Proiectul de lege privind introducerea cursurilor de educație sexuală în școli a primit raport favorabil și este propus spre adoptare pentru votul decisiv al deputaților. Proiectul se află la a doua trecere prin Parlament, după ce, în noiembrie 2020, președintele țării l-a trimis la reexaminare.
Citeste si: Cum poți beneficia de testări gratuite Papanicolau și HPV prin proiectul SCCUT
Cursuri de educație sexuală în școli
Proiectul de lege, ce vizează introducerea în Legea 272/2004 privind protecția şi promovarea drepturilor copilului a unor măsuri de protecție a copiilor aflați în plasament sau instituționalizați, a atras foarte multe critici din cauza faptului că viza şi includerea unei noi materii în școli, respectiv educația pentru viață, inclusiv sanitară.
În prezent, conform avizului și amendamentelor primite din partea comisiilor deputaților, unde se află pentru a doua oară, ca urmare a cererii de reexaminare emisă de șeful statului, se face referire la "programe de educație pentru sănătate", care vor avea ca scop prevenirea contractării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor.
Aceste programe se vor adresa elevilor începând cu clasa a VIII-a și vor putea fi urmate de aceștia doar cu acordul scris al părinților sau al reprezentanților acestora. Ca urmare a avizului primit astăzi, proiectul de lege urmează să fie înscris pe ordinea de zi a Camerei Deputaților, urmând să fie adoptat în această formă, scrie avocatnet.ro.
Ministrul Rafilă vrea introducerea educației pentru sănătate în școli cât mai repede
Ministrul Sănătății, Alexandru Rafilă a anunţat că îl provoacă pe ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, să fie lansată o acţiune de sprijin pentru introducerea educaţiei de sănătate în şcoli cât mai repede.
“Orele de educaţie pentru sănătate trebuie făcute de oameni care sunt pregătiţi pentru acest lucru.Haideţi să facem un lucru acum. Îl provocăm şi pe domnul ministru Câmpeanu cu această ocazie pentru că tot e 1 iunie şi să fie 1 iunie 2022 ziua când declanşăm, dacă vreţi, o acţiune de sprijin la nivel naţional pentru introducerea educaţiei pentru sănătate în şcoli cât mai repede, care trebuie făcută trebuie făcută de cadre didactice care sunt instruite în acest scop, în principiu profesori de biologie, diriginţi.
Citește și: Alimente bogate in B12. Surse de vitamina B12
Citește și: Veste bună pentru pensionarele din țară! Care sunt veniturile nepermanente care se vor adăuga la pensie
Noi le punem la dispoziţie cât de curând un o curriculă de pregătire. Trebuie să începem să formăm cadre didactice care vor… până la urmă trebuie să fie o chestiune care trebuie impusă, ei trebuie să dorească să facă acest lucru şi trebuie să aibă har dacă se poate spune aşa ca să poată să vă transmită cunoştinţele de care aveţi nevoie şi partea aceasta emoţională despre care am discutat astăzi”, a declarat ministrul Alexandru Rafilă la începutul acestei luni.
Introducerea educației sexuale în școli, extrem de controversată
Educația sexuală este un subiect controversat și problema introducerii acestei materii în programa școlară a ridicat multiple opinii ce compară avantajele și dezavantajele unui astfel de program.
Părintii romani se tem ca educația sexuală la vârste fragede ar putea duce la începerea timpurie a vieții sexuale si la un număr mai ridicat de parteneri. In realitate, cercetările demonstrează exact contrariul. Tocmai de aceea, in multe tari din Europa educația sexuala este disciplina obligatorie in școală. În România, copiii si adolescenții învață in cadrul disciplinei opționale Educație pentru sănătate despre sănătatea reproducerii si a familie. Educația sexuala acoperă o gama largă de subiecte privind atât aspectele fizice si biologice ale sexualității, cat si aspectele emoționale si sociale. Aceasta recunoaște si accepta toți oamenii ca ființe sexuale si înseamna mai mult decât prevenirea bolilor cu transmitere sexuala sau a sarcinii. Potrivit medlife.ro, Educația sexuală trebuie sa ajute tinerii:
- sa obțină informații exacte cu privire la drepturile lor sexuale si reproductive; informații pentru a spulbera miturile; trimiteri la resurse si servicii;
- sa-si dezvolte anumite deprinderi cum ar fi abilitățile de gândire critica, de comunicare si negociere, de luare a deciziilor; sentimentul de încredere in sine, capacitatea de a-si asuma responsabilitatea, capacitatea de a pune întrebări si de a cauta ajutor; empatie;
- sa aibă atitudini si valori pozitive: deschidere, respect pentru sine si pentru alții, atitudine pozitiva fata de sănătatea sexuala si reproductivă.