Anunț important pentru români! Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a venit cu informații importate despre vârsta de pensionare. Iată ce trebuie să știe persoanele care doresc să se pensioneze în 2023.
Citește și: Vești bune pentru români! Cine va primi bani în plus pe lângă salariu
Ce se întâmplă cu vârsta de pensionare? Informația momentului pentru milioane de români
Începând cu anul 2015, vârsta de pensionare pentru bărbați este de 65 de an, iar pentru femei va crește treptat, până la 63 de ani, în 2030.
Așadar persoanele care vor să se pensioneze mai devreme trebuie să știe aceste informații. Bărbații care vor să se pensioneze trebuie să aibă o perioadă de cotizare de minim 15 ani sau 35 de ani, care reprezintă stagiul complet de cotizare.
Însă, femeile trebuie să fie atente la anul în care s-au născut. Aici vorbim despre femeile care s-au născut în anul 1961. Perioada de cotizare este diferită, astfel:
- femeile născute în ianuarie și februarie 1961 au un stagiu de cotizare de 32 de ani
- femeile născute în martie și aprilie 1961 au un stagiu de cotizare de 31 de ani și o lună
- femeile născute în mai și iunie 1961 au un stagiu de cotizare de 32 de ani și două luni
- femeile născute în iulie și august 1961 au un stagiu de cotizare de 32 de ani și trei luni
- femeile născute în septembrie și octombrie 1961 au un stagiu de cotizare de 32 de ani și patru luni
- femeile născute în noiembrie și decembrie 1961 au un stagiu de cotizare de 32 de ani și cinci luni
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Modalitatea prin care se dovedește vechimea în muncă
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) precizează că, pentru a dovedi vechimea în grupa I și/sau II de muncă înainte de 1 aprilie 2001, este necesar un carnet de muncă în conformitate cu Decretul nr. 92/1976. În situațiile în care carnetul de muncă nu reflectă cu exactitate perioada de vechime sau este incomplet, angajatorii sau deținătorii legali de registre pot furniza certificate care să servească drept dovadă.
Documentele verificabile sunt următoarele:
- actul administrativ de nominalizare a persoanelor încadrate în grupe superioare de muncă sau, în lipsa acestuia, actul administrativ privind încadrarea locurilor de muncă/activităţilor/categoriilor profesionale în grupe superioare de muncă
- contractul individual de muncă
- contractul colectiv de muncă
- decizii interne
- act administrativ de modificare a locului de muncă sau a sarcinilor de serviciu
- extras din statele de plată din care să rezulte secţia/atelierul/locul de muncă, precum şi orice alte documente justificative
Citește și: Tot ce trebuie să știi despre bonurile de masă 2023. Ce valoare maximă s-a decis
Așadar, cei care dețin documentele legale și angajatorii sunt obligați să pună la dispoziția Casei Naționale de Pensii Publice și a caselor de pensii teritoriale aplicabile, la cerere, documentele create înainte de 1 aprilie 2001.
"Aceste documente servesc drept bază pentru certificatele de validare a încadrării persoanelor în fosta grupă I și/sau II de muncă. Acest lucru se face pentru a asigura conformitatea cu legislația în domeniu. În cazurile în care nu se realizează conformitatea sau nu sunt prezentate documentele necesare, perioadele corespunzătoare sunt contabilizate ca serviciu sau contribuții în condiții normale de muncă.
Certificatele care indică durata de angajare în locuri de muncă din grupa I și/sau II se eliberează pe baza documentelor verificabile din registrele angajatorilor sau ale deținătorilor de registre legale. Certificatele sunt în conformitate cu modelul descris în anexa 14 la normele de aplicare a Legii nr. 263/2010, aprobate prin HG 257/2011.
Certificatele eliberate anterior datei de 24 septembrie 2008, data intrării în vigoare a Ordinului ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 590/2008, care nu au fost utilizate pentru stabilirea și/sau recalcularea pensiilor, pot fi utilizate pentru stabilirea și/sau modificarea drepturilor de pensie dacă îndeplinesc condițiile legale de valabilitate, chiar dacă nu sunt conforme cu modelul din anexa 14.
Certificatele create în conformitate cu dispozițiile Ordinului ministrului muncii, familiei și egalității de șanse nr. 590/2008 pot fi utilizate pentru stabilirea și/sau recalcularea drepturilor de pensie dacă îndeplinesc cerințele de fond și de formă specificate în acesta înainte de 31 decembrie 2010", a transmis Casa Națională de Pensii Publice din România (CNPP).