O nouă schimbare la Casa de Pensii a provocat surprindere printre cei aproape de vârsta de pensionare în România. În mod neașteptat, instituția impune acum o cerință suplimentară pentru cei care doresc să-și depună dosarele de pensionare. Până în acest moment, acest aspect nu era obligatoriu, însă noua lege a pensiilor aduce modificări semnificative în procedura de depunere a dosarelor de pensionare.
Viitorii pensionari trebuie să depună un document suplimentar la Casa de Pensii
Cu toate asigurările guvernanților că pensionarii nu vor fi afectați de noua lege a pensiilor, realitatea aduce o surpriză neașteptată pentru cei care se apropie de vârsta pensionării. În ciuda informațiilor inițiale, cei care doresc să iasă la pensie trebuie acum să depună un document suplimentar, obținut de la angajator, pe lângă actele deja necesare.
Potrivit mediaflux, noul cadru legislativ permite angajaților să continue raportul de muncă până la vârsta de 70 de ani, cu condiția obținerii acordului anual al angajatorului. Această opțiune impune solicitantului de pensie să prezinte un document din partea angajatorului, atestând faptul că nu se dorește prelungirea activității peste limita de vârstă.
De la începutul anului 2024, una dintre prevederile noi ale legii a început să-și facă simțită efectele. Astfel, angajații au posibilitatea de a continua raportul de muncă sau raportul de serviciu până la vârsta de 70 de ani, cu consimțământul anual al angajatorului, în loc să se pensioneze, ceea ce înseamnă încetarea automată a raportului de muncă sau de serviciu. Apariția acestei noi cerințe a stârnit reacții critice din partea românilor, considerând că acest document nu este prevăzut de lege și că nu ar trebui să fie obligatoriu pentru depunerea cererii de pensionare.
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Cu toate acestea, normele deja în vigoare ale noii legi a pensiilor impun furnizarea acestui document, aspect confirmat de regulile de aplicare ale legii. Așadar, de la acea dată, Casele de Pensii au solicitat ca solicitanții deschiderii dreptului de pensie să furnizeze un document semnat de angajator, certificând alegerea de a nu continua raportul de muncă.
Ce presupune noua lege a pensiilor
La 1 ianuarie, încă se aplica vechea lege a pensiilor și normele anterioare, iar acest document nu era inclus în lista actelor necesare pentru depunerea cererii de pensionare conform vechilor reglementări.
„ Art. 46 (2) din Legea 360/2023 este însă în vigoare de la 1 ianuarie: „Persoanele asigurate în sistemul public de pensii care îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie prevăzute la alin. (1) pot opta între acordarea pensiei pentru limită de vârstă şi continuarea activităţii, cu acordul anual al angajatorului, până la împlinirea vârstei de 70 de ani”, se arată în articolul prevăzut de lege.
Practic, solicitantul pensiei pentru limită de vârstă trebuie să prezinte acum adeverința eliberată de angajator pentru a demonstra că atât el, cât și angajatorul, au decis să nu opteze pentru continuarea raportului de muncă/de serviciu, conform prevederilor legale în vigoare.