In functie de consumatorii pe care ii monteaza pe automobil, producatorii auto recomanda anumite caracteristici ale bateriei. Intrucat se inscrie in lista consumabilelor, acumulatorul trebuie inlocuit o data la cativa ani. Intretinerea bateriei ii poate prelungi durata de viata, insa necesita o atentie deosebita in timpul sezonului rece. Iarna este anotimpul cand cele mai multe baterii cedeaza. Pentru a nu risca sa te trezesti fara curent in masina intr-o dimineata rece de iarna, tine cont de cateva aspecte cu privire la intretinerea acumulatorului auto la temperaturi negative.
Verificari preventive
Verificarea acumulatorului se poate face in mai multe feluri. In primul rand, ridicand capota, trebuie sa ai grija periodic sa previi aparitia reziduurilor de acid, a mizeriei sau a impuritatilor in zona bornelor. Acestea pot afecta contactul si implicit randamentul bateriei. O verificare mai amanuntita se face cu ajutorul voltmetrului, care masoara tensiunea la borne. Testul acesta este recomandat sa-l faci intr-un service autorizat, unde se masoara atat bateria, cat si alternatorul. Masuratorile tensiunii din baterie de tip Do-It-Yourself (DIY) se fac in 3 feluri: cu motorul oprit si fara consumatori; la pornire; cu motorul pornit si toti consumatorii in functiune. Un prim semnal al apropierii momentului inlocuirii il ofera bateria la pornire. Daca masina porneste mai greu in sezonul rece, este bine sa fii precaut si sa cumperi o baterie noua. La autohut poti alege dintr-o gama diversa de baterii auto, beneficiind de promotii si preturi accesibile pentru toate bugetele.
Curatarea periodica
Intretinerea acumulatorului se face si prin curatarea periodica. Depunerea impuritatilor si a reziduurilor, scurgerile de apa sau alte lichide, oxidarea sau rugina sunt factori care influenteaza negativ functionarea bateriei. Curatarea capacului si a bornelor se poate face cu o laveta speciala sau o carpa curata, umeda. Mizeria si mai ales umiditatea din jurul bornelor bateriei pot produce scurtcircuite, de aceea mentinerea curata a acumulatorului este o chestiune de siguranta. De asemenea, legatura masei dintre caroserie si bateria auto trebuie sa fie curata, sa nu aiba rugina, pentru a nu fi impedicat fluxul curentului. In caz ca electrolitul din baterie a scazut sub nivelul minim, acesta trebuie completat numai cu lichide recomandate de producator.
Redresarea bateriei
Redresarea acumulatorului auto este o solutie doar daca nu este vechi si s-a produs o descarcare fortata. Daca vechimea bateriei este mai mare de 5 ani, singura varianta este inlocuirea. Procedeul poate fi folosit daca masina nu a mai fost pornita o perioada lunga de timp, daca pe timp de iarna ai circulat pe distante foarte mici cu multi consumatori porniti, daca luminile au ramas aprinse cateva ore cu motorul oprit. Oricum, dupa redresare, bateria trebuie verificata periodic, pentru a vedea daca exista consumatori ascunsi care o epuizeaza. Cel mai fidel test al starii bateriei este verificarea cu voltmetrul. Alte semne ale acumulatorului descarcat sunt luminile slabe ale farurilor, puterea scazuta a claxonului, pornirea grea desi contactul si electromotorul functioneaza optim sau martorul de bord cu simbolul bateriei de culoare rosie care nu se stinge dupa cateva secunde. Pentru a rezista procedeului de redresare, acumulatorul trebuie sa fie in stare buna, orice deformare riscand sa produca o explozie in cazul incarcarii fortate. Nu strica sa ai in trusa de scule din portbagaj un set de cabluri de pornire.
Redresarea bateriei se poate face utilizand cabluri de incarcare. Bornele bateriei descarcate se conecteaza cu ajutorul clestilor de incarcare la bornele bateriei unui autoturism pornit, minus la minus si plus la plus. In general, cablurile de pornire au culori diferite, pentru a nu se imperechea gresit. Procedeul se foloseste doar pentru a porni motorul masinii ramase fara curent. La scurt timp dupa pornire, cablurile se deconecteaza, pentru a lasa alternatorul sa incarce propria baterie. Pentru incarcarea cu ajutorul aparatului numit redresor, acumulatorul trebuie demontat de pe masina. Dupa alimentarea redresorului la o sursa de curent, bornele bateriei se conecteaza la bornele redresorului, dupa acelasi principiu (minus la minus, plus la plus). Bateria se incarca in functie de caracteristicile de performanta ale aparatului. Cea mai buna verificare a starii de incarcare este cu ajutorul voltmetrului. Dupa redresare, acumulatorul se monteaza pe masina si se verifica buna functionare a acestuia.
In timpul iernii, bateria masinii este supusa unei suprasolicitari. Acumulatorul are de suferit si daca masina ramane in parcare, nepornita, prea mult timp, si daca ruleaza pe distante scurte, cu multi consumatori (faruri, caldura, aparate conectate la sursa brichetei, sisteme audio etc), iar alternatorul nu are timp suficient sa il incarce. In timpul stationarii, toate componentele electrice ale masinii consuma curent direct din baterie. Daca bateria este buna, relativ noua, si s-a descarcat accidental, poate fi incarcata cu cabluri de pornire de la alt automobil sau cu ajutorul redresorului.