Zeci de zboruri sunt anulate zilnic din cauza unor situații imprevizibile. Tocmai de aceea este bine să vă cunoașteți drepturile si să acționați în favoarea voastră.
Ce puteți face atunci când o companie aeriană vă anulează zborul?
Dacă călătoriți în Uniunea Europeană trebuie să știți următoarele reguli, mai ales dacă aveți ghinionul să vi se anuleze zborul:
În primul rând trebuie să prezentați documentele de călătorie care conține codul de rezervare.
Citește și: Activități prilejuite de Ziua Aviației Române și a Forțelor Aeriene 2023
Întrebați care este motivul real al anulării zborului. Dacă motivul menționat de compania aeriană include „circumstanțe operaționale” sau „deficiențe în siguranța zborului”, cereți mai mute detalii. Această informație este importantă pentru a decide vinovăția companiei în cazul în care vă hotărâți să faceți o reclamație şi să cereți o despăgubire pentru zborul anulat.
Puteți solicita un alt zbor către destinația dumneavoastră sau returnarea banilor.
Dacă nu doriți să vă continuați călătoria aveți posibilitatea de a anula biletul de avion şi de a primi o rambursare sau un bilet de zbor retur către destinația dumneavoastră inițială, dacă este necesar.
Notați-vă ora la care ați ajuns la destinație. De asemenea, puteți solicita companiei să vă plătească băuturile răcoritoare și mâncarea.
Nu semnați nimic și nu acceptați nici o ofertă care vă poate anula drepturile.
Aceasta include lucruri ca vouchere de călătorie și alte gratuități. Poate că sună atrăgător, însă vă pot anula dreptul la orice altă despăgubire pentru zborurile anulate.
De asemenea, puteți solicita companiei aeriene să vă ofere o cameră de hotel.
Este bine să păstrați toate chitanțele, mai ales dacă zborul anulat vă creează costuri suplimentare.
Dacă zborul a fost anulat, sau a întârziat trebuie să știți faptul că sunteți eligibil pentru o compensație de până la 600 de euro.
Potrivit regulamentului: "Regulamentul 261/2004 al Uniunii Europene (UE) stipulează că ai dreptul la o compensație pentru oricare dintre aceste cazuri: anulare de zbor, modificare sau întârziere mai mare de 2 ore.
Aceste sume variază de la 250 euro până la 600 euro, pentru fiecare pasager, la care se adaugă rambursarea suplimentară a cheltuielilor.
În cazul în care companiile aeriene nu respectă prevederile legale, rambursarea și/sau compensarea pot fi aplicate prin lege".
Citește și: Un meteorit a fost văzut aseară pe cerul României! Aceasta ar fi căzut la granița cu Bulgaria
Care sunt condițiile de aplicare a despăgubirilor?
Condițiile de aplicare a despăgubirilor se aplică:
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
- pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat pe teritoriul unei țări a UE în care se aplică tratatele UE;
- pasagerilor care pleacă de pe un aeroport situat într-o țară din afara UE către un aeroport situat pe teritoriul unei țări a UE în care se aplică tratatele CE, în cazul în care transportatorul aerian de operare al zborului este transportator din UE.
Ce aveți de făcut dacă aveți un zbor internațional anulat?
Trebuie să urmați exact aceleași reguli de mai sus:
- Prezentați cartea de îmbarcare și alte documente de călătorie.
- Întrebați de ce a fost zborul anulat.
- Solicitați un alt zbor către destinația dumneavoastră sau rambursarea costului biletului în caz de anulare bilet avion.
- Păstrați chitanțele dacă zborul anulat vă creează costuri adiţionale.
Tot ce trebuie să știți este că indiferent dacă este vorba despre pierderea unei rezervări deja plătite, hotel, mașină închiriată sau alte costuri neașteptate, pasagerii zborurilor internaționale – chiar și în cadrul UE – își pot recupera costurile cauzate de întreruperea zborului.
Iată care sunt cele mai importante drepturi pentru pasageri:
- rambursarea costului biletului în termen de șapte zile, la un zbor de retur la punctul de plecare inițial sau la redirecționarea spre destinația lor finală;
- deservire (mese și băuturi răcoritoare, cazare hotelieră, transportul dintre aeroport și locul cazării, posibilitatea de a efectua apeluri telefonice gratuite sau de a trimite gratuit două mesaje prin telex, fax sau e-mail);
- compensație în valoare de:
- 250 euro pentru toate zborurile de 1.500 km sau mai puțin;
- 400 euro pentru toate zborurile în interiorul UE de peste 1 500 km și pentru toate celelalte zboruri cuprinse între 1.500 și 3.500 km;
- 600 euro pentru toate zborurile care nu intră sub incidența punctelor precedente.
În ce situații nu se aplică Regulamentul de mai sus?
De asemenea, este bine să mai știți faptul că regulamentul nu poate fi aplicat în următoarele condiții:
1.Regulamentul Uniunii Europene nu prevede cazuri de forță majoră, precum:
- condiții meteorologice nefavorabile decolării;
- erori ale sistemului de zbor din aeroport.
2. În cazul în care zborul a fost oferit gratuit sau prin intermediul unor tarife neaccesibile publicului larg.
Pentru a vă putea recupera "pagubele", este bine să țineți cont, pe viitor, de sfaturile de mai sus.