Prețul benzinei a crescut în ultima perioadă, în ciuda faptului că restricțiile impuse de pandemie au determinat un consum mai mic și implicit o cerere mai mică pentru carburant. Reprezentanții rafinăriilor spun că motivația pentru cresșterea prețului este faptul că producția a fost redusă și astfel şi-au majorat exporturile de combustibili.
Ce a influențat creșterea prețului benzinei
La începutul lunii aprilie, diferenţa dintre preţul la care se vinde benzina comparativ cu ţiţeiul brut a atins cel mai înalt nivel de după 2017.
Fenomenul ar putea fi motivat de faptul că cel puţin un sfert dintre facilităţile care produc benzină la rafinăriile din nord-vestul Europei au ieșit din funcţiune.
Aceste suspendări de activitate se justifică, spun producătorii, prin lucrări de mentenanţă sau întreruperi neprogramate. Astfel, producţia de benzină a scăzut și mai mult, într-o perioadă în care oricum rafinăriile procesau mai puţin ţiţei.
"Există exporturi mari de benzină din Europa spre alte regiuni importante", spune Mark Williams, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd., potrivit Digi24.
Conform firmei de analiză Kpler, exporturile de benzină către SUA din Europa au crescut cu peste 60% în luna martie şi au rămas la același nivel în luna aprilie. De asemenea, exportul spre Vestul Africii a crescut considerabil, cu o medie de aproape 500.000 de barili pe zi în primul trimestru.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Producţia de benzină în Europa a fost și ea diminuată după din funcţiune a mai multor unităţi de cracare catalitică, cum ar fi rafinăria Miro din Germania, care în mod normal furnizează între un sfert şi o treime din benzina consumată în Germania.
Cu toate acestea, factorii care influenţează preţul benzinei nu sunt de ajuns pentru a modifica marjele pentru alte tipuri de combustibili utilizaţi în transport.
În București, litrul de benzină are un preț cuprins între 5,34 și 5,66 de lei, în funcție de stația de alimentare, conform peco-online.ro.
"Pentru benzină, datele fundamentale nu arată bine. Acest lucru nu se va schimba până când cererea de combustibili pentru avioane nu se va îmbunătăţi", a declarat Mark Williams.