Guvernul a anunțat că, începând de vineri, 13 august 2021, pentru trecerea frontierelor de stat, la nivelul țărilor din Uniunea Europeană, vor fi recunoscute ca documente doveditoare ale vaccinării, trecerii prin boală și ale rezultatului negativ al unui test RT-PCR certificatele digitale.
Certificatul digital, obligatoriu pentru trecerea frontierelor de stat?
Certificatele digitale vor fi de vineri obligatorii la trecerea frontierelor. Însă, oamenii pot trece granițele și fără aceste certificate, dar cu condiția respectării normelor naționale de carantină impuse în fiecare zonă.
Totul se rezumă la un cod QR, care va putea fi scanat și va facilita trecerea la frontieră, acestea fiind eliberate de pe site-ul https://vaccinare-covid.gov.ro/.
Citeste si: Alertă la granițele României! Trupele ucrainene se pregătesc pentru atac
Noile prevederi sunt disponibile în Regulamentul UE 953/2021 și sunt aplicabile la trecerea frontierei de stat. Eliberarea, verificarea și acceptarea certificatului digital european este reglementată prin Ordonanța de urgență nr.
“Cetățenii români și membrii de familie ai acestora care sunt vaccinați cu o doză în România și o doză într-un alt stat sau vaccinați cu schemă completă într-un stat terț sau Irlanda, respectiv Spania (state membre UE care NU emit, la momentul actual, certificat digital european COVID) trebuie să trimită pe adresa certificat-covid@gov.ro,
Citește și: Durere in partea stanga a corpului – cauze si remedii
- Numărul de telefon;
- Carte de identitate/pașaport/permis de ședere după caz (în cazul membrilor familie și pentru solicitant și pentru cetățeanul român);
- Dovada vaccinării;
- Certificatul de căsătorie – în cazul membrilor de familie precum și în cazul schimbării numelui între data vaccinării și data solicitării certificatului;
- Pentru minorii sub 14 ani – certificatul de naștere.
- ÎN ATENȚIA CETĂȚENILOR ROMÂNI ȘI A MEMBRILOR FAMILIEI ACESTORA CARE S-AU VACCINAT ÎMPOTRIVA COVID ÎN MAREA BRITANIE
- Pentru emiterea certificatului digital european COVID, de către statul român, este necesară dovedirea vaccinării în Marea Britanie prin obținerea, de către solicitant, a adeverinței de vaccinare accesând următorul link: https://www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/covid-pass/get-your-covid-pass-letter/
- Sau apelând:
- 119 – număr valabil numai în Marea Britanie.
- După obținerea adeverinței care dovedește vaccinarea, pentru a iniția procesul de obținere a certificatului digital european COVID, solicitantul trebuie să trimită pe adresa certificat-covid@gov.ro următoarele:
- Numărul de telefon;
- Carte de identitate/pașaport/permis de ședere după caz (în cazul membrilor familie și pentru solicitant și pentru cetățeanul român);
- Dovada vaccinării;
- Certificatul de căsătorie – în cazul membrilor de familie precum și în cazul schimbării numelui între data vaccinării/testării și data solicitării certificatului;
- Pentru minorii sub 14 ani – certificatul de naștere” se arată într-un comunicat al oficialilor.
Cerificatul digital a fost creat pentru a ușura situația celor care călătoresc. Cele trei variante de situații- vaccinare, trecere prin boală, test- vor dovedi că posesorul certificatului verde este o persoană care are un risc mai mic de a transmite boala, în condițiile în care situațiile epidemiologice și măsurile luate variază de la o țară la alta. În plus, acest certificat este un instrument unic la nivel european, ceea ce permite economisirea de timp pentru formalități și evitarea cozilor.
Pașii de urmat pentru obținerea actului electronic sunt:
- " Autentificarea se face pe baza unei adrese de e-mail.
- Dacă e-mail-ul este valid, sistemul informatic trimite un link, care după accesare va direcționa utilizatorul în pagina principală a platformei.
- Se accesează butonul verde „Certificat nou”.
- Se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul a fost înregistrat la testare sau vaccinare.
- Cetățenii români și cei cu CNP emis de autoritățile române accesează butonul „CNP”, urmat de categoria de vârstă. În câmpurile dedicate, introduc: codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, inițiala numelui, inițiala prenumelui și tipul certificatului dorit. Cetățenii străini selectează opțiunea „Pașaport/Act de identitate” și completează câmpurile care cuprind: „Țara care a emis pașaportul”, numărul „pașaportului sau al cărții de identitate”, inițialele numelui și prenumelui, iar apoi aleg tipul de certificat.
- În funcție de categorie, se completează:
Pentru generarea certificatului de vaccinare, se alege tipul serului administrat, județul în care a fost vaccinat și se introduce numărul corespondent lunii în care a avut loc vaccinarea.
Pentru generarea certificatului de recuperare după COVID, se alege județul în care s-a realizat testarea și luna în care persoana a fost confirmată pozitiv.
Pentru generarea certificatului de testare, se alege județul în care s-a realizat testarea și luna în care s-a efectuat. Pentru acest tip de certificat, valabilitatea este de maximum 72 de ore de la realizarea testului negativ.
- Se apasă butonul „Salvează”, iar aplicația înregistrează cererea de generare a certificatului digital UE privind COVID.
- Ulterior, în secțiunea „Listă certificate” se vor putea vizualiza toate certificatele emise de pe acel cont de e-mail."