Cardurile de energie au fost distribuite
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a anunțat că, începând de luni, 20 februarie, se pot efectua plățile pentru facturile la utilități cu ajutorul cardurile de energie, acordate de către Guvern persoanelor vulnerabile. Deși inițial autoritățile au anunțat că nu se pot face plățile online, Poșta Română a reușit să implementeze o aplicație cu ajutorul cărei posesorii cardurilor pot face plățile.
Pentru acest pas este nevoie, mai întâi, ca beneficiarul să înregistreze o cerere pe site-ul Poștei Române, iar apoi va apărea o fereastră pe care scrie „Înregistrare cerere”.
Citește și: Poșta Română: Cardurile pentru energie urmează să fie livrate până la sfârșitul lunii februarie 2023
În cazul asociațiilor de proprietari/locatari se recomandă utilizarea codului de identificare fiscală (CIF) pentru identificarea mai rapidă a destinatarului plății.
Primul pas este să alegeți destinatarul sumei de plată prin selectarea tipului (furnizor de energie sau asociație de proprietari/locatari) și să introduceți denumirea sau codul de identificare fiscală (CIF) al acestuia, iar apoi introduceți codul cardului de energie și codul numeric personal (CNP) al unuia dintre beneficiarii cardului. Codul cardului de energie se află în spațiul destinat informațiilor personale (nume, adresă etc.).
De ce nu a fost oferit sprijinul în bani cash
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a ales această modalitate pentru a crea posibilitatea ca toate formele de energie să poată fi decontate, incluzând aici și energia termică aferentă încălzirii în cazul blocurilor și locuințelor colective, cât și a faptului că această măsură se va deconta 100% din fonduri europene, fiind obligatorie păstrarea unei piste de audit și asigurarea trasabilității întregului flux financiar, până la plata facturilor la nivelul individual al beneficiarului eligibil al măsurii.
La 25 ianuarie a început procesul de printare și împlicuire a cardurilor, iar de la 1 februarie primele carduri au ajuns către beneficiari. În continuare, potrivit calendarului asumat, începând de la 20 februarie se vor efectua plățile pentru facturile curente și restante.
Nu toate persoanele cu venituri mici au intrat în posesia cardurilor pentru plata facturilor la energie, dar potrivit Companiei Naționale a Poștei Române, toate cardurile urmează să fie livrate până la sfârșitul lunii februarie.
Plata online se poate face accesând site-ul Poștei Române, www.posta-romana.ro, la secțiunea "Compensare energie". Urmând că acolo, beneficiarul să înregistreze cererea, fiind îndrumat pas cu pas pentru încărcarea documentelor. La final, primește pe e-mail o confirmare că solicitarea de plată a fost înregistrată, explică CNPR.
Citește și: Greutate si inaltime copii in functie de varsta
Citește și: Ce pensii din România ar putea să scadă. Milioane de români ar putea să fie vizați
Cardurile au început să fie livrate de la 1 februarie
Din 1 februarie 2023 s-a început distribuirea cardurilor de energie prin care se acordă ajutorul de 1.400 de lei, iar din 20 februarie. Astfel, banii primiți vor putea fi folosiți pentru plata facturilor. Ajutorul vine sub forma unui card emis pe suport de hârtie, dar în cazul lemnelor de foc pentru sezonul rece 2022-2023, sumele se pot încasa în numerar, la oficiile poștale.
Ajutorul din partea statului vine sub forma unui card emis pe suport de hârtie, cu care se pot plăti, integral sau parțial, facturi de energie. Banii urmează să fie acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023. În cazul lemnelor de foc pentru sezonul rece 2022-2023, sumele se pot încasa în numerar, la oficiile poștale.
Cine va beneficia de ajutorul acestui card
Beneficiari ai ajutorului de stat pentru plata facturilor la energie pot fi:
- pensionarii sistemului public de pensii, pensionarii aflați în evidența caselor de pensii sectoriale și beneficiarii de drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii/ casele de pensii sectoriale, cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- persoanele- copii și adulți- încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;
- familiile beneficiare de alocație pentru susținerea familiei;
- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la ajutorul social.
Plățile se vor putea face, după spusele ministrului, din 20 februarie, în baza următoarelor documente:
- cardul de energie valabil la data la care se efectuează plata prin servicii de mandat poștal;
- actul de identitate al beneficiarului de sprijin;
- documentul/ documentele justificativ/ justificative prin care face dovada că a achiziționat material lemnos pentru încălzire care este utilizat la locul de consum, prin înscrierea acestuia pe documentele justificative și dovada achitării acestora către furnizorul de lemne de foc (de exemplu, aviz de însoțire a mărfii, factura, bonuri fiscale).
Sursă: adevărul.ro