunie 2022.
Prelungirea valabilității documentelor în timpul stării de alertă a fost o măsură impusă de autorități pentru a preveni răspândirea virusului în comunitate.
„Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări”, arată Legea 55/2020, potrivit avocatnet.ro.
Citește și: Gingii inflamate la bebelusi: cauze si solutii privind tratamentul
Ce trebuie să facă persoanele care au buletinul expirat? Lista actelor necesare pentru schimbarea cărții de identitate
Având în vedere că se apropie termenul limită până când trebuie schimbate documentele expirate în timpul stării de alertă, autoritățile se așteaptă la un număr mare de cereri în următoarea perioadă, motiv pentru care se recomandă programarea online pentru schimbarea documentelor.
Pentru buletinul expirat, persoanele trebuie să se adreseze direcției de evidență a persoanelor din localitatea/ sectorul de domiciliu. Va fi nevoie de depunerea unei cereri, aceasta urmând să fie completată de următoarele acte:
- actul de identitate;
- certificatul de naștere;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supraviețuitor;
- certificatul/ hotărârea judecătorească de divorț definitivă/ irevocabilă, după caz;
- extrasul de carte funciară sau documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu (contract de vânzare-cumpărare, contract de donație, contract de construire+ proces-verbal de predare-primire a locuinței etc.), precum şi, după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședință. Extrasul de carte funciară trebuie să fie obținut cu cel mult 30 de zile anterior datei depunerii cererii.
- Documentul cu care face dovada achitării contravalorii actului de identitate
Pe lângă documentele amintite anterior, cei care vor să își schimbe buletinul trebuie să achite și o taxă în valoare de 7 lei.
Cererile se depun personal la direcția de evidență a persoanelor din localitatea/ sectorul de domiciliu, iar ulterior, cartea de identitate va fi eliberată doar personal titularului.
Schimbarea cărții de identitate poate dura până la 30 de zile, însă termenul se poate reduce în cazul unor situații excepționale.