Cum înregistrezi contractul de închiriere la ANAF 2023. Noile reguli care se aplică din ianuarie 2023

Author: Sara Andreescu
Actualizat: 12 sep 2023, 04:40

Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF începând cu ianuarie 2023

Sursa: Pixabay

Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023. Care sunt noile reguli care se aplică din ianuarie 2023.  

Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023. Cum se completează cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF și unde poate fi depusă aceasta începând cu ianuarie 2023? 

Citește și: Impozitul pe locuințe, mai mare cu 50% din 2023! „ E o decizie care a fost luată în coaliţie”, a declarat premierul Nicolae Ciucă

Procedura de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023 

Cum înregistrezi un contract de închiriere la ANAF în 2023
[Sursa: Pixabay]

Începând cu data de 1 ianuarie 2023, înregistrarea contractelor de închiriere la ANAF redevine obligatorie.

Cei care obțin venituri din închirierea bunurilor proprii vor fi obligați din nou să înregistreze la ANAF, într-un termen de 30 de zile, contractele pe care le încheie.

Excepție fac numai cei ce obțin venituri din arendă sau din camerele pentru turiști, potrivit OG 16/2022.

Contractul de închiriere trebuie înregistrat la ANAF în maximum 30 de zile de la încheierea acestuia (regula se aplică și dacă intervin modificări ulterior pe contract), prin completarea și transmiterea formularului 168; formularul se transmite organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice. 

Citește și: Ce pățesc proprietarii și chiriașii care nu înregistrează contractele de închiriere la ANAF, începând din 2023

Cum înregistrezi contractul de închiriere la ANAF 2023 

Pașii pe care trebuie să-i urmeze toți cei care trebuie să înregistreze un contract de închiriere la ANAF începând cu 1 ianuarie 2023 sunt următorii: 

- cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF se completează în dublu exemplar, unul dintre ele fiind păstrat de contribuabil; dacă sunt mai mulți proprietari la un bun închiriat, fiecare dintre ei trebuie să

înregistreze contractul de închiriere la ANAF; cererea trebuie să aibă anexată o copie conformă cu originalul a contractului de închiriere (conformitatea cu originalul se asigură prin trecerea, pe copie, a mențiunii „conform cu originalul” și a semnăturii contribuabilului);

Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii

Citește și: Cine poate beneficia de ajutoarele de încălzire 2024-2025. Care este termenul limită pentru depunerea cererilor de încălzire

- cererea de înregistrare a contractului de închiriere la ANAF 2023 se poate depune fie online, în format electronic, fie în persoană, la registratura Fiscului sau prin poștă (cu confirmare de primire), în format tipărit; data înregistrării contractului de închiriere e considerată data înregistrării cererii la registratura ANAF, data poștei sau data înregistrării cererii online;

- înregistrarea contractelor de închiriere în evidența ANAF se face intern în maximum cinci zile de la data depunerii cererii;

Toți cei care obțin venituri din închiriere și nu-și înregistrează contractele la ANAF vor fi atenționați de autorități că au această obligație de îndeplinit în 2023. 

Citește și: Cine este Eva Kaili, vicepreședinta Parlamentului European. Saci cu bani au fost găsiți în casa eurodeputatei Eva Kaili

Dovada înregistrării contractelor de închiriere la ANAF 2023

Dovada înregistrării la organul fiscal competent a contractului de închiriere, a modificărilor ulterioare sau a încetării acestuia este:

a) copia cererii având înscrise numarul și data înregistrarii la organul fiscal- pentru cererile depuse direct la registratura organului fiscal competent;

b) copia cererii, însoțită de confirmarea de primire semnată de reprezentantul organului fiscal competent- pentru cererile depuse prin poștă cu confirmare de primire;

c) copia cererii, însoțită de mesajul electronic transmis de sistemul de tranzactionare a informațiilor- pentru cererile depuse prin mijloace electronice de transmitere la distanță.

Surse: avocatnet.ro; e-juridic.manager.ro