De ce să alegi pentru copilul tău o grădiniță cu abordare pedagogică Reggio Emilia?

Author: Oana Picerea

Orice părinte își dorește ceea ce este mai bun pentru copil și acesta este adevărul, chiar dacă sună că un clișeu. Încă de le grădiniță ne gândim ce alternative avem pentru educația celui mic și ce fel de instituție să alegem. Unii părinți aleg grădinițele de stat, alții își îndreaptă atenția spre cele particulare și motivele sunt multe și grăitoare. În general, grădinițele particulare, pe lângă faptul că respectă curriculum românesc, adopta și alte metode pedagogice testate și apreciate la nivel internațional. Odată cu creșterea tot mai mare a metodelor pedagogice alternative, cu siguranță mulți am auzit deja de abordarea de tip Reggio Emilia, a cărei metodă educațională este de obicei combinată cu alte pedagogii, cum ar fi Waldorf sau Montessori, a căror bază o constituie respectul pentru copilărie și rolul principal al copilului în învățare. Înainte de a vedea ce grădinițe îți pot oferi o astfel de abordare pedagogică, să intrăm puțin în istorie și să vedem ce este și când a apărut metoda Reggio Emilia.

Reggio Emilia este o abordare educațională numită de mulți specialiști „pedagogia curiozității” deoarece se bazează pe faptul că copiii învață ceea ce experimentează și aduce în prim plan ideea că fără mirare și emoție, dar și fără distracție nu este posibilă învățarea. Își ia numele de la regiunea din nordul Italiei, Reggio Emilia, unde a început să fie aplicat după al Doilea Război Mondial. Bazele sale au fost puse de profesorul Loris Malaguzzi. După haosul economic și politic pe care al Doilea Război Mondial l-a lăsat în Italia, multe mame au devenit văduve. Această situație neplăcută le-a forțat să își ia un loc de muncă și, bineînțeles, multe dintre ele aveau nevoie de un loc sigur unde să-și lase copiii.

Sătenii din orășelul Reggio Emilia s-au mobilizat extraordinar  pentru a colecta pietre, nisip și lemn cu scopul de a construi un asemenea loc. Profesorul Malaguzzi a fost impresionat de determinarea acestor familii de a construi o asemenea locație, mai ales ținând cont de condițiile nefavorabile de după război. De asemenea, a fost impresionat de faptul că acești săteni își doreau că copiii lor să se poată dezvoltă și învăța. Astfel, acest profesor a decis să rămână și să contribuie la această inițiativa.

 Așa s-au născut școlile autogestionate, conduse de un grup de profesori. A fost prima dată când educația în Italia nu era în mâinile Bisericii Catolice. În acea mică zonă italiană a început, de fapt, o adevărată revoluție. După ce au trăit consecințele devastatoare ale războiului, părinții au considerat că educația este ceea ce îl face pe om liber. Astfel au știut că cel mai bun viitor posibil pentru copiii lor este școala liberă. Pentru a-și împlini visul, s-au confruntat cu multe probleme, în special din lipsa fondurilor, ajungând chiar să vândă piese de tanc german la fier vechi pentru a susține acest loc. În cele din urmă, în anii ’60, Consiliul Local a preluat conducerea școlilor și l-a pus în fruntea acestora pe profesorul Loris Malaguzzi.

Metodele sale educaționale au avut atât de mare succes încât în prezent există în un număr mare de grădinițe și școli care se bazează pe pedagogia de tip Reggio Emilia în lume. În țară noastră, poți găsi o asemenea instituție în București. Este vorba despre Equilibrum gradinite nordului.

Pedagogia Reggio Emilia se bazează pe faptul că copilul este capabil să învețe singur, urmându-și instinctul natural de a descoperi lucrurile din jurul sau. Din propria experiență, fără presiune, copilul învață și se dezvoltă. Astfel noile cunoștințe apar spontan, descoperirea fiind motorul esențial pentru învățare.

Mediul în care se desfășoară activitățile este un factor cheie în această pedagogie, profesorul fiind responsabil pentru crearea unui mediu sigur și potrivit pentru învățare. De acolo, copilul ia singur decizi și face anumite acțiuni care îi permit să facă descoperiri. Mereu pornind de la cotidian, copiii descoperă acele elemente care îi înconjoară și care le permit să înțeleagă lumea în care trăiesc.

Pedagogia Reggio Emilia, aplicată și la grădinițele Equilibrium, și se concentrează pe următoarele principii de bază:

Copilul este pe primul loc. Toți copiii au potențial. Ei au curiozitatea și interesul necesar pentru a-și construi propria cale de învățare prin interacțiunea și experiențe personale cu mediul. Acest lucru le permite să învețe spontan, și totul va fi distractiv, fără a fi nevoie de reguli sau planificare. Copiii învață prin joacă și experimentare.

Profesorul este un un ghid. Profesorii însoțesc și îndrumă copiii în explorarea temelor, proiectelor, descoperirilor și în clădirea învățării lor, dar fără a interfera prea mult cu autonomia lor și fără reguli absurde.  

Spațiul este un bun profesor. Proiectarea și utilizarea spațiului este importantă deoarece promovează relațiile, comunicările și întâlnirile. Un spațiu bine pregătit și cu stimulii potriviți acționează și că profesor. Prin urmare, organizarea mediului fizic este crucială. La grădinițele Equilibrium vei găsi un spațiu creat întocmai în acest scop.

Familiile participa la educație. În grădinițele care aplică această metodă, implicarea familiilor este un alt factor cheie. Părinții au un rol activ în experiența de învățare ale copiilor, ei sunt principalul agent educator, iar bunăstarea copiilor depinde în cea mai mare parte de ei. Prin urmare, implicarea lor totală și activă în școală este vitală.

Așadar, grădinițele care adopta această metodă educativă, de tip Reggio Emilia, sunt ideale pentru cei mici. Părinții care înțeleg cât de important este ca copiii lor să descopere singuri ce este în jurul lor, îndrumați de pedagogi de excepție, care înțeleg cât de important este să cultivăm imaginația și curiozitatea celor mici, vor alege întotdeauna o grădiniță cu metoda Reggio Emilia.

 

 

 


Robi pare că își dorește o relație cu Teodora, însă aceasta nu este atât de hotărâtă, iar sfaturile celor apropiați au făcut-o să păstreze distanța față de concurentul de la „Casa iubirii”.