Ce trebuie să faci dacă primești o factură greșită la energie electrică. Așa îți dai seama de eroare

Autor: Catalina Giol

Ce să faci dacă primești o factură greșită la energie

Sursa: PixaBay

În urma implementării noilor servicii de compensare a energiei și plafonare a prețurilor acesteia destule persoane din România au putut beneficia de reduceri pentru plata utilităților. Cu toate acestea, în multe cazuri, facturile au fost emise în mod eronat, fără a se aplica discount-ul promis. Iată ce trebuie să faci dacă primești o factură cu preț greșit.

În anul 2022 prețurile pentru energia electrică și gazele naturale au crescut considerabil de mult în comparație cu alți ani, iar mii de români se chinuie să-și achite la timp datoriile aferente acestor utilități. Pentru a veni în ajutorul populației, autoritățile competente au introdus serviciul de plafonare al prețurilor și compensare la energie, cu scopul de a micșora suma de plată necesară.

Cu toate acestea, în multe cazuri, furnizorii de energie au emis clienților facturi calculate greșit, fără a aplica reducerea promisă.

Este bine de știut că nu toți consumatorii casnici  pot beneficia de compensarea și plafonarea tarifelor, ci doar cei ce se încadrează într-o anumită categorie de consum. Totuși, mulți români care se încadrau în standardele impuse s-au trezit că trebuie să achite sume uriașe, fără a le fi redus discount-ul aferent utilităților.

Zoltan Nagy-Bege, vice-președinte al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a vorbit recent pentru Digi 24 despre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un consumator casnic ca să poată beneficia de compensarea energiei și plafonarea prețurilor acesteia.

Ba mai mult decât atât, vice-președintele a explicat în detaliu ce trebuie să facă un cetățean în cazul în care facturile sale au fost calculate greșit.

Cine poate beneficia de reducerea tarifelor la energie

Pentru a putea beneficia de plafonarea tarifelor pentru energie, clienții casnici care doresc să primească aceste reduceri trebuie să îndeplinească anumite condiții specifice. În primul rând, prețul minim al energiei electrice cu toate tarifele incluse trebuie să depășească obligatoriu un leu pe Kwh.

În cazul în care luăm în calcul doar prețul energiei, fără a adăuga TVA-ul, tarifele de rețea sau alte contribuții, prețul minim este de 525 de lei pe MWh.

Citeste si: Cum își vor recupera românii banii plătiți în plus la facturile greșite din noiembrie și decembrie. Ministrul Energiei face lămuriri

Astfel, dacă prețul unitar de pe factură depășește această valoare de 0,525 de lei pe kWh înseamnă că plafonarea tarifului ar fi trebuit aplicată.

Același lucru se întâmplă și în cazul în care fără a se aplica reduceri, prețul unitar de pe factură trece de 525 de lei pe MWh, persoana în cauză putând să beneficieze de plafonare.

Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

În cazul compensării la energie electrică, a cărei valoare este de 29 de bani pe kWh, persoanele care au un consum lunar constant de energie electrică între 30 și 330 de Kwh pentru perioada 1 noiembrie – 31 martie se pot încadra în categoria clienților casnici care beneficiază de reduceri din partea autorităților competente.

Ce este de făcut în cazul unei facturi calculate greșit

Dacă un client casnic se încadrează din punct de vedere al consumului între valorile mai sus menționate, înseamnă că acesta poate să beneficieze la plafonarea prețurilor și compensarea energiei din partea autorităților. În cazul în care persoana în cauză observă că reducerile promise nu au fost aplicate asupra sumei necesare de plată, aceasta trebuie să contacteze furnizorul de energie și să-i semnaleze problema pentru a putea primii explicațiile necesare.

Citeste si: Ai primit facturi greşite în noiembrie şi decembrie? Iată cum poţi recupera banii plătiţi în plus

Furnizorul autorizat este obligat prin lege să ofere răspuns în termen de maxim 15 zile de la momentul solicitării la orice întrebare legată de preț, plafonare, compensare, consum și așa mai departe. În cazul în care problema nu se remediază, clientul are posibilitatea de a depune o plângere asupra furnizorului la Autoritatea Națională de Reglementare în Energie sau la orice altă instituție de acest gen, printre care se numără și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

Ce obligații au clienții

Consumatorii casnici trebuie să respecte anumite obligații pentru a putea beneficia de compensare și plafonare. În primul rând trebuie transmisă în timp valoarea indexului lunar către furnizor, astfel încât consumul să nu fie aproximat în mod greșit de companie, tariful devenind mai mare decât ar trebui.

Un alt lucru foarte important pe care trebuie să îl faceți în cazul în care vă încadrați în categoria de persoane care ar fi trebuit să primească aceste reduceri însă ele nu au fost aplicate este să nu achitați facturile. Primul lucru care trebuie făcut de persoanele care se află în această situație este să se deplaseze la sediul furnizorului și să cereți recalcularea facturilor și abia după să plătiți suma necesară.

 

Sursă: digi24.ro