Specificul actelor necesare depinde de situația particulară a fiecărui solicitant și de cerințele specifice ale autorităților competente. Este important să se țină cont de diversitatea motivelor pentru care se solicită schimbarea buletinului, astfel încât lista de documente să fie adaptată corespunzător fiecărui caz în parte.
De la ce vârsta nu mai suntem obligați sa schimbam buletinul
Cartea de identitate este emisă cu diferite termene de valabilitate, în funcție de grupa de vârstă a solicitantului.
Astfel, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 și 18 ani, valabilitatea cărții de identitate este de 4 ani. Pentru cei cu vârsta între 18 și 25 de ani, acest termen se extinde la 7 ani.
În ceea ce privește cărțile de identitate provizorii, acestea sunt emise cu o durată de valabilitate stabilită de autoritatea emitentă. Această perioadă nu poate fi mai scurtă de 30 de zile și nu poate depăși 1 an.
În ceea ce privește viza de rezidență, aceasta are o durată maximă de valabilitate de 1 an. Este important de menționat că această perioadă nu poate depăși termenul de valabilitate al actului de identitate pe care viza este aplicată. Astfel, se asigură o corelare între duratele de valabilitate ale acestor documente oficiale.
Valabilitatea actului de identitate in funcție de vârsta
de 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani;
de 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-25 ani;
de 10 ani după împlinirea vârstei de 25 ani;
permanent după împlinirea vârstei de 55 ani.
Cazuri in care trebuie sa schimbi buletinul indiferent de vârsta
Există circumstanțe în care indivizii sunt impuși să efectueze schimbarea cardului de identitate conform prevederilor legale în vigoare. Atunci când se pune problema înlocuirii documentului de identitate, este esențial să fim familiarizați cu procedura specifică, intervalul de timp necesar pentru obținerea noii cărți de identitate și durata de valabilitate a acesteia.
Detaliile relevante în legătură cu momentul propice pentru a înnoi "buletinul", pașii implicați în proces, durata estimată pentru obținerea noului document de identitate și perioada de valabilitate a acestuia sunt prezentate în continuare.
Conform informațiilor furnizate de Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Sector 4, normele legislative instituie anumite contexte în care locuitorii sunt îndemnați să formuleze cererea pentru eliberarea unui nou document de identitate. Aceste situații care necesită demararea procedurii pentru obținerea unei noi cărți de identitate sunt următoarele:
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
dacă s-au modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinţilor, data ori locul naşterii (exemple: schimbarea numelui/prenumelui pe cale administrativă; adopţie; constatarea unor greşeli de scriere la întocmirea actului de stare civilă; înregistrarea unei persoane în poziţia de „copil găsit” şi identificarea ulterioară a actului de naştere întocmit iniţial, între acestea existând neconcordanţă la data naşterii; înregistrarea tardivă a naşterii unei persoane, cu înscrierea numai a anului de naştere, s.a.);
în cazul schimbării domiciliului, a denumirii sau a rangului localităţilor şi străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înfiinţării localităţilor sau străzilor;
în cazul deteriorării actului de identitate;
în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
în cazul în care fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
în cazul schimbării sexului;
în cazul anulării actului de identitate;
în cazul atribuirii unui nou Cod Numeric Personal (CNP);
pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
Procedura de schimbare a cărţii de identitate: