În contextul în care efectele și evoluția schimbărilor climatice devin din ce în ce mai evidente în întreaga lume, activiștii ecologiști au descoperit o strategie radicală pentru a-și face vocea auzită.
Totul a început atunci când un bărbat deghizat în bătrână în scaun cu rotile a intrat în Muzeul Luvru și a mânjit cu tort prețioasa Mona Lisa a lui Leonardo da Vinci.
El a încercat să spargă vitrina de sticlă antiglonț a portretului, apoi a frecat tortul pe sticlă și a spus: "Există oameni care distrug Pământul...
Activiștii ecologiști din întreaga Europă au început să imite această expresie de protest.
"Mă consider un activist pentru climă, dar văzându-i pe acești oameni aruncând supă sau lipindu-se de tablouri, mă fac să mă întreb dacă luptăm pentru a salva aceeași planetă", a declarat profesorul Levent Kurnaz, climatolog de la Universitatea
"Planeta este importantă, dar la fel sunt și aceste opere de artă", adaugă el.
Sergio Munoz Sarmiento, un avocat specializat în domeniul artei din New York și fondator al The Art & Law Program, a împărtășit aceleași sentimente. "De ce să încercăm să distrugem ceva unic și valoros pentru a ne face o idee despre conservarea mediului înconjurător?".
Cu toate acestea, activiștii ecologiști susțin, în cea mai mare parte, că nu vizează operele de artă cu intenția de a provoca daune. Dimpotrivă, ei au declarat că se apropie de operele de artă cu precauție și atenție, asigurându-se că nu există niciun risc pentru comorile culturale.
"Da- arta este prețioasă. Împărtășim această dragoste profundă. Ceea ce vrem să facem este să salvăm un viitor în care creativitatea umană este încă posibilă", a scris unul dintre grupurile care conduc acest nou tip de activism, Just Stop Oil, într-o postare pe site-ul lor.
"Suntem teribil de aproape de a pierde acest lucru, așa că trebuie să încălcăm regulile. Iar asta înseamnă să apăsăm butoanele culturale pentru a provoca, provoca și șoca. Nu există altă cale".
O acțiune greșită pentru o cauză corectă?
Pe 14 octombrie, activiștii de la Just Stop Oil au aruncat cu supă de roșii în tabloul iconic Floarea-soarelui acoperit cu sticlă al lui Vincent van Gogh, expus la National Gallery din Londra, exprimând cererea grupului ca guvernul britanic "să oprească toate proiectele noi de petrol și gaze".
Iar duminică, activiștii de la Letzte Generation (Ultima Generație) au stropit cu piure de cartofi pe cea mai scumpă pictură a lui Claude Monet- în valoare de 111 milioane de dolari- Les Meules (Căpițe de fân) din Muzeul Barberini din Potsdam, Germania.
"Este nevoie de piure de cartofi pe un tablou pentru a te face să asculți? Acest tablou nu va valora nimic dacă va trebui să ne luptăm pentru mâncare", a spus unul dintre cei doi activiști, în timp ce piureul de cartofi se scurgea de pe capacul de sticlă al tabloului.
Actul a fost făcut "cu inima grea, dar cu determinare", a precizat Letzte Generation într-un comunicat. Niciun tablou nu a fost afectat în incidentele observate începând cu luna mai a acestui an, cu excepția unor pagube minore raportate la rama tabloului "Floarea-soarelui" al lui van Gogh.
Citește și: Ce sa puneti in geanta de maternitate? Elemente esentiale pentru momentul nasterii
Sarmiento spune că "dacă aceste acte sunt sau nu infracționale va depinde de legile țării în care se află opera de artă".
Până în prezent, activiștii au fost reținuți și au fost acuzați de vandalism, deteriorare criminală a proprietății și violare de domiciliu în formă agravată. Din fericire, această nouă strategie de activism nu scade neapărat valoarea tablourilor.
"Dacă operele de artă sunt înrămate și protejate de sticlă sau plexiglas, atunci sperăm că nu există daune directe asupra operei de artă propriu-zise", explică Sarmiento. "Dacă există, există restauratori în întreaga lume care ar avea abilitățile necesare pentru a curăța și repara astfel de daune".
De ce iau ataca opere de artă celebre?
"Acest nou tip de protest are ca scop, în esență, să facă criza climatică mai vizibilă pentru mass-media. Ideea lor nu este de a schimba ceva, ci de a aduce mass-media în arena acțiunii climatice", spune Kurnaz.
El se numără printre cei mulți care nu cred că luarea în vizor a operelor de artă, cu potențialul de a le afecta, ajută cauza acțiunii climatice.
Cu toate acestea, alți activiști pentru climă susțin această turnură radicală pe care a luat-o ecoactivismul și sugerează că este justificată de cauza pe care o servește.
Susținând că viața și planeta noastră sunt mai importante decât arta, ei spun că se recurge la această strategie pentru că alte măsuri nu atrag atenția maselor și, în consecință, se pierde și conștientizarea crizei climatice.
"Acțiunea artistică a fost exact schimbarea de ritm de care aveam nevoie. A șocat oamenii, deoarece a fost atât de neașteptată", a scris Just Stop Oil pe site-ul lor.
Just Stop Oil a mai spus că sunt "solidari cu alte grupuri și persoane care iau măsuri non-violente pentru a încetini înaintarea noastră rapidă spre o catastrofă climatică, care va provoca suferință, strămutare, foamete și moarte dacă nu este controlată".
Citeste si: Puterea poliției moralității- Cum sunt abuzate femeile in Iran?
Citeste si: Greva muncitorilor francezi ar fi o problema în domeniul energiei?
Citeste si: UE aduce sancțiunile împotriva Iranului