Cine este Igor Greciușkin, omul de afaceri rus care a trimis "o bomba plutitoare" in portul Beirut. Explozia din Beirut care a ucis mai mult de 150 de oameni și a lăsat câteva sute de mii de persoane fără un acoperiș deasupra capului nu ar fi avut loc dacă în port nu ar fi fost stocată o cantitate uriașă de nitrat de amoniu, o substanță folosită atât la fabricarea explozibililor, cât și în agricultură, ca îngrășământ.
Cine este Igor Greciușkin, omul de afaceri rus care a trimis "o bomba plutitoare" in portul Beirut
Explozia nu s-ar fi întâmplat, dacă materialul n-ar fi fost confiscat sau mai degrabă abandonat de nava Rhosus, o navă a unui armator rus. Se numește Igor Greciușkin, este din Habarovsk, din extremul-orient rus, și trăiește în Cipru.
Igor Greciușkin are o companie înregistrată în Insulele Marshall, însă își conduce afacerile din Cipru, un loc preferat de antreprenorii ruși pentru facilitățile de taxare pe care le oferă.
Se știe deja care a fost ultimul drum al navei Rhosus. Nava a fost trimisă să transporte 2.750 de tone de nitrat de amoniu din portul Batumi din Georgia până la o fabrică de explozibil din Mozambic. Exportatorul era firma georgiană Rustavi Azot L.L.C.
În noiembrie 2013, vasul a fost arestat în portul Beirut, în urma unor nereguli. Echipajul a fost eliberat abia 11 luni mai târziu, în septembrie 2014, iar încărcătura sa a fost descărcată într-un depozit de la docuri.
Citeste si: Explozii la Beirut! Peste 73 de morti si 3.700 de raniti. Este doliu national in Liban
Un armator falimentar
Căpitanul Boris Prokoșev spune că nu l-a întâlnit pe Greciușkin decât de două ori. Prima dată a fost când omul de afaceri rus se pregătea să cumpere vasul, iar Prokoșev l-a inspectat în portul Larnaka. A doua oară a fost în timpul unei escale în Pireu, Grecia, când și-a dat seama că șeful său nu se bucura chiar de o situație financiară înfloritoare.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Echipajul- format din opt ucraineni și doi ruși- a făcut aprovizionarea necesară, dar Greciușkin a plătit doar pentru o treime. Apoi căpitanul și-a dat seama că echipajul nu mai fusese plătit de patru luni.
În momentul în care echipajul a fost lăsat să plece acasă din Beirut, în septembrie 2014, Greciușkin le datora peste 200.000 de dolari.
O escală neprevăzută, fatală pentru Beirut
Căpitanul a mai declarat că Beirutul nu era pe traseul inițial, dar s-a oprit acolo deoarece armatorul l-a cerut să ia niște marfă. Trebuiau să facă niște bani în plus pentru a-și putea plăti apoi trecerea prin Canalul Suez. Încărcătura suplimentară pe care ar fi trebuit să o ia din Beirut trebuia dusă în Iordania.
La Beirut, echipajul nu a putut însă să încarce marfa, apoi autoritățile locale au arestat cargobotul din cauza neplății taxelor portuare.
Armatorul rus nu s-a mai implicat, iar vaporul a fost confiscat, cu tot cu încărcătura periculoasă.
Cititi mai multe detalii pe digi24.ro