Este posibil ca lucrătorii mai tineri să schimbe ceea ce înseamnă să lucrezi într-un loc de muncă de elită- și chiar să îi diminueze complet importanța. Chiar înainte ca Molly Johnson-Jones să absolve Universitatea Oxford în 2015, a simțit presiunea profesională de a obține un loc de muncă "prestigios" într-o industrie de mare putere. Ea spune că ea și prietenii ei de la universitate au simțit că existau sectoare care aveau un anumit cachet- în special domeniile riguroase ale finanțelor, consultanței, medicinei și dreptului.
Industrii tradiționale
Aceste tipuri de "industrii foarte tradiționale" au fost într-adevăr purtătoare de prestigiu, spune Jonah Stillman, cofondator al GenGuru, o firmă de consultanță care se concentrează asupra diferitelor generații la locul de muncă.
"Pur și simplu am crescut cu această așteptare", spune Andrew Roth, în vârstă de 24 de ani, care a absolvit Universitatea Vanderbilt din Tennessee, SUA, în 2021. "Când am ajuns la Vanderbilt, am fost atras destul de repede de "toate drumurile duc spre calea finanțelor și a consultanței". Se simte foarte ușor să mergi pe această cale... toată lumea merge pe această cale." Roth spune că a internalizat presiunea de a urma această cale din partea atmosferei universității sale competitive, a contemporanilor săi și a absolvenților cu poziții puternice în aceste industrii.
Cu toate acestea, pe măsură ce Generația Z se alătură forței de muncă, experții și lucrătorii mai tineri spun că ceea ce este considerat un loc de muncă cu statut înalt s-ar putea extinde- și chiar deveni mai puțin relevant în general. Unii lucrători mai tineri raportează în continuare că a face bani este prestigios, mai ales pe măsură ce costul vieții crește vertiginos; și că a lucra pentru anumite firme sau în anumite industrii poate face carieră. Dar mulți dintre ei pun accentul și pe alte elemente, cum ar fi valorile corporative, flexibilitatea, autonomia și libertatea față de orele de muncă prelungite și de rutina intensă.
Danielle Farage, 24 de ani, absolventă a anului 2020, spune că a simțit, de asemenea, că a existat o definiție îngustă a unui loc de muncă de prestigiu în timp ce se afla la University of Southern California, și o presiune pronunțată pentru a obține un loc de muncă de elită, în special din partea colegilor ei. "Este foarte prezentă și este atât de intensă, deoarece toată lumea postează despre locurile lor de muncă", spune Gen Zer, stabilită în Brooklyn, New York.
Citește și: Hemoglobina: Ce este si ce se ascunde o valoare scazuta a acesteia?
Alte opțiuni
O mulțime de membri ai Generației Z- în special cei care frecventează universități de elită- încă optează pentru industrii de profil înalt.
Farage este de acord că mulți proaspăt absolvenți încă "vor să meargă pe calea cea dreaptă și îngustă": ea cunoaște mai mulți contemporani care sunt încă "foarte interesați de prestigiu, pentru că toată lumea din jurul tău este de genul: "Oh, trebuie să obțin un loc de muncă de consultanță de cinci mari... mă voi duce să fac un stagiu pentru această bancă mare vara viitoare".
Dar Farage a văzut, de asemenea, că mulți membri ai Generației Z au redefinit un loc de muncă de prestigiu ca fiind unul care le îmbunătățește propria viață. Acest lucru poate include o poziție care îi permite unui lucrător să trăiască stilul de viață pe care și-l dorește- fie că este vorba de a fi antreprenor, de a lucra într-o industrie care se aliniază cu valorile și pasiunea lor sau de a obține un loc de muncă care să le permită să-și construiască brandul personal în paralel. Farage este un exemplu; în timp ce deține un loc de muncă cu normă întreagă ca director de creștere și marketing la un start-up, ea se concentrează, de asemenea, pe construirea unei afaceri secundare ca futurist de lucru, concentrându-se pe experiențele generației Z.
Roth, de asemenea, s-a văzut atras de calea sa așteptată de finanțe și consultanță, în special când Covid-19 a lovit în timpul unui semestru de studii în străinătate. Pe parcursul pandemiei, spune el, a devenit "foarte evident pentru mine că multe organizații aveau dificultăți în a asculta și a înțelege nevoile tinerilor". După absolvire, și-a îndreptat planurile către antreprenoriat și a înființat dcdx, o firmă de cercetare și strategie pentru Gen Z.
Unele date indică faptul că Gen Z se orientează într-adevăr către o muncă mai semnificativă. Datele din aprilie 2023 de la LinkedIn, obținute de la peste 7.000 de lucrători la nivel global, analizate de BBC Worklife, arată că 64% dintre membrii Gen Z din Marea Britanie, Franța, Germania și Irlanda consideră acum că este important să lucreze pentru companii care sunt aliniate la valorile lor. Datele arată, de asemenea, că acești tineri lucrători evidențiază echilibrul dintre viața profesională și cea privată și dezvoltarea carierei ca fiind principalele atracții pentru potențialele locuri de muncă.
Pe lângă schimbarea de atitudine a generației Z, îmbrățișarea spiritului antreprenorial și accentul pus pe valori, această schimbare de mentalitate se poate datora, în parte, faptului că mecanismele care stau la baza găsirii unui loc de muncă și a observării unor potențiale alternative de carieră se schimbă, spune Josh Graff, director general pentru EMEA și LATAM la LinkedIn. Având în vedere că un număr mai mare de locuri de muncă sunt postate online, "oamenii au mult mai mult acces la informații astăzi decât atunci când solicitau un loc de muncă acum 20 și mai bine de 20 de ani... Acest lucru îți permite să ai o vizibilitate mult mai bună asupra unei multitudini de roluri", spune el. "Această schimbare la locul de muncă, în forța de muncă... îi determină pe oameni să înțeleagă că există o gamă mai largă de opțiuni".
Citește și: Implicare scăzută a angajaților? Managerii pot schimba acest lucru
Citește și: Top 5 obiceiuri nocive ale omului modern. Renunță la ele chiar de azi!
Citește și: Inegalitatea veniturilor crește, lumea studiaza problema si solutii!