Nu ai primit încă factura de energie sau gaze naturale? Iată ce trebuie să faci într-o astfel de situație.
Cum trebuie să procedezi dacă nu ai primit încă factura la energie?
Fiecare situație generată de posibile anomalii în procesul de emitere a facturilor, survenite ca urmare a modificărilor succesive ale sistemului informatic de facturare, sunt tratate și soluționate în mod particular, fără excepție.
Citește și: Până la ce dată se pot folosi cardurile de energie? Cine nu plătește facturile până atunci, rămâne fără bani
Consumul de energie electrică a devenit un punct de interes major în contextul energetic actual, unde prețul energiei și implicit a facturilor a crescut considerabil. Având în vedere contextul energetic actual, consumatorilor le este recomandat să cunoască termenii contractelor încheiate și să adopte un comportament prin care se pot proteja de o factură mare venită cu întârziere pentru o perioadă mai lungă de timp.
Prima măsură pe care o luăm este citirea și transmiterea la timp a contorului de electricitate.
Facturile estimate pot avea diferențe importante asupra consumului de energie real față de cel estimat și poate reprezenta o surpriză neplăcută pentru buget, în special atunci când se face regularizarea.
Perioada de transmitere a indexului se regăsește pe factură.
În cazul în care vă considerați nedreptățiți fie că factura întârzie fie ca prețul acesteia este mai mare decât în mod normal, deși știți că ați consumat mai puțin decât apare scris
în factură, puteți face o sesizare către ANRE și ANPC completând formularul de pe site-ul autorităților sau puteți lua legătura cu compania cu care ați semnat contractul pentru a cere lămuriri.Potrivit legii, 228 din 21 martie 2023 furnizorul are obligația de transmitere către clienți a facturilor și a documentelor anexate acestora, în mod gratuit și cu cel puțin 5 zile înainte de data scadenței, astfel încât plata acestora să poată fi efectuată până la data scadenței.(5) Factura
cu decontul final aferent consumului de energie electrică se transmite de către furnizor clientului în termen de maximum 42 de zile de la încetarea contractului. Furnizorii care emit facturi pe o perioadă mai mare decât cea din contract vor fi obligați să accepte eșalonarea plățilorCitește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
Conform noilor reguli stabilite de ANRE, în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, acesta este obligat să eșaloneze la plată sumele datorate de către client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura, fără a percepe penalități.
Celelalte elemente necesare înțelegerii de către client a facturii sunt prezentate în anexa la factură şi au scopul de a ajuta clientul casnic în optimizarea propriului consum de energie electrică, spune ANRE.
Totodată, prin contractul-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal aprobat, furnizorii sunt obligați ca în cazul consumatorilor vulnerabili eșalonarea la plată a facturii să fie pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părți.
Ce alte clauze au fost introduse în contractul-cadru?
Alte clauze care au fost introduse în contractul-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal sunt:
- perioada de facturare este de 1 lună,
- intervalul de citire a indexului grupului de măsurare este de cel mult 3 luni,
- regularizarea consumului de energie electrică se face la maximum 3 luni și este inclusă în prima factură emisă după citirea indexului de către operatorul de distribuție.
Sursă: observatornews.ro