Controverse și clarificări în jurul introducerii unei „săli de detenție” în școlile din România pentru elevii care perturbă orele de curs

Author: Andrei Costanda

O nouă măsură a fost propusă de Ministerul Educației menită să gestioneze comportamentele perturbatoare ale elevilor din școlile din România.

Sursa: PixaBay

Ministerul Educației din România clarifică rolul unei noi săli propuse în școli pentru elevii care perturbă orele, negând denumirea de „sală de detenție” și explicând scopul acesteia.

Ministerul Educației din România a propus recent introducerea unei noi măsuri în școlile din țară, menită să gestioneze comportamentele perturbatoare ale elevilor. Conform proiectului de Statut al Elevului pentru anul 2024, elevii care întrerup activitățile de predare vor fi reținuți într-o sală specială unde vor desfășura activități educative sub supravegherea unui cadru didactic. Această inițiativă a stârnit o serie de controverse și dezbateri publice.

Ministerul Educației a clarificat situația

Inițial, propunerea a fost interpretată greșit de unele publicații, care au denumit această sală ca fiind de „detenție”. În urma reacțiilor publice, Ministerul Educației a emis o precizare oficială în dimineața zilei de 13 iunie, clarificând că termenul de „sală de detenție” nu este prezent în documentul oficial și că scopul acestei săli este diferit. În comunicatul oficial, ministerul subliniază: „Având în vedere folosirea eronată, în spațiul public, a sintagmei 'sală de detenție', cu referire la una dintre prevederile proiectului de Statut al Elevului, vă comunicăm că sintagma respectivă nu se regăsește în cuprinsul documentului și

este o asociere cu un concept care, în proiectul propus de Ministerul Educației, are alt scop.”

Proiectul de Statut al Elevului 2024 specifică faptul că elevii care perturbă orele vor fi mutați într-o sală special alocată, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar. Activitățile pe care aceștia le vor desfășura includ, de regulă, lectură suplimentară și completarea de fișe de lucru. În plus, părinții sau reprezentanții legali ai elevilor vor fi informați în scris despre această măsură. Totodată, elevii cu cerințe educaționale speciale vor fi preluați de personal specializat pentru a desfășura activități adaptate nevoilor lor.

Citește și: Accident fatal pe drumul Arad-Oradea: Un bărbat de 38 de ani și-a pierdut viața după ce vehiculul său a fost proiectat în afara carosabilului

Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12

Citește și: Veste bună pentru pensionarele din țară! Care sunt veniturile nepermanente care se vor adăuga la pensie

Ministerul Educației a clarificat decizia introducerii unei săli speciale pentru elevii problematici, negând că aceasta ar fi „de detenție”.
[Sursa: Vrancea24]

Citește și: Kanal D, lider de piata cu Știrile Kanal D de la ora 12:00, prezentate de Cristina Dorobanțu

Părinți îngrijorați de decizia luată de Ministerul Educației

Această propunere vine după ce, pe 11 aprilie 2023, sindicatele angajaților din Învățământ, reprezentate de FSE „Spiru Haret”, au sugerat o serie de măsuri pentru a îmbunătăți disciplina în școli. Printre aceste măsuri se număra reintroducerea exmatriculării, amenzi pentru părinți și considerarea notei la purtare în admiterea la liceu sau BAC.

În cadrul acestor discuții, reprezentanții FSE „Spiru Haret” au menționat ideea unei forme de detenție în care elevii să fie ținuți într-o clasă după ore sub supravegherea unui cadru didactic, folosind acest timp pentru a reflecta asupra comportamentului lor. Această idee pare să fi evoluat în actualul proiect de Statut al Elevului, transformându-se într-o sală dedicată activităților educative suplimentare.

Deși intenția Ministerului Educației este de a găsi soluții pentru comportamentele disruptive fără a folosi măsuri punitive stricte, termenul de „sală de detenție” a provocat neliniște în rândul părinților și al comunității educaționale. Criticii sugerează că această măsură ar putea fi percepută ca o formă de pedeapsă, chiar dacă scopul declarat este de a oferi elevilor activități constructive sub supraveghere.