Cum funcționează Sistemul de Garanţie-Returnare? Devine obligatoriu de la 30 noiembrie 2023!

Autor: Sara Andreescu
Actualizat: 22 mar 2024, 01:25

Cum funcționează sistemul de Garanție- Returnare

Sursa: freepik.com

Consumatorii vor putea returna ambalajele din PET, sticlă și metal, începând din 30 noiembrie 2023, când în România va începe să funcționeze sistemul de Garanție – Returnare.

Începând cu data de 30 noiembrie 2023, sistemul de Garanție- Returnare (SGR) va fi obligatoriu tuturor producătorilor și comercianților, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul României cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar, în condiții nediscriminatorii.

Citește și: Până când sunt valabile polițele RCA emise de Euroins, după falimentul societății de asigurări?

Cum funcționează sistemul de Garanție- Returnare

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) reprezintă un sistem prin care românii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific.

După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți, practic, în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal și chiar dacă respectivul produs nu a fost cumpărat din acea locație.

Începând cu data de 30 noiembrie 2023 SGR va fi obligatoriu tuturor producătorilor și comercianților, aplicându-se atât produselor fabricate pe teritoriul României, cât și produselor importate sau achiziționate intracomunitar, în condiții nediscriminatorii.

Introducerea pe piață a produselor ambalate în ambalaje din sticlă, metal sau plastic va fi interzisădacă producătorii acestora nu sunt înregistrați în SGR.

Unde vor putea fi returnate ambalajele 

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat.

De asemenea, comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta

Citește și: Bogdan și Gagea, discuție în grădina casei. Motivul pentru care Gagea nu a putut merge spre o altă fată. „Adevărul o să iasă la suprafață!”

Citește și: Firmele care introduc pe piață sticle și doze nereutilizabile vor plăti o nouă taxă

Ce părere au românii despre sistemul de Garanție- Returnare

Românii par a fi din ce în ce mai implicați în protejarea mediului înconjurător prin reciclare. Potrivit rezultatelor celui mai recent studiu Reveal Marketing Research, pentru 6 din 10 români colectarea separată a deșeurilor reciclabile este un obicei zilnic.

58%  dintre români declară că  întotdeauna   colecteză separat ambalajele  și  deșeurile  din plastic, sticlă, metal sau hârtie, în timp ce 35% au acest comportament ocazional.

Procentaje asemănătoare au fost înregistrate și în cazul altor tipuri de deșeuri cum ar fi bateriile uzate, electrocasnice mici sau becurile, iar ca tendiță generală observăm că generația Z (18-24 ani) este preocupată într-o mai mică măsură să colecteze separat deșeurile reciclabile.

Conform acesteui studiu, 6 din 10 români intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor cumpărate o dată cu implementarea sistemului Garanție-Returnare. 

66%  dintre participanții la studiu menționează că au auzit de sistemul de garanție-returnare pentru ambalajele de băuturi ce urmează să fie implementat la sfârșitul anului, bărbații fiind informați într-o mai mare măsură decât femeile (72% vs. 61%)

În acest nou scenariu,  63%  dintre români  intenționează să returneze de fiecare dată ambalajele băuturilor  pentru a recupera garanția de la achiziție, cei cu vârste peste 45 ani remarcându-se ca fiind cei mai conștiincioși (71%), iar 35% declară că le vor returna ocazional, în special tinerii între 18-24 ani (50%).

În ceea ce privește modul în care românii cred că noul sistem le va influența obiceiurile de consum,  43%  declară că  vor cumpăra băuturi la fel ca până acum,  în special bărbații (49% vs. 38% femei) și cei peste 45 ani (51%), categorie de vârstă care s-a diferențiat ca fiind cea mai responsabilă în privința reciclării. 19% consideră că vor cumpăra ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția și într-o mai mică măsură că vor cumpăra mai rar (13%) sau că vor alege produse mai ieftine la raft (12%).