Pentru că o firma să poată funcționa în legalitate dar mai ales pentru a putea evolua, atrage cât mai mulți clienți și parteneri și pentru a realiza venituri cât mai mari, este important să respecte anumite ce pot fi oarecum considerate de baza. Printre acestea se numără și prezenta unei certificări ISO, care să ateste fie calitate produselor și serviciilor oferite sau protecția mediului fie siguranța informațională sau a angajaților.
Acolo unde calitatea produselor și serviciilor a devenit un factor critic pentru succesul pe piață intervin standardele ISO, elaborate de Organizația Internațională pentru Standardizare, care asigură că organizațiile îndeplinesc cerințe specifice de calitate și eficiență. Aceste certificări sunt nu doar un simbol al calității, ci și o necesitate în multe industrii.
Să aflăm înainte de toate ce sunt certificările ISO iar mai apoi și ce rol îndeplinesc precum și beneficiile pe care o afacere le primește o data cu obținerea unuia sau mai multora astfel de documente.
ISO, cunoscută în Limba Română și ca Organizația Internațională pentru Standardizare, este o organizație independentă, non-guvernamentală, ce dezvoltă și publică standarde cu caracter internațional. Aceste standarde acoperă aproape toate aspectele tehnologiei și fabricației, excepție făcând câteva reglementari din domeniu energetic. Certificările ISO nu sunt doar un set de reguli sau directive ci mai degrabă alcătuiesc un sistem de management care ajută organizațiile să se îmbunătățească continuu.
Exista deci mai multe tipuri de certificări ISO însă printre cele mai cunoscute și utilizate astfel de certificări se numără 9001, 14001, 27001 și 22000.
Aceste certificări nu se obțin în mod direct de la Organizația Internațională pentru Standardizare ci mai degrabă de la firme acreditate, numite în mod comun organisme de certificare. De la una la alta, se poate elibera un singur tip de certificare sau mai multe iar o firma poate obține una sau mai multe astfel de certificări, asta și în funcție de domeniul de activitate în care activează.
Datorită faptului că în ziua de azi din ce în ce mai multe lucruri se fac online, fără a mai fi necesara deplasarea la un sediu fizic sau prezenta documentelor fizice, și firmele ce acționează că și organisme de certificare deține site-uri sau platforme web, că și www.certificareiso.ro, unde cei interesați pot intra în contact sau pot pur și simplu să aplice pentru o anumită certificare, urmând mai apoi că aceștia să fie contactați în vederea întocmirii documentelor necesare dar și a auditurilor, care joaca un rol esențial și decisiv în obținerea unei certificări.
Începem cu ISO 9001, acesta fiind cel mai recunoscut standard pentru sistemele de management al calității. Se concentrează pe satisfacerea clientului și pe îmbunătățirea continuă a proceselor de afaceri.
Continuam apoi cu standardul ISO 14001, un standard se concentrează pe managementul de mediu, ajutând organizațiile să își minimizeze impactul negativ asupra mediului, să se conformeze legislației aplicabile și să își îmbunătățească performanța de mediu în mod constant.
ISO 27001 este standardul pentru securitatea informațiilor, crucial pentru protejarea datelor și informațiilor sensibile în era digitală.
Nu în ultimul rand, ISO 22000 este un standard care se referă la siguranța alimentelor și este esențial pentru lanțurile de aprovizionare alimentară, asigurând siguranța produselor alimentare de la fermă până la furculiță.
Importanța certificărilor ISO este de apreciat și asigura, că anterior menționat, câteva lucruri de baza în special pentru consumatori, precum cele de mai jos:
Îmbunătățirea Calității - Certificările ISO ajută organizațiile să își standardizeze procesele de afaceri și să îmbunătățească calitatea produselor și serviciilor. Acest lucru duce la o mai mare satisfacție a clienților și la o loialitate sporită.
Acces pe Piețe Globale - Multe piețe internaționale și industrii necesită sau preferă furnizorii care sunt certificați ISO. Prin urmare, obținerea unei certificări ISO poate deschide noi oportunități de afaceri și poate spori competitivitatea pe piața globală.
Eficiență operațională - Standardele ISO promovează cele mai bune practici în domeniul managementului și operațiunilor, ceea ce poate duce la optimizarea resurselor și reducerea risipei.
Conformitate legală - Multe dintre standardele ISO sunt aliniate cu legislația și reglementările locale sau internaționale, ajutând organizațiile să evite penalități și litigii.
Responsabilitate socială și de mediu - Standardele precum ISO 14001 pun accent pe responsabilitatea de mediu, încurajând organizațiile să adopte practici durabile.
Certificările ISO sunt esențiale pentru orice organizație care își dorește să se distingă pe piață prin calitate, eficiență și responsabilitate. Acestea nu sunt doar un set de reguli sau standarde, ci sunt un angajament față de excelență, inovație și dezvoltare continuă.
Auditurile reprezintă procese în care un reprezentant al organismului de certificare face cercetări personale, în cadrul firmei ce dorește să obțină o anumită certificare ISO, în vederea stabilirii conformitășilor cerute de termenii acelei certificări. Luând că un exemplu standardul ISO9001 pentru sistemele de management a calității, este important că firma în cauza să aibă o organizare și o gestiune cât mai bine puse la punct cât și echipamente performante și perfect funcționale, care să asigure obținerea de bunuri sau servicii care să atingă un anumit nivel de calitate cerut.
Important de reținut este că o certificare, indiferent de tipul acesteia, nu vă fi obținută pe termen nelimitat ci doar pentru o perioada de câțiva ani după care vă fi nevoie de obținerea acesteia din nou, de la aceeași sursa sau de la oricare alt organism de certificare, realizându-se din nou documentele și auditurile necesare.