Românii trebuie să știe faptul că toate magazinele care vând băuturi în plastic, metal sau sticlă sunt obligate să le și colecteze și să vă dea banii pe garanție. Important de menționat este faptul că ambalajul poate fi returnat și la alte magazine, nu doar la magazinul de unde l-ați cumpărat.
Sistemul de Garanție- Returnare a devenit funcțional în România
În primul rând, trebuie să fim atenți la simbolul ambalajelor cu garanție. Acest simbol apare pe toate ambalajele din plastic, sticlă și metal pentru care plătim garanția de 50 de bani. Toți producătorii de băuturi sunt obligați să afișeze acest marcaj pe etichetă.
De ce este important să recunoaștem acest simbol? Deoarece încă mai sunt la raft ambalaje pentru care NU plătim garanție. Sistemul de Garanție- Returnare (SGR) se află într-o perioadă de tranziție, iar magazinele trebuie să scape de stocurile vechi. Căutând simbolul pe etichetă, veți ști ce ambalaje puteți returna pentru a primi cei 50 de bani înapoi. Găsiți detalii complete despre Sistemul de Garanție-Returnare pe returosgr.ro
Pe ce produse veți găsi acest simbol? Pe toate băuturile ambalate în sticlă, pet și doză de aluminiu – fie că vorbim de apă, sucuri acidulate sau nu, chiar și bere, vin sau alte băuturi alcoolice. Atenție, vorbim doar de băuturile care au un volum între 100 de mililitri și 3 litri. Adică pentru un bidon de 5 litri de apă nu plătim garanția de 50 de bani.
Din decembrie 2023 și până la finalul lunii februarie, au fost puse pe piață aproape 515 milioane de ambalaje cu garanție, iar din acestea aproximativ 23 de milioane au fost colectate.
Unde le puteți duce la reciclat pentru a vă recupera banii
Într-un efort de promovare a reciclării și gestionării responsabile a deșeurilor, aparatele de colectare automată a ambalajelor devin tot mai comune în hipermarket-uri și alte magazine mari. Aparatele de colectare le puteți găsi în supermarket-uri, magazine mare, dar și în unele magazine mici.
Cu toate acestea, experiența utilizatorilor poate varia în funcție de condițiile ambalajelor. Dacă unele ambalaje nu sunt acceptate de aparat, acest lucru se poate datora absenței garanției, ambalajelor deteriorate sau faptului că acestea nu sunt complet goale de conținut.
Citește și: Cum funcționează Sistemul de Garanţie-Returnare? Devine obligatoriu de la 30 noiembrie 2023!
Pentru magazinele mici, colectarea manuală rămâne o opțiune viabilă, unde angajații verifică fiecare ambalaj pentru a se asigura că respectă standardele de returnare. Pentru a facilita acest proces, proprietarii de magazine primesc kituri de colectare SGR, care includ saci de plastic, sigilii și suporți pentru saci.
Câți comercianți s-au înscris în program până acum
În cadrul sistemului de garanție-returnare (SGR), administratorul va compensa comercianții pentru suma garanției achitate și va acoperi și alte costuri legate de colectarea ambalajelor. Cu toate acestea, există încă proprietari de magazine care nu au aderat la program și nu pot să colecteze ambalaje.
Până în prezent, aproximativ 77% dintre comercianți s-au înscris în programul SGR, iar patru din zece dintre aceștia sunt deja operaționali și pot prelua ambalajele cu garanție de la clienți.
Este important ca mai mulți comercianți să se alăture acestui program pentru a promova reciclarea și pentru a reduce impactul asupra mediului.