Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023. Cum se completează cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF și unde poate fi depusă aceasta începând cu ianuarie 2023?
Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023
Începând cu data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF redevine obligatorie.
Cei care obțin venituri din închirierea bunurilor proprii vor fi obligați din nou să înregistreze la ANAF, într-un termen de 30 de zile, contractele pe care le încheie. Excepție fac numai cei ce obțin venituri din arendă sau din camerele pentru turiști, potrivit OG 16/2022.
Contractul de închiriere trebuie înregistrat la ANAF în maximum 30 de zile de la încheierea acestuia (regula se aplică și dacă intervin modificări ulterior pe contract), prin completarea și transmiterea formularului 168; formularul se transmite organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice.
Cum înregistrezi contractul de închiriere la ANAF 2023
Pașii pe care trebuie să-i urmeze toți cei care trebuie să înregistreze un contract de închiriere la ANAF începând cu 1 ianuarie 2023 sunt următorii:
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
- cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF se completează în dublu exemplar, unul dintre ele fiind păstrat de contribuabil; dacă sunt mai mulți proprietari la un bun închiriat, fiecare dintre ei trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF; cererea trebuie să aibă anexată o copie conformă cu originalul a contractului de închiriere (conformitatea cu originalul se asigură prin trecerea, pe copie, a mențiunii „conform cu originalul” și a semnăturii contribuabilului);
- cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023 se poate depune fie online, în format electronic, fie în persoană, la registratura Fiscului sau prin poștă (cu confirmare de primire), în format tipărit; data înregistrării contractului de închiriere e considerată data înregistrării cererii la registratura ANAF, data poștei sau data înregistrării cererii online;
- înregistrarea contractelor de închiriere în evidența ANAF se face intern în maximum cinci zile de la data depunerii cererii;
Toți cei care obțin venituri din închiriere și nu-și înregistrează contractele la ANAF vor fi atenționați de autorități că au această obligație de îndeplinit în 2023.
Dovada înregistrării contractelor de închiriere la ANAF 2023
Dovada înregistrării la organul fiscal competent a contractului de închiriere, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este:
a) copia cererii având înscrise numarul și data înregistrarii la organul fiscal- pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;
b) copia cererii, însoțită de confirmarea de primire semnată de reprezentantul organului fiscal competent- pentru cererile depuse prin poștă cu confirmare de primire;
c) copia cererii, însoțită de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informațiilor- pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță.
Surse: avocatnet.ro; e-juridic.manager.ro