Potrivit mediafax.ro, cumpărăturile online prezintă și unele riscuri de Securitate, mai ales în preajma sărbătorilor. Iată cum te poți proteja când faci cumpărături online.
Sfaturi care te vor ajuta să faci cumpărături online în siguranță
Cumpărăturile online sunt din ce în ce mai populare, iar dovada constă în faptul că piața de eCommerce din România a crește exponențial de la an la an, dar odată cu creșterea numărului de cumpărători online crește și ponderea riscurilor cibernetice la care aceștia se expun.
De la debutul pandemiei de coronavirus, numărul atacurilor asupra magazinelor online, dar și a cumpărătorilor acestora, a crescut semnificativ. Indiferent de evoluția pandemiei de Covid-19, specialiștii ne arată că acest comportament de consum se va menține pe termen lung și, odată cu ele, numărul mare de atacuri.
Citește și: Cele mai bune modalități prin care poți evita să fii păcălit de Black Friday
Cu siguranță, atunci când faci cumpărături online poți fi expus la numeroase atacuri cibernetice sau fraude online, tocmai de aceea iți oferim o serie de sfaturi care să te ajute pe viitor.
- 1) Phising-ul
Atacurile de tip email phising înseamnă asumarea unei false identități, de obicei a unei instituții de încredere sau a unui magazine online cunoscut. Printr-un email de acest gen, atacatorii încearcă să determine victima să realizeze o plată sau să divulge date financiare: parole ale conturilor bancare sau ale adreselor de email.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Același tip de atac poate fi realizat și prin SMS sau prin intermediul unor bannere online, așadar este necesară o atenție mare atunci când îți sunt solicitate informații cu caracter personal. Trebuie
- 2) Scam-ul
Printr-un astfel de atac cibernetic, atacatorul încearcă să te păcălească să te determine să faci o plată rapidă pentru diverse metode cum ar fi: câștigarea unui premiu, posibilitatea de câștigare a unor sume mari de bani, divulgarea unor informații sensibile sau personale în scopuri caritabile.
Deși pare greu de crezut că mai sunt persoane care pot cădea pradă unor astfel de email-uri, aceste practici evoluează destul de mult și devin din ce în ce mai greu de detectat.
- 3) Ransomware
Acest gen de atac presupune utilizarea unui program software care îți poate infecta și bloca calculatorul. Ca să îți poată reda accesul la datele tale persoanele aflate în calculator, atacatorii iți pot pretinde o anumită sumă de bani sau chiar cripto monede, pentru a fi mai greu de detectat.
Un exemplu cunoscut este atacul asupra Garmin, din iulie 2020, care a făcut imposibilă logarea utilizatorilor pe site-urile și platformele Garmin. Aparent, compania a plătit în cele din urmă răscumpărarea cerută de atacatori, în valoare de nu aproximativ 10 milioane de USD.
- 4) Spoofing
Spoofing-ul este un atac cibernetic prin care hackerii încearcă să facă rost de datele tale personale. Precum în cazul phising-ului, atacatorul va pretinde că este o persoană cunoscută.
Toate aceste atacuri pot fi evitate dacă:
- - Ai grijă ca sistemul tău de operare să fie protejat cu ajutorul unui antivirus, indiferent de sistemul tă de operare. Foarte important este ca sistemul tău să fie mereu actualizat la ultima variant disponibilă.
- - Parolele sunt primul strat de Securitate online, așa ca ai grijă și nu le tarata superficial. Nu utiliza aceiași parole pentru mai multe site-uri, folosește o parolă complexă care să conțină atât litere mici cât și litere mari, dar și caractere alfa-numerice. Utilizează un program special pentru stocarea securizată a parolelor și încearcă să schimbi parolele cel puțin o dată pe an.
- - Verificarea sursei de download. Verifică atent orice link scurt înainte de al accesa, mai ales dacă sursa nu prezintă încredere.
- - Accesoriile pentru mobil contrafăcute. Shopping-ul de pe telefonul personal a devenit tot mai popular, însă odată cu creșterea numărului de cumpărături de pe aceste device-uri a crescut și numărul de atacuri care vizează utilizatorii de android. Sfatul nostru este să eviți utilizarea cablurilor de încărcare de la persoanele necunoscute. Îți recomandăm să utilizezi doar accesoriile originale pentru toate device-urile tale.
- - Rețelele necunoscute de Wi-Fi. Rețelele de Wi-Fi, în prezent, sunt peste tot, de aceea este recomandat să nu vă conectați la cele necunoscute, mai ales dacă nu solicit autorizare. Dacă totuși aveți nevoie de rețeaua publică, vă sfătuim să utilizați 4G/5G-ul telefonului.
- - Securitatea conexiunii. Vă recomandăm sa nu introduceți datele cardului bancar sau parola înainte de verificarea conexiunii, dar și a paginii de plată, care trebuie să fie una reală.
- - Siguranța datelor personale. Trebuie sa ții cont de faptul că instituțiile bancare sau organizațiile financiare, societățile de asigurări sau orice instituție unde ai un cont și folosești datele personale pentru a te autentifica nu-ți vor solicita prin email sau SMS să le trimiți date cum ar fi parola asociată contului tău personal, datele cardului bancar, codul PIN sau alte date personale private. Nu le comunica niciodată nimănui, nici măcar celor apropiați și nu le trimite pe e-mail sau SMS.
- - Apelează la metode de plată sigure. Plata ramburs, plata online sau transferul bancar sunt exemplele standard de modalități de plată care prezintă riscuri minime. Un magazin online care ține la securitatea plăților efectuate de clienții săi va trebui sa pună la dispoziție metode de plată online de încredere.
- - Încearcă să faci cumpărăturile online doar din magazinele de încredere. Daca descoperi un magazin online de care nu ai mai auzit pana acum, este indicat sa-l verifici cu ajutorul unui comparator de preturi precum ShopMania.
- - Verificarea situației financiare. Îți recomandăm să ai un card special de cumpărături pe care să nu-l alimentezi cu sume mari. Dacă totuși nu este posibil, ideal ar fi să utilizezi un card de debit, nu unul de credit. Totodată, verifică în permanență situația contului tău.
Ce încredere au românii în cumpărăturile online
Citește și: Furtul conturilor social media a crescut cu 1.000% în ultimele 12 luni
Încrederea românilor în cumpărăturile online este în creștere, acesta reprezintă un indicator al unei piețe stabile, cu un potențial de creștere sustenabil. Conform unui raport al eCommerce Europe, doar 88% dintre români erau utilizatori de internet în 2021. Doar 44% din populația României a cumpărat din magazine eCommerce în 2021, adică jumătate dintre persoanele cu acces la internet. În nordul Europei lucrurile stau cel mai bine, cu 94% în Olanda și 92% în Danemarca sau Norvegia. La nivel de continent, media europeană a fost de 74% în 2021. Țările cu o penetrare eCommerce mai mică decât a României sunt Ucraina, Bulgaria și Bosnia-Herțegovina.
Potrivit raportului, în ultimele trei luni ale anului 2021, în România
- - 48% dintre utilizatori au plasat 1-2 comenzi;
- - 41% au plasat 3-5 comenzi;
- - 12% au plasat 6 sau mai multe comenzi.
FrecvenȚa cumpărăturilor online ne plasează pe ultimele locuri din Europa.