Pensionarii care au pensii mai mari de 4.000 de lei vor primi înapoi banii pe care statul i-a reținut în 2022 din veniturile lor pentru contribuția la sănătate.
Pensionarii ar urma să primească înapoi contribuția pentru CASS
Conform unei ordonanțe care se aplică deja, pensionarii care au pensii mai mari de 4.000 de lei vor primi înapoi, din oficiu, banii pe care statul i-a reținut în 2022 din veniturile lor pentru contribuția la sănătate (CASS).
Citește și: Cum poți verifica online daca ești asigurat la sănătate în 2023
OUG 4/2023, ce se aplică din 17 februarie, prevede că CASS-ul reținut pensionarilor în perioada 1 ianuarie- 27 decembrie 2022 urmează să fie restituit din oficiu (deci, fără a face cereri în acest sens), în tranșe lunare, în perioada 1 martie 2023- 28 februarie 2024.
Potrivit ordonanței, „Sumele reținute din veniturile din pensii realizate de persoanele fizice, cu titlu de contribuții de asigurări sociale de sănătate de la data de 1 ianuarie 2022 până la data de 27 decembrie 2022 inclusiv, se restituie lunar în perioada 1 martie 2023-28 februarie 2024, după recalcularea venitului impozabil corespunzător lunilor pentru care se efectuează restituirea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și reținerea diferențelor de impozit pe venit datorate”.
Banii se vor restitui atât în cazul celor care au obținut în instanță dreptul la restituirea CASS-ului (în perioada 28 decembrie 2022- 1 martie 2023), cât și celor care n-au inițiat o acțiune în justiție. Totuși, mecanismul nu va viza pensiile militare și alte categorii de pensii speciale pentru care la reținerea CASS nu s-a diminuat cuantumul net al pensiilor plătite în 2022.
Restituirea CASS-ului va fi făcută din oficiu, ceea ce înseamnă că pensionarii nu trebuie să facă cereri în acest sens la casele de pensii. „Plata
Dacă la restituirea sumelor, există pensionari care au decedat, sumele cuvenite vor fi plătite urmașilor sau moștenitorilor acestora. În acest caz, însă, restituirea CASS-ului se va face în urma depunerii unei cereri la casa de pensii în evidența căreia se afla pensionarul la data decesului. Așa cum s-a decis în decembrie 2022, prin Decizia Curții Constituționale 650/2022, impunerea plății CASS pentru pensiile ce depășesc 4.000 de lei, prin OUG 130/2021, este neconstituțională.
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
Cum poți verifica dacă ești asigurat la CNAS
Persoanele care plătesc contribuții la sănătate (CASS) au dreptul la pachetul de bază de servicii medicale de la stat. Faptul că apare în sistemul de sănătate ca asigurat poate fi verificat chiar de respectiva persoană, prin accesarea unei aplicații de pe site-ul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), sau de cei ce acordă asistență medicală.
Atâta timp cât se plătește CASS pentru o persoană, aceasta ar trebui să apară în sistem ca asigurat, ceea ce îi dă dreptul la o serie de servicii medicale de la stat. De asemenea, potrivit Legii sănătății, pentru salariați, asigurarea se pierde în trei luni de la data încetării raporturilor de muncă sau de serviciu.
Când o persoană își schimbă angajatorul sau are perioade fără activitate, e posibil să nu apară în sistem imediat ce începe sau reîncepe plata CASS. Varianta cea mai ușoară, dar și sigură pentru verificarea calității de asigurat în sistemul de sănătate este utilizarea aplicației de pe noul site al CNAS, lansată în 2022.
Citește și: De ce pensii beneficiază foștii magistrați ai României. Este vorba de sume de peste 20.000 de lei lunar
Furnizând codul numeric personal și introducând un număr de verificare (apare pe site-ul CNAS), orice persoană poate afla dacă este sau nu asigurată la sănătate în sistemul public din România și dacă i s-a emis un card de sănătate. În acest fel, salariații pot vedea, de exemplu, dacă li se plătesc, de către angajatori, contribuțiile la sănătate.
În momentele în care site-ul nu funcționează, sau dacă află că nu figurează în sistem, deși ar trebui, fiind angajată, persoana interesată să afle acest lucru trebuie să se adreseze, în primul rând, angajatorului, pentru a afla cauza problemei sale.
Dacă angajatorul nu plătește contribuțiile, iar în urma discuțiilor cu acesta nu se remediază situația, salariatul trebuie să se adreseze celor de la Inspecția Muncii, mai întâi, apoi, celor de la Fisc.
Sursă: avocatnet.ro