Furtul de energie electrică nu constituie o noutate în zilele noastre, o demonstrează chiar oficialii CEZ, conform cărora pierderea aproximativă la nivelul României este undeva la 12 milioane euro. Potrivit expertului în energie electrică, Dumitru Chisăliță, a declarat pentru Digi24 că: "În acest caz, ele sunt categorisite drept consumuri tehnologice proprii și sunt încărcate facturile tuturor consumatorilor. În România, aceste furturi au depășit 1%, merg către 1,5%, ceea ce înseamnă circa 0,3% încărcare a facturilor consumatorilor cu acea energie care nu se regăsește în balanță și este sustrasă prin diverse mijloace"
Numărul cazurilor de furturi de energie electrică a crescut cu 12% față de aceeași perioadă a anului trecut, provocând astfel pierderi de peste 12 milioane de euro, ce estimează aproximativ 25.700 de MWh de energie electrică, o demonstrează experții in energie electrică.
Citeste si: ANUNȚUL care afectează milioane de români! Toți clienții ENEL trebuie să știe! Intră în vigoare de azi!
Cum aflăm dacă suntem înșelați?
Metoda prin care putem să descoperim dacă suntem victimele unui astfel de furt de energie electrică este să îndepărtăm de la alimentarea directă, aparatele electrocasnice și electrice și, de asemnea, stingem toate becurile. Dacă după toate aceste procedee, la distanță de o oră, valoarea indexului este crescută este obligatoriu necesar să luăm legătura cu distribuitorul de energie electrică, întrucât este mai mult decât vizibil că suntem posibili victime a furtului de energie.
Furtul de energie se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Ce aduce liberalizarea pieței de energie?
”Furnizorii de gaze electricitate vor avea în portofoliul lor și contracte care sunt mai avantajoase pentru clienții casnici, dar dacă ei nu vor face efortul să se intereseze și să încheie aceste noi contracte vor fi mutați în contracte mai scumpe.”,
spune Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.Persoanele care nu au încheiat, încă contracte de furnizare a energiei electrice pe piața liberă ar putea risca să plătească, de la 1 iulie, facturi mult mai mari decât până acum, o spune chiar Bogdan Chirițoiu: ”Cine nu face nimic la 1 iulie pierde.” Oamenii plătesc energia electrică mai scumpă de la 1 ianuarie, când a început practic liberalizarea pieței, dar de la 1 iulie prețurile vor fi și mai mari.
Se cunoaște faptul că la sfârșitul lunii martie a anului curent, aproximativ 40% dintre consumatorii de energie se aflau pe piața liberă, iar ceilalți erau în regim de serviciu universal. De la 1 iulie au dispărut unele obligații ale furnizorilor de instanță și au crescut tarifele acestora.
Cum schimbăm furnizorul/ contractul de energie electrică?
-Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrică
este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic.
-În scopul încheierii unui nou contract de furnizare a energiei
electrice trebuie să luați legătura cu orice furnizor de energie
electrică, să alegeți cea mai bună ofertă accesând
„Comparatorul de oferte-tip” sau să așteptați acasă o
informare privind procesul de liberalizare, precum și un
Formular de selecție ofertă de la furnizorul actual.
-Până la data încheierii noului contract, dar nu mai târziu de
30 iunie 2021, clienții casnici pot primi din partea furnizorului
actual o reducere comercială care să acopere diferența
dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în
primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta
concurențială cu valoarea cea mai mică la data de 20
ianuarie 2021.
-Formularul de selecție ofertă transmis de furnizorul actual
conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o
ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu
universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și
Citește și: Bebe la 1 luna – dezvoltarea bebelusului si sfaturi pentru parinti
valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de
aplicare.
-Pentru încheierea unui contract nou cu actualul furnizor nu
mai este necesară deplasarea la sediile centrelor de relații cu
publicul ale furnizorului.
-Prin completarea acestui Formular de selecție ofertă,
clientul poate alege direct oferta concurențială din cele
două propuse, iar transmiterea formularului după selecția
unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit,
obligația contractuală pentru ambele părți.
-Furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data
primirii Formularului de selecție ofertă completat, să
transmită clientului final, odată cu prima factură, o copie a
contractului de furnizare semnat.
-Nu există un termen limită pentru a trece în piața
concurențială. Toţi clienţii casnici au dreptul oricând să îşi
schimbe furnizorul/contractul de energie electrică în termen
de 21 de zile calendaristice de la data solicitării.
Citeste si: Vesti proaste pentru romani! Se intampla de la 1 iulie