Beneficiarii primesc acum pentru asiguratii si pensionarii decedati, in loc de 5.163 lei 5.429 lei, iar pentru un membru de familie al acestora, se acorda in loc de 2.582 lei, 2.715 lei. Toate aceste modificari au intrat in vigoare din data de 9 ianuarie 2020, asa cum a anuntat Casa Nationala de Pensii Publice.
Cu acest ajutor de inmormantare se pot acoperi o buna parte sau chiar toate serviciile funerare ale unei agentii de pompe funebre. Exista insa si un protocol care trebuie respectat pentru ca beneficiarul sa primeasca acest ajutor, deloc de neglijat, de la stat. Despre acesta si si alte detalii vom discuta pe larg, in randurile ce urmeaza.
Pentru ce fel de decese se acorda ajutorul de inmormantare?
In cazul decesului unei persoane asigurate, al unui pensionar sau al unui membru de familie al acestora care nu trebuie obligatoriu sa fie asigurat sau pensionar in momentul decesului, ajutorul de inmormantare se acorda unei singure persoane, numite beneficiar.
Daca este vorba despre un asigurat sau un pensionar decedat, beneficiar poate fi sotul supravietuitor, unul din copii, unul din parinti, tutorele sau curatorul, sau orice alta persoana care poate dovedi prin acte ca a platit personal toate cheltuielile de inmormantare.
Pe de alta parte, daca este vorba de un membru de familie al unui asigurat sau pensionar, beneficiar devine automat asiguratul sau pensionarul in cauza. Insa si aici, exista niste reguli ce trebuie respectate deoarece legal, prin membru de familie, in aceasta situatie, se intelege: sotul sau sotia, parintii sau socrii, bunicii din partea beneficiarului sau sotului ori sotiei acestuia, precum si copii naturali, adoptati sau incredintati spre crestere daca nu au implinit varsta de 18 ani sau isi continua studiile pana la maxim 26 de ani.
De unde se primeste ajutorul de inmormantare si ce acte sunt necesare?
In functie de statutul celui decedat, ajutorul de inmormantare se primeste in termen de 3 zile lucratoare de la depunerea cererii din partea Casei teritoriale de pensii daca cel trecut in nefiinta era pensionar sau un membru de familie al unui pensionar, sau de la institutia legala care gestioneaza bugetul asigurarilor.
Cererea de acordare a ajutorului de inmormantare trebuie depusa alaturi de o serie de acte pe care le vom enumera in lista de mai jos:
- certificatul de deces al persoanei decedate in original si copie;
- cartea de identitate a beneficiarului in original si copie;
- un act care sa ateste legatura de familie si gradul de rudenie sau statutul legal fata de decedat al beneficiarului in original si copie;
- o dovada a faptului ca beneficiarul a suportat costurile de inmormantare in original si copie;
- daca decedatul era angajat in momentul decesului, o adeverinta din partea angajatorului care sa ateste statutul de asigurat al acestuia.
Ce presupun cheltuielile pentru inmormantare?
Pentru o inmormantare sunt necesare o gama intreaga de servicii funerare care includ pregatirea pentru inmormantare a persoanei decedate; cumpararea unui sicriu si manipularea acestuia pana la punerea in groapa; transport national sau international al trupului celui adormit; saparea locului de veci; ridicarea crucii si a altor monumente funerare; incinerare si multe alte actiuni.
Toate aceste pregatiri pot fi foarte solicitante, mai ales in contextul pierderii cuiva drag. Dar de asemenea, nu trebuie facute obligatoriu pe cont propriu, ci pot fi lasate in seama unei agentii de pompe funebre. In baza talonului de pensie de exemplu, o astfel de agentie poate oferi servicii de inmormantare complete, iar daca este cazul, in functie de pachetul ales de beneficiar, in momentul semnarii contractului de prestari servicii, i se ofera acestuia si diferenta de bani dintre ajutorul de inmormantare si valoarea serviciilor contractate.
Astfel, datorita acestui ajutor de la stat si prin intermediul specialistilor, beneficiarii au ocazia chiar si in astfel de momente grele, de a se bucura de o clipa de ragaz si a-si limpezi mintea pentru a putea trece mai usor peste aceasta provocare a vietii.