Ministerul Transporturilor a propus o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. Posesorii de autoturisme vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii.
Cresc taxele de drum
Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere o nouă lege care să reglementeze taxarea folosirii drumurilor publice. Astfel că, vechea rovinietă se va aplica numai vehiculelor mai ușoare de 3,5 tone, iar posesorii de autoturisme vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosință a drumurilor publice.
Propunerea MT face distincție între ”mașini mici” și ”camioane”, fapt care se va reflecta în modul în care va fi taxată circulația lor pe drumurile publice. Mai exact, autoturismele vor ”plăti” pentru gradul de poluare, iar camioanele ”la kilometru”.
Citește și: Codul Rutier se modifică din nou. Șoferii obligați să folosească faza scurtă pe toate drumurile publice
Noua propunere are la bază principiul ”poluatorul plătește” și este o consecință a obligațiilor asumate de România prin PNRR, la capitolul ”transport sustenabil”, susține inițiatorul.
Cine va plăti Rovinieta?
Rovinieta se va aplica vehiculelor cu o masă totală mai mică sau egală cu 3,5 tone, potrivit noi legi lansate de Ministerul Transporturilor.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Citește și: Veste bună pentru pensionarele din țară! Care sunt veniturile nepermanente care se vor adăuga la pensie
Valoarea acesteia va fi stabilită în funcție pe noi criterii, diferite de cele valabile în momentul de față. Pe lângă categoria vehiculului (existentă și până acum) au fost introduse drept criterii de diferențiere clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs (care include perioada de deplasare, precum si pe cea de staționare). Ceea ce înseamnă că, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.
Citește și: Examen auto 2023: Care este motivul pentru care cei mai mulți cursanți pică examenul auto?
Va fi introdusă o nouă taxă pentru vehiculele mari
Vehiculele cu o masă mai mare de 3,5 tone, acestea vor fi supuse unui sistem de taxare diferit, denumit TollRo, care este interoperabil cu sistemele similare din celelalte țări membre ale UE. Valoarea tarifului unitar ar urma să fie stabilită prin ordin de ministru.
Ce sancțiuni vor suporta șoferii?
Cei care nu vor plăti Rovinieta, vor suporta consecințe. Mai exact, neplata rovinietei este contravenție, iar amenda aferentă va fi cuprinsă între minim dublul valorii anuale a acestui tarif și un maxim care reprezintă de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.
De asemenea, tilizatorii de vehicule grele, în cazul neachitării, vor fi obligați la plata unor tarife compensatorii cuprinse între de 100 de ori contravaloarea TollRo datorat (dar nu mai mult de 1000 lei), în cazul în care poate fi determinată distanța parcursă și 2000 de lei, în cazul în care nu poate fi determinată distanța parcursă.
Noua propunerea legislativă nu se află în vigoare. Aceasta trebuie mai întâi aprobat de Guvern și apoi trimis la Parlament pentru dezbatere și vot. Ulterior, proiectul trebuie să fie și promulgat de Președinte și va intra în vigoare doar după ce este publicat în Monitorul Oficial.
Sursă: avocatnet.ro